"Nieuwe" Ampeg Fliptop

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Natuurlijk wil Ampeg veel, heeeeeeeeel veel versterkers verkopen. Daarvoor zitten ze in die business. En als je geen winst maakt kun je je tent sluiten.
Dus pakken ze elke marketing "truc" die werkt met beide handen aan. Elk bij bassisten levend sentiment moet je oppakken om op in te kunnen spelen.

Portaflex, Fliptop, whatever. Ten eerste heeft Ampeg na de B-12 (da's dus het origineel) een hele reeks van deze combo's op de markt gebracht in de jaren 60 en 70.
Met het principe om je top in je combokast op te kunnen opbergen door hem om te draaien dus. Een aanzienlijk deel ervan in de jaren 70 waren ook solidstate.

Ampeg brengt de Heritage fliptop met een buizentop; Schier onbetaalbaar voor de gemiddelde bassist. Ashdown komt zelfs met een kopie.
En nu brengt Ampeg weer een betaalbare reeks op de markt die je blijkbaar zelf kunt configureren. Betaalbaar voor een grote groep mensen.
En met een ss eindtrap, waarschijnlijk class D. De reeks versterkers van Ampeg met een tube pre-amp en ss eindtrap wordt heel breed gewaardeerd.
De onlangs uitgebrachte Micro VR (ss en Mosfet) klinkt gewoon super.

Er is een aantal puristen dat vindt dat de enige goede Ampeg een oude buizenversterker is. Die hoeven geen kennis te nemen van wat er op de markt komt of
van de laatste ontwikkelingen op versterkergebied. Sterker nog: Ze zouden er beter aan doen geen kennis ervan te nemen en zichzelf daarmee veel ergernis besparen.
En de rest van de wereld hun continue zelfde commentaar op alles dat geen oude Ampeg buizenversterker is.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

HNZ schreef:Natuurlijk wil Ampeg veel, heeeeeeeeel veel versterkers verkopen. Daarvoor zitten ze in die business.
Dan moeten ze dus doen wat veel mensen willen (denk ik) en dat is een betaalbare exacte reissue/kopie maken van de B15 met extra vermogen.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Zie: De nieuwe Heritage fliptop...

Heel veel mensen willen ook graag een Porsche of een Ferrari... :roll:
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Die Heritage schijnt evenveel te kosten wanneer als in de jaren 60 en 70 als je terugrekent met inflatie enzo.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

HNZ schreef:Zie: De nieuwe Heritage fliptop...
Ik had het over betaalbaar.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

basloze fret schreef:Ik had het over betaalbaar.
Contradictio in terminis
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

basloze fret schreef:
HNZ schreef:Natuurlijk wil Ampeg veel, heeeeeeeeel veel versterkers verkopen. Daarvoor zitten ze in die business.
Dan moeten ze dus doen wat veel mensen willen (denk ik) en dat is een betaalbare exacte reissue/kopie maken van de B15 met extra vermogen.
Dat hebben ooit gedaan. Sla me niet dood als ik niet meer precies weet wanneer maar zo rond 2003-2004 was ik op zoek naar een ampeg. Op hun officiele site stond toen nog een onderverdeling in hun "productlist" "blue daimond" met drie basmodellen (ook enkele gitaarmodellen) namelijk B100 R(ocket en niet reissue want het was nieuw), B200 R (één buisje plus solid state) en de B-15 R(reissue of rocket, geen idee) Maar die laatste was dus een getrouwe heruitgave van de 60ties B 15. Uiterlijk zo goed als identiek. Deze was wel 100 watt. En schakelbaar naar 60 watt... IK denk dat die toen voor geen meter liep want die was vrij snel terug uit productie... Op marktplaats stond-staat zo eentje te koop met extra cabinet. (zoek op ampeQ, de kerel heeft een spellingsfoutje in zijn advertentie) En aan het begin van dit topic staat een foto van zo'n B 100 of 200...
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Wow. In Arnhem nog wel...

https://muziek.marktplaats.nl/versterker ... aflex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

leo_tender schreef:En aan het begin van dit topic staat een foto van zo'n B 100 of 200...
Dat is m'n b200r en dat ding klinkt geweldig. :jam:
De b100r heeft geen buisje in de pre-amp, maar heeft goede kritieken gekregen. Die b15r verkocht toen totaal niet; veel te duur voor veel mensen. Voor zoveel geld willen mensen meer vermogen.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

