ABM compact

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

ABM compact

Bericht door Mach1 »

Ik heb mijn Ashdown MAG box en combo verkocht en wil nu de 1x15 en 2x10 ABM Compact aanschaffen. Dit omdat ze perfect passen bij mijn ABM 300 amp en het gewicht/afmeting en de looks me erg bevallen.

Heeft iemand er ervaring mee? Ik hoor het graag!

Vriendelijke groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Bass_Bas
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:43

Bericht door Bass_Bas »

Ik gebruik precies die combinatie (mijn 210 heet eigenlijk 210T, omdat er een tweeter in zit, maar volgens mij bestaat er geen versie zonder tweeter). Met een Hartke HA3500A versterker, 350 watt. Heb ze pas kort, gisteravond voor het eerst mee geoefend en dat beviel heel goed! Helder geluid en genoeg power. (Heb de versterker niet boven half vermogen hoeven zetten en dat was al erg luid) De 115 is met 1 hand te tillen, de 210 iets zwaarder maar nog steeds heel goed te doen.
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
drummert01
Berichten: 222
Lid geworden op: 03 nov 2006, 23:52

Bericht door drummert01 »

Ik heb een 410 abm en een 115 abm en ben erg te spreken over de 115. (speel over een hartke 3500)
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Knutselpeet heeft ook de compact (dacht ik) en dat klinkt echt prachtig.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Peter heet de 4*8 en een 115 mini.

Die T staat niet voor de tweeter denk ik. Ik had de 210-H en die had ook een tweeter

Ik heb twee 210 gehad (frontported) en dat waren heerlijke kasten.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

is de mini wat anders dan de compact? Ik heb eigenlijk geen idee.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Bedankt voor de reacties, het lijkt mij wel een toffe set! Ben alleen benieuwd of die 15" net zo goed klinkt als zijn 'gewone' grote broer. Iemand daar ervaring mee?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

De gewone:
Afbeelding
De compact:
Afbeelding
De mini:
Afbeelding
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Peter

Bericht door Peter »

Ha, zo komt ie wel héél erg mini over, maar dit is m'n mini-set. Met een paar bassen erbij om het in verhouding te zien:

Afbeelding
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik heb ook een ABM 15 compact en 210 compact. Had eerst een oude 4*10. De 15 geeft voldoende laag, je zal wel ietsie pietsie inleveren omdat de kast nu eenmaal kleiner is. De 210 is goed strak. De prijzen zijn de laatste tijd weer flink gedaald. Ik heb mijn 210 voor 350 gekocht en zie nu dat ze 270 zijn bij Thomann.

De 15 die ik heb is een oudere, heb ik ooit overgenomen van een forumlid. Naar mijn mening zijn de oudere versie wel iets beter dan de nieuwe. De 210 is flink stevig, maar de ijzeren gril is slechter dan mijn 15. Welk geluid nu beter is tussen de oudere 15 en nieuwere 210 is moeilijk vergelijken, maar mijn gevoel zegt dat de oudere toch een slag beter zijn. Voor het geld is de 15 zeker zijn geld waard!!
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

[quote="Peter"]Ha, zo komt ie wel héél erg mini over, maar dit is m'n mini-set. Met een paar bassen erbij om het in verhouding te zien:/quote]

Ja dat komt door het plaatje. Maar je kunt toch wel zien dat de cab ten opzichte van de 15inch speaker kleiner is? 15 inch speaker heb ik als uitgnagspunt genomen. Had er misschien een groter plaatje van moeten zoeken.
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Bedankt voor de reacties! Ik heb er ook al veel goede dingen over gelezen. De ABM's compact zijn inmiddels besteld.
Kan niet wachten tot ze er zijn. Na de eerste gig zal ik een review maken.

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Nou, ze zijn binnen. Een dag eerder dan stond aangegeven, leuke verrassing dus.
Net even geprobeerd en het is nu al meer dan verwacht; de sound is echt super. De boxen vullen elkaar mooi aan, daar zit echt veel verschil tussen. Het gaat hard, heeeel laag en met een mooi (maar dat is smaakgebonden en heeft wel de typische Ashdown-sound) mid. Hoog is minder geprononceerd maar dat zocht ik ook juist. Ik kan het er wel indraaien maar het Ashdown-hoog vind ik niet zo mooi. Maar dat hoeft dus ook niet. Misschien een ander dus wel.

De afwerking is netjes, ze zien er erg degelijk uit en icm de ABM 300 een mooie set voor op het podium!

Wat me meteen opviel qua sound t.o.v. de MAG 810 is dat er veel meer laag in zit van huis uit en dat het veel directer is met een flinke dosis punch. Precies wat ik zocht omdat mijn Precision zelf extreem veel sublaag geeft en andere combinaties dan snel wollig gaan klinken. Dat doet hij dus niet i.t.t. de eerdere berichten die ik ooit las.


Komende vrijdag moet ik spelen, dus ik zal hem eens lekker gaan proberen. Wat een feest! :dance:

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Bass_Bas
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:43

Bericht door Bass_Bas »

Goed om te horen, veel plezier ermee!
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

...en een feest was het! We speelden in een grote tent met hoog podium waarop normaal gesproken ik de ervaring heb dat je extra laag bij moet draaien om het dragend te houden. Nou, dat zat wel snor; ik had een super-geluid wat laag, direct en hard was. Zo duidelijk heb ik mijn bas nooit gehoord op het podium en het volume stond nog niet kwart open! Voor mij de ideale combinatie van geluid, looks en comfort deze ABM-stack! Alles paste nl. makkelijk in de sedan en sjouwen is ook een makkie!

Ik heb in het verleden veel op dit soort podia gespeeld over grote stacks Ampeg, Peavey, Trace en Laney en dit staat daar in positieve zin mijlenver vanaf! Maar da's ook een smaakkwestie en wie weet past Ashdown nou eenmaal perfect bij mijn '65-er P.

Een aanrader is het dus zeker, los van het feit dat de prijs zeer aantrekkelijk is.

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie