Kustom of Ashdown update?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Kustom of Ashdown update?

Bericht door Mach1 »

Ik zag bij Thomann nog een leuke optie: https://www.thomann.de/nl/kustom_de300_hd_head.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand die hier meer over kan zeggen? Ik heb inmiddels een test gevonden maar zoek nog meer ervaringen:
https://www.bonedo.de/test/gitarre-bass/ ... &type=test" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben benieuwd!

Groet,
Erwin
Laatst gewijzigd door Mach1 op 14 jan 2011, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Hoi Erwin,

Ik denk dat je er nog niet uit bent wat je zoekt m.u.v. je budget.
Misschien is het goed om eerst de versterker faq goed te lezen.

Pak dan je bas in en ga zo veel mogelijk uitproberen.
Zowel solid state, als hybride en ook fulltube.
Kijk eerst eens waar je een hoge bloeddruk van in de broek krijgt.
Je zult er anders heel moeilijk uit komen want er is erg veel te koop. :wink:

Is het je eerste basamp is het helemaal onoverzichtelijk.
Welke sound zoek je, warm en diep, helder en sprakelend of meer in to the face?
Of een amp je gaat bevallen ontdek je enkel als je de amp hoort. Testen dus.
Als je weet wat je zoekt kun je proberen dat 2e hands te vinden zodat het binnen je budget past. :wink:
Lees het versterker faq ook maar eens. Daar staat veel info in m.b.t. versterkers. :jaaaaa:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Klopt, ik ben er nog niet uit. Het zit zo: Ik heb jaren gespeeld op een Ampeg pre-amp met zelfbouw 1000 watt eindtrap. Dit in combinatie met 1 x 15 en 4 x 10 boxen van Ampeg. Dit beviel helemaal niet; de boxen gingen erg snel over hun nek maar ik had al mijn geld aan die dingen besteed dus deed ik het er maar mee. Op een gegeven moment goed kunnen verkopen en een jaren '70 Musicman box gekocht en eentje geleend van de band. Fantastisch!! Alleen, band ging uit elkaar dus box terug en geen nieuwe gezocht omdat ze wel erg kwetsbaar waren, vooral qua doek. Andere box verkocht.

In de tussentijd een Ashdown MAG 300 (1x15) combo gekocht voor een toer met wat rustigere muziek. Fantastisch geluid, zowel versterker als speaker!

Nu in nieuwe band met optredens op grotere podia dus: Ashdown 8 x 10 gekocht voor onder mijn boven omschreven setup. Echter, eigenbouw eindtrap is kapot en de fout onvindbaar. Daarnaast qua smaak een beetje af van de Ampeg pre-amp. Daarom te koop in ander topic. Nu zoek ik een complete amp (zodat ik, wanneer mijn eigen eindtrap toch wordt gemaakt ik hem kan doorlussen vanaf de pre-amp van toekomstige aanschaf) en daarnaast dus de eindtrap ervan als reserve kan gebruiken.

Volg je het nog? :D

Op MP een Ashdown ABM 300 (eerste serie) tegen gekomen voor weinig maar die is al wat ouder en ik dacht eens te kijken wat er nieuw allemaal te vinden is voor onder de 300 euro. En dat is best veel!


Mijn smaak en stijl: Eagles en meer jaren '70. Geluid: Ronkend maar het moet vooral hard en clean kunnen en een randje dat ik met de amp erin kan draaien zonder dat het laag minder wordt. Mijn bas: een '65-er Precision.

Hellup! Groet, Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

Als je al zoveel spullen hebt gehad, waarom zoek je dan naar een "goedkope" nieuwe top? Ik zou dan liever met die 300 euro gebruikt gaan shoppen. Die Ashdown vind ik trouwens best OK klinken maar het blijft altijd een smaak kwestie. Wat trouwens ook een laag geprijsde amp is die best goed klinkt (ik zeg het liever niet) de Behringer BX4500H.

Maar ik zou gebruikt gaan shoppen. :wink:
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

De jaren 70 sound was diep en warm en wollig. Niet te veel hoog harmonischen en dus het liefst geen hogetonen driver.
Die hadden ze toen ook niet.

Ik snap nu meteen je vraag over die Custom amp. Custom was erg populair in die tijd. :wink:
Ik denk dat die Custom ampjes van vroegah toch van een andere orde zijn maar, weten doe ik het niet.

Het doorlussen naar de eindtrap kan met elke amp die een fx loop heeft.
Eventueel kun je vanuit de MAG300 amp doorlussen vanuit de fx send naar de input op de zelfbouw eindtrap. Dan kun je met de pre van de MAG je sound regelen. Dan ben je er al, denk ik.
In de tussentijd een Ashdown MAG 300 (1x15) combo gekocht voor een toer met wat rustigere muziek. Fantastisch geluid, zowel versterker als speaker!
Eigenlijk weet je dus wel wat je zoekt. Meer van dit. :jaaaaa:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

De oude serie abm 300 is op zich goed, maar het kan zij ndat je dan wat tekort komt. Ik had de oude serie 400 en ik miste wel wat power
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Sja, waarom nieuw? Ik weet zelf hoe zuinig ik op mijn spullen ben en ben dan bang dat ik iets koop wat al heel veel heeft meegemaakt. Het moet zeker betrouwbaar zijn. En hoe zit dat bv. met een derdehands ABM 300 voor 250 euro?
Als ik de reviews lees komt die Kustom er erg goed uit en volgens de soundclips klinkt hij super in die test.

Mijn combo doorlussen is een goed idee maar dat wordt wel erg veel sjouwen voor een gig.
Zou ik met een ABM 300 op mijn 4ohm 8 x 10 tekort komen?

Die Behringer is ook nog een optie, is die ook in 19" voor in mijn rack te krijgen? Dan kan ik hem mooi doorlussen naar mijn eigenbouw. Maar ik lees veel over onbetrouwbaarheid (ook van mensen die er zelf helemaal geen ervaring mee hebben:-).

Ik merk wel dat ik er nog niet uit ben. Wel qua smaak, niet qua keuze en wat nou handig is.

Meer tips zijn altijd welkom!

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Voor 300 euro zou ik absoluut tweedehands gaan kijken.. Ben zelf nogal fan van de Hartke HA3500 in die categorie, maar ik ben bang dat dat niet jouw geluid zal zijn..

Vaak kun je met een tweedehands apparaat wel zien hoe er mee om is gegaan, en een nieuwe kan ook rustig binnen een week stuk. Zegt allemaal niet zoveel...
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Misschien met een 810 niet, maar ik miste met een 410 wel druk, terwijl ik dat niet had ten tijde van mijn mag 300
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Mach1 schreef: Zou ik met een ABM 300 op mijn 4ohm 8 x 10 tekort komen?
Groet,
Erwin
dat zou toch voldoende moeten zijn, niet?
En haal je't niet met die MAG300?
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Ik heb MP afgespeurd en kan niks vinden wat me past. Een Hartke is niet helemaal mijn geluid nee. Er is wel een 500 watter met buizen pre-amp voor weinig nieuw, die past ook in een 19 inch rack. Die klinkt best goed in de soundclips. Hou ik ook even in de gaten.

Mijn mag 300 zit in een combo en da's best veel om steeds mee te slepen en alleen is het net te weinig voor een groter podium vind ik. Aan 4 ohm zou het genoeg zijn maar onhandig.

Toch lees ik steeds meer goede dingen van gebruikers over die Kustom DE300. Die gaat erg hard en heeft wel het geluid wat ik zoek lijkt het. Misschien bij Thomann bestellen en als het niks is kun je hem terugsturen. Iemand een idee wat dat opsturen kost?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Lijkt me een goed idee, als ik jou was zou ik dat ook doen. Verzendkosten gewoon bij Thomann opvragen?

Enneh ff een mooie review schrijven hier als je 'm hebt!
Gebruikersavatar
Mighty Mike
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 jun 2010, 19:17

Bericht door Mighty Mike »

Mach1 schreef:Iemand een idee wat dat opsturen kost?
Terugsturen zou je 34 euro kosten. (10-20kg)
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Ik ben er voor 99% zekerheid uit na veel gelezen en beluisterd te hebben. Ik kies voor de gebruikte Ashdown ABM 300. Deze is helemaal goed en heeft zijn betrouwbaarheid inmiddels bewezen. Het geluid is helemaal mijn ding en ik denk dat ik er een mooie combi aan heb met de Ashdown 8 x 10 kast. Voor de kleine optredens en repetitie heb ik dan mijn Ashdown Mag 300 combo. Mijn eindtrap houd ik als reserve wanneer deze is gemaakt.

Ik ben dan 225 euro kwijt voor een kwalitatief hogere amp van hetzelfde merk als ik de rest van heb.

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Nou, heb besloten en heb inmiddels de ABM 300 top binnen. Vanmiddag al uitgebreid getest op de 8 x 10 en ik ben helemaal gelukkig: Hij klinkt als een klok, enorm veel bas en meer dan genoeg vermogen en druk. En dat alles onvervormd als je dat wilt.
Heel veel variatie mogelijk met de toonregeling maar altijd dat warme en 'in your face'-geluid van Ashdown.

Gelijk twee vraagjes voor de kenners hier:

-Hij gaat veel maar dan ook veel harder dan mijn MAG 300 op dezelfde box aangesloten. Hoe kan dat? Ik heb hem open gehad om hem schoon te maken en overal staat "400 watt" terwijl er op de achterkant 300 staat. De MAG 300 is zelfs 307 watt:-)

-De tube-vervorming inschakelen zorgt ervoor dat er veel laag verdwijnt. Dat kan ik er wel weer bijdraaien maar ik vroeg me af of het buisje aan vervanging toe zal zijn. En: Gaat de toonregeling zowieso via het buisje of is het buisje alleen maar voor de inschakelbare vervorming?

Groetjes,
Erwin

Oh ja, toen ik hem open had kon ik goed vergelijken met de MAG-amp die ik laatst open heb gehad. Wat een verschil in afwerking en materiaalgebruik! Die ABM is veel mooier afgewerkt en degelijker.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie