"Nieuwe" Ampeg Fliptop
Natuurlijk wil Ampeg veel, heeeeeeeeel veel versterkers verkopen. Daarvoor zitten ze in die business. En als je geen winst maakt kun je je tent sluiten.
Dus pakken ze elke marketing "truc" die werkt met beide handen aan. Elk bij bassisten levend sentiment moet je oppakken om op in te kunnen spelen.
Portaflex, Fliptop, whatever. Ten eerste heeft Ampeg na de B-12 (da's dus het origineel) een hele reeks van deze combo's op de markt gebracht in de jaren 60 en 70.
Met het principe om je top in je combokast op te kunnen opbergen door hem om te draaien dus. Een aanzienlijk deel ervan in de jaren 70 waren ook solidstate.
Ampeg brengt de Heritage fliptop met een buizentop; Schier onbetaalbaar voor de gemiddelde bassist. Ashdown komt zelfs met een kopie.
En nu brengt Ampeg weer een betaalbare reeks op de markt die je blijkbaar zelf kunt configureren. Betaalbaar voor een grote groep mensen.
En met een ss eindtrap, waarschijnlijk class D. De reeks versterkers van Ampeg met een tube pre-amp en ss eindtrap wordt heel breed gewaardeerd.
De onlangs uitgebrachte Micro VR (ss en Mosfet) klinkt gewoon super.
Er is een aantal puristen dat vindt dat de enige goede Ampeg een oude buizenversterker is. Die hoeven geen kennis te nemen van wat er op de markt komt of
van de laatste ontwikkelingen op versterkergebied. Sterker nog: Ze zouden er beter aan doen geen kennis ervan te nemen en zichzelf daarmee veel ergernis besparen.
En de rest van de wereld hun continue zelfde commentaar op alles dat geen oude Ampeg buizenversterker is.
Dus pakken ze elke marketing "truc" die werkt met beide handen aan. Elk bij bassisten levend sentiment moet je oppakken om op in te kunnen spelen.
Portaflex, Fliptop, whatever. Ten eerste heeft Ampeg na de B-12 (da's dus het origineel) een hele reeks van deze combo's op de markt gebracht in de jaren 60 en 70.
Met het principe om je top in je combokast op te kunnen opbergen door hem om te draaien dus. Een aanzienlijk deel ervan in de jaren 70 waren ook solidstate.
Ampeg brengt de Heritage fliptop met een buizentop; Schier onbetaalbaar voor de gemiddelde bassist. Ashdown komt zelfs met een kopie.
En nu brengt Ampeg weer een betaalbare reeks op de markt die je blijkbaar zelf kunt configureren. Betaalbaar voor een grote groep mensen.
En met een ss eindtrap, waarschijnlijk class D. De reeks versterkers van Ampeg met een tube pre-amp en ss eindtrap wordt heel breed gewaardeerd.
De onlangs uitgebrachte Micro VR (ss en Mosfet) klinkt gewoon super.
Er is een aantal puristen dat vindt dat de enige goede Ampeg een oude buizenversterker is. Die hoeven geen kennis te nemen van wat er op de markt komt of
van de laatste ontwikkelingen op versterkergebied. Sterker nog: Ze zouden er beter aan doen geen kennis ervan te nemen en zichzelf daarmee veel ergernis besparen.
En de rest van de wereld hun continue zelfde commentaar op alles dat geen oude Ampeg buizenversterker is.
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
- Thunderstruck
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
-
- Berichten: 685
- Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02
Dat hebben ooit gedaan. Sla me niet dood als ik niet meer precies weet wanneer maar zo rond 2003-2004 was ik op zoek naar een ampeg. Op hun officiele site stond toen nog een onderverdeling in hun "productlist" "blue daimond" met drie basmodellen (ook enkele gitaarmodellen) namelijk B100 R(ocket en niet reissue want het was nieuw), B200 R (één buisje plus solid state) en de B-15 R(reissue of rocket, geen idee) Maar die laatste was dus een getrouwe heruitgave van de 60ties B 15. Uiterlijk zo goed als identiek. Deze was wel 100 watt. En schakelbaar naar 60 watt... IK denk dat die toen voor geen meter liep want die was vrij snel terug uit productie... Op marktplaats stond-staat zo eentje te koop met extra cabinet. (zoek op ampeQ, de kerel heeft een spellingsfoutje in zijn advertentie) En aan het begin van dit topic staat een foto van zo'n B 100 of 200...basloze fret schreef:Dan moeten ze dus doen wat veel mensen willen (denk ik) en dat is een betaalbare exacte reissue/kopie maken van de B15 met extra vermogen.HNZ schreef:Natuurlijk wil Ampeg veel, heeeeeeeeel veel versterkers verkopen. Daarvoor zitten ze in die business.
Wow. In Arnhem nog wel...
https://muziek.marktplaats.nl/versterker ... aflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://muziek.marktplaats.nl/versterker ... aflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is m'n b200r en dat ding klinkt geweldig.leo_tender schreef:En aan het begin van dit topic staat een foto van zo'n B 100 of 200...