basloze fret schreef:De originele B15's zijn natuurlijk erg toffe versterkers, maar gaan veel te zacht voor de gemiddelde band van tegenwoordig. Ze zijn eigenlijk vooral handig voor in de studio, daar waren ze volgens mij ook voor bedoeld oorspronkelijk, weet ik echter niet zeker.
De oprichter van Ampeg vond dat versterkers ook helemaal niet hard hoorden te gaan. Als jazz-muzikant was hij een groot tegenstander van 'vulgaire rock'nroll'. Versterkers oversturen was ook echt niet de bedoeling (ook niet bij gitaarversterkers). De SVT is min of meer stiekem ontworpen, want Everett Hull (oprichter Ampeg) zou het hier niet mee eens zijn geweest. En dat voor het merk dat nu toch wel bekend staat als DE versterker voor ruigere muziekstijlen.
Een mooie quote uit een boek over Ampeg:
Ampeg advertentie februari 1969 schreef:We build powerful amplifiers in the interest of good reproduction in the hope they will be used to this end rather than as weapons. It is to be hoped that the supporting spirit would prevail over the competitive.
A most common mistake is to worry about being heard by the audience. The prime concern should be a good bandstand sound wich will in turn elevate the group spiritl the end result is sure to be great.
Whenever an individual's amplifier is turned up to an excessive level, a spontaneous effort is made by everyone else to compete. Then there is another round of increases and the battle is on. Sometimes there is hope for relief in a blown spaeaker, for which they blame the manufacturer.
If the beat is important (and it is) then heavy loud music is out order. It simply doesn't swing, never did, never will and cannot. But it gets loud and vulgar as soon as the battle of the amplifiers gets under way.
We like to sell amplifiers, however not for the above purpose. We love music here at AMPEG and feel a responsibility in its behalf.
When music loses its purpose, we lose ours.

Ampeg Co. Inc.

basloze fret schreef:Eigenlijk zouden ze die dingen gewoon exact na moeten maken maar dan met veel meer vermogen, dat zou dan volgens mij echt een kaskraker worden.
Neee, juist niet! Ik ben zo blij met mn Fliptop, juist omdat 'ie slechts 30W is en niet zo hard gaat. Wat mij betreft de beste versterker op slaapkamervolume met afstand!
Ook voor studio's is het ideaal dat het vermogen niet te hoog is. Een overgevoelige microfoon wordt volledig weggeblazen voor een 'grote versterker'.
En bovendien, even los van de speakerkast die ook een heel eigen geluid heeft, een fliptop met meer vermogen bestaat eigenlijk al en het heet SVT.
basloze fret schreef:Waarom weer een RI die niks met het origineel te maken heeft? zoals veel basgitaar merken dat ook doen. Ze maken dan een RI maar gaan er van alles aan veranderen. Als je dan een RI maakt doe het dan ook zo precies mogelijk, dat is wat de mensen willen lijkt mij.
Zo lijkt het meer op een marketing truc door gebruik te maken van de naam Portaflex.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

WouterN schreef:
basloze fret schreef:Eigenlijk zouden ze die dingen gewoon exact na moeten maken maar dan met veel meer vermogen, dat zou dan volgens mij echt een kaskraker worden.
Neee, juist niet! Ik ben zo blij met mn Fliptop, juist omdat 'ie slechts 30W is en niet zo hard gaat. Wat mij betreft de beste versterker op slaapkamervolume met afstand!
Ook voor studio's is het ideaal dat het vermogen niet te hoog is. Een overgevoelige microfoon wordt volledig weggeblazen voor een 'grote versterker'.
En bovendien, even los van de speakerkast die ook een heel eigen geluid heeft, een fliptop met meer vermogen bestaat eigenlijk al en het heet SVT.
Maar wat heb je nu aan een versterker met slaapkamer volume? je wilt er toch ook mee kunnen repeteren en optreden? Dat extra vermogen zou alleen maar handig zijn lijkt mij. Je kan hem dan altijd nog zachter zetten.
Heeft een SVT niet een heel andere sound dan een fliptop?
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Je beseft je denk ik niet hoe hard een SVT met een 810 gaat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Met een Fliptop kunnen sommigen best wel optreden hoor. Dus voor kleine optredens, in de studio of thuis is hij handig. Ik heb er nog een extra Portaflex cab bij dus heb je een 2x15 stack en dat gaat al beet luid.

Maar een SVT voor thuis... Mwa. Dan gaat hier alles kapot en gaan mijn buren dood.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Roro92 schreef:Je beseft je denk ik niet hoe hard een SVT met een 810 gaat :mrgreen:
ja dat weet ik, maar volume en sound hebben niet per definitie met elkaar te maken.
Ik vond de vergelijking van WouterN van een fliptop met een SVT een beetje raar, omdat het voor mijn gevoel twee heel verschilende sounds zijn, ongeacht het grote verschil in vermogen.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Zijn hebben wel degelijk overeenkomsten. Zelf vind ik een Fliptop iets mooier klinken dan een SVT. Heeft misschien ook met de 15" speaker te maken.

Ik gebruik nu ook mijn V4 over de losse kast van een Fliptop. Erg vet!

Volgens mij is trouwens kanaal 2 van een vintage SVT precies hetzelfde als de pre amp van een Fliptop.
Plaats reactie