Winston BA 200

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Winston BA 200

Bericht door Livius »

Mijn nieuwe aankoop, Winston BA 200 full tube head met matching cabinets (2x12")
Omdat er weinig over te vinden is op het net (buiten dit https://www.el-me-se.de/pdf_files/BA200E.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om een paar persoonlijke bevindingen over de amp te delen. Bovendien lijkt hij na een paar eerste testen een nazichtje nodig te hebben en ga ik met één van de cabs een klein verbouw-projectje doen (van 2x12" naar 1x15"). Genoeg stof om een topic te openen dacht ik dus; ik ga proberen de nodige foto's en samples te voorzien om deze topic een beetje interessant te maken.

paar fotootjes van de amp:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om te beginnen vandaag een paar fotootjes en samples omdat ik niet tevreden ben over de break-up van de amp, hij gaat volgens mij nogal onsubtiel en zonder enige gradatie van clean naar distortion, van zodra ik de volume knop over de helft draai krijg ik full-on fuzz. De originele cabs hebben sneller problemen dan mijn andere basscabs (hartke en trace),dit is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat de nieuwe cabs meer aankunnen, maar ook met de ''nieuwere cabs'' ben ik nog steeds niet 100% tevreden. Input 2 heeft ook meer problemen mee dan input 1, maar ik heb het met geen één van beide inputs gedurfd om het volume over 3/4de te draaien. Omdat de originele cabs nog wat werk nodig hebben, heb ik hier alvast een paar samples met mijn hartke vx410 cab, opgenomen zonder processing met een sennheiser md 421 en een Radial JDI als referentiegeluid. Bas was een Fender USA Jazz

fotootjes van de testopstelling van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding volume onder de helft
Afbeelding volume over de helft

samples:
https://soundcloud.com/livius/sets/test-winston" onclick="window.open(this.href);return false;
ééntje rechtstreeks in de DI
ééntje in input 2 onder de helft
ééntje in input 1 (meer volume en rijkere toon dan input 2, maar sneller over stuur) over de helft
ééntje in input 2 over de helft


Grtz;
Yannick
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Ik zou nog even nadenken of je die cab wel moet gaan verbouwen. Ik weet niks van het merk, maar als dit een orgineel oud beesie is lijkt het me dat het alleen maar in waarde daalt als je er mee gaat rommelen. Maar dat is slecht mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Tools 4 tone heeft al een tijd zo'n kast staan voor 125 euro. Maar wel met beschadigd speakerdoek. Echt veel waarde lijkt het dus niet te hebben (of er staat daar een koopje). Leuke basis om modernere speakers in te zetten lijkt me.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Haico

Bericht door Haico »

Klinkt lekker hoor! Meer fuzz bitte. ;)

Verder ozu ik die amp laten servicen en de cabs ombouwen. Ziet er tof uit, dat spul.
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

phoerd schreef:Ik zou nog even nadenken of je die cab wel moet gaan verbouwen. Ik weet niks van het merk, maar als dit een orgineel oud beesie is lijkt het me dat het alleen maar in waarde daalt als je er mee gaat rommelen. Maar dat is slecht mijn bescheiden mening.
Ik ga 2 van de 3 cabs sowieso origineel houden voorlopig, maar de 3de heb ik leeg gekocht (erbij gekregen.) Zonder speakers dus.. En omdat ik toch nog een 15" Black Widow van Peavey heb liggen, leek het met leuker om er een werkende 15" cab in dezelfde stijl bij te hebben ipv een lege kast en een losse speaker die gewoon wat plaats staan in te nemen :) Bovendien heb ik de hele stapel voor 250 euro kunnen kopen, dus veel meer dalen in waarde zie ik dat niet meer doen :)

De amp gaat zo vlug mogelijk naar Geert bij https://www.n-e-l.be/" onclick="window.open(this.href);return false; voor een servicebeurt, maar die vertrekt juist vandaag op vakantie dus het zal nog even wachten worden.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Livius schreef:Afbeelding
Ik vind dit hele stapeltje er wel erg leuk uitzien. Het fuzz geluid lijkt me niet kloppen. Mijn ouwe bassman gaat heel geleidelijk opbreken in ieder geval. Ik moet wel voorzichtig zijn met de bass regelaar bij hoge vervormingsstanden anders krijg ik ene erg ongedefinieerd geluid.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik vind het er ook cool uitzien.