De b100r heeft geen buisje in de pre-amp, maar heeft goede kritieken gekregen. Die b15r verkocht toen totaal niet; veel te duur voor veel mensen. Voor zoveel geld willen mensen meer vermogen.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
De oprichter van Ampeg vond dat versterkers ook helemaal niet hard hoorden te gaan. Als jazz-muzikant was hij een groot tegenstander van 'vulgaire rock'nroll'. Versterkers oversturen was ook echt niet de bedoeling (ook niet bij gitaarversterkers). De SVT is min of meer stiekem ontworpen, want Everett Hull (oprichter Ampeg) zou het hier niet mee eens zijn geweest. En dat voor het merk dat nu toch wel bekend staat als DE versterker voor ruigere muziekstijlen.basloze fret schreef:De originele B15's zijn natuurlijk erg toffe versterkers, maar gaan veel te zacht voor de gemiddelde band van tegenwoordig. Ze zijn eigenlijk vooral handig voor in de studio, daar waren ze volgens mij ook voor bedoeld oorspronkelijk, weet ik echter niet zeker.
Een mooie quote uit een boek over Ampeg:
Ampeg advertentie februari 1969 schreef:We build powerful amplifiers in the interest of good reproduction in the hope they will be used to this end rather than as weapons. It is to be hoped that the supporting spirit would prevail over the competitive.
A most common mistake is to worry about being heard by the audience. The prime concern should be a good bandstand sound wich will in turn elevate the group spiritl the end result is sure to be great.
Whenever an individual's amplifier is turned up to an excessive level, a spontaneous effort is made by everyone else to compete. Then there is another round of increases and the battle is on. Sometimes there is hope for relief in a blown spaeaker, for which they blame the manufacturer.
If the beat is important (and it is) then heavy loud music is out order. It simply doesn't swing, never did, never will and cannot. But it gets loud and vulgar as soon as the battle of the amplifiers gets under way.
We like to sell amplifiers, however not for the above purpose. We love music here at AMPEG and feel a responsibility in its behalf.
When music loses its purpose, we lose ours.
Ampeg Co. Inc.
Neee, juist niet! Ik ben zo blij met mn Fliptop, juist omdat 'ie slechts 30W is en niet zo hard gaat. Wat mij betreft de beste versterker op slaapkamervolume met afstand!basloze fret schreef:Eigenlijk zouden ze die dingen gewoon exact na moeten maken maar dan met veel meer vermogen, dat zou dan volgens mij echt een kaskraker worden.
Ook voor studio's is het ideaal dat het vermogen niet te hoog is. Een overgevoelige microfoon wordt volledig weggeblazen voor een 'grote versterker'.
En bovendien, even los van de speakerkast die ook een heel eigen geluid heeft, een fliptop met meer vermogen bestaat eigenlijk al en het heet SVT.
Hier ben ik het helemaal mee eens!basloze fret schreef:Waarom weer een RI die niks met het origineel te maken heeft? zoals veel basgitaar merken dat ook doen. Ze maken dan een RI maar gaan er van alles aan veranderen. Als je dan een RI maakt doe het dan ook zo precies mogelijk, dat is wat de mensen willen lijkt mij.
Zo lijkt het meer op een marketing truc door gebruik te maken van de naam Portaflex.
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd ...
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Maar wat heb je nu aan een versterker met slaapkamer volume? je wilt er toch ook mee kunnen repeteren en optreden? Dat extra vermogen zou alleen maar handig zijn lijkt mij. Je kan hem dan altijd nog zachter zetten.WouterN schreef:Neee, juist niet! Ik ben zo blij met mn Fliptop, juist omdat 'ie slechts 30W is en niet zo hard gaat. Wat mij betreft de beste versterker op slaapkamervolume met afstand!basloze fret schreef:Eigenlijk zouden ze die dingen gewoon exact na moeten maken maar dan met veel meer vermogen, dat zou dan volgens mij echt een kaskraker worden.
Ook voor studio's is het ideaal dat het vermogen niet te hoog is. Een overgevoelige microfoon wordt volledig weggeblazen voor een 'grote versterker'.
En bovendien, even los van de speakerkast die ook een heel eigen geluid heeft, een fliptop met meer vermogen bestaat eigenlijk al en het heet SVT.
Heeft een SVT niet een heel andere sound dan een fliptop?
- Thunderstruck
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
ja dat weet ik, maar volume en sound hebben niet per definitie met elkaar te maken.Roro92 schreef:Je beseft je denk ik niet hoe hard een SVT met een 810 gaat
Ik vond de vergelijking van WouterN van een fliptop met een SVT een beetje raar, omdat het voor mijn gevoel twee heel verschilende sounds zijn, ongeacht het grote verschil in vermogen.
- Thunderstruck
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01
Zijn hebben wel degelijk overeenkomsten. Zelf vind ik een Fliptop iets mooier klinken dan een SVT. Heeft misschien ook met de 15" speaker te maken.
Ik gebruik nu ook mijn V4 over de losse kast van een Fliptop. Erg vet!
Volgens mij is trouwens kanaal 2 van een vintage SVT precies hetzelfde als de pre amp van een Fliptop.
Ik gebruik nu ook mijn V4 over de losse kast van een Fliptop. Erg vet!
Volgens mij is trouwens kanaal 2 van een vintage SVT precies hetzelfde als de pre amp van een Fliptop.