Ik kan me voorstellen dat zo'n versterker die "maar" 100 watt is, een beperkte headroom heeft.
Mijn Ampeg V4B die ook 100 watt is heeft ook maar een beperkt gebied waarbinnen hij clean blijft. Op een schaal van 0 tot 10 krijg je boven de 3 al echt vervorming. Boven de 4 krijg je zelfs niks meer aan volume er bij, maar alleen maar meer vervorming. Dus het gebied waarbinnen je kunt spelen met de mate van vervorming is zeer smal.
Komt ook natuurlijk omdat ie geen gescheiden gain- en master-volume heeft.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Den fuzz klinkt een beetje als blocking distortion, een nadeel van tube amps als ze wat aftakelen. Servicen zou een stuk kunnen helpen.

100W is zeker niet beperkt maar het maakt ook veel uit hoe en waarmee de mids van de amp worden verzadigd; een Ampeg met flat mids zal sneller over de zeik gaan door het brekende van de middentonen dan een Bassman met een befaamde Fender mid cut.

@ basvarken; een master volume zal niet meer clean opleveren, wel meer gain! Bij een non mastervolume amp staat de master ahw altijd op 10 :D
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Bernardduur schreef: @ basvarken; een master volume zal niet meer clean opleveren, wel meer gain! Bij een non mastervolume amp staat de master ahw altijd op 10 :D
Nee dat snap ik. Maar het voordeel van een mastervolume is dat je de mate van gain veel nauwkeuriger kunt bepalen dan dat je het binnen standje 3 en 4 op de volume knop moet zien te zoeken. 8)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

coole set.

de london city van duitsland. Vind het er altijd er sjiek uitzien, Heb ooit een zelfde amp gehad en die begon ook zo snel met opbreken vond het wel een gaaf effect maar op bas niet echt geniaal. Wel een kleine service beurt gehad maar bleef mij niet lang genoeg in die mate clean als wat ik graag zou willen.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Basvarken schreef:
Bernardduur schreef: @ basvarken; een master volume zal niet meer clean opleveren, wel meer gain! Bij een non mastervolume amp staat de master ahw altijd op 10 :D
Nee dat snap ik. Maar het voordeel van een mastervolume is dat je de mate van gain veel nauwkeuriger kunt bepalen dan dat je het binnen standje 3 en 4 op de volume knop moet zien te zoeken. 8)
Ah, yes!
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Bernardduur schreef:Den fuzz klinkt een beetje als blocking distortion, een nadeel van tube amps als ze wat aftakelen. Servicen zou een stuk kunnen helpen.
Ligt dit gewoon aan algemene ouderdom en verschillende onderdelen die gewoon wat 'versleten' zijn of is de oorzaak te vinden in enkele specifieke elementen? Zou het helpen om buizen en of elko's (en andere?) te vervangen?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Livius schreef:
Bernardduur schreef:Den fuzz klinkt een beetje als blocking distortion, een nadeel van tube amps als ze wat aftakelen. Servicen zou een stuk kunnen helpen.
Ligt dit gewoon aan algemene ouderdom en verschillende onderdelen die gewoon wat 'versleten' zijn of is de oorzaak te vinden in enkele specifieke elementen? Zou het helpen om buizen en of elko's (en andere?) te vervangen?
Tja, van alles een beetje. Schema zou ook helpen; sommige amps moeten zo klinken, bv de Laney Klipp :D
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Bernardduur schreef:Schema zou ook helpen
U vraagt, wij draaien :wink: https://rapidshare.com/files/419067226/BA200_s.tif" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een buizen amp kan heel veel speaker oppervlak aan. Dus langer clean= meer speakers eraan hangen. Zolang het ohmage maar klopt...

Dus deze buizen amp over een 2x15 geeft je ongetwijfeld een lekkere sound.

Een andere oplossing zou zijn is echte neodynium 12" es erin te hangen. Dan neemt je rendement flink toe. Ook kun je een extra solidstate eindversterker eronder zetten, die bijvoorbeeld het laag voor zijn rekening neemt (over die 15" black widow).

Verder vind k dit een ongeloofelijk coole set waar je veel plezier aan zult gaan beleven. Een paar frisse preamp buizen zal vast de headroom wat doen stijgen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie