Bas op gitaarversterker of gitaar op basversterker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Bas op gitaarversterker of gitaar op basversterker?

Bericht door gilze »

Ik probeer zowel bas als gitaar te spelen. Ik heb mjn combo naast mijn buro met mijn pc staan. Ik heb echter geen plaats om mijn combo voor mijn gitaar en mijn combo voor mijn bas hier naast te plaatsen. Ik speel nooit op hoog volume en soms zelfs met koptelefoon, als mijn vrouwtje al naar bed is.
- Kan ik eventueel mijn gitaar op mijn bascombo (ashdown) inprikken, of eventueel mijn bas (eventueel via mijn boss multieffect) in mijn gitaarcombo (roland cube) inprikken?
- Zijn er eventueel rekken waar ik mijn combos in kwijt kan? Deze hebben lekker onhandig allebei bovenbediening, dus gewoon op elkaar zetten is geen optie
- Kan ik beide handiger via de pc versterken, via een mengpaneeltje, of (nog aan te te schaffen) interfacedingetje?

Wat zouden jullie doen?
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Het is voor in de huis/slaapkamer begrijp ik? Dan kan het allemaal best.
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

ja, veel kwaad kan dat niet voor die versterkers

om in huis te oefenen gebruik ik liefst mijn line6 toneport, daar zit prima versterkersimulatie voor gitaar of bas bij. Wil je het nog zonder pc gebruiken is zoiets als een podxt of andere losstaande modeller wel handiger.
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Gitaar op bas versterker :jaaaaa:
Bas op gitaar versterker :nono:

De gitaar versterker kan op zich de bas wel aan, maar de speaker zeker niet. Je kan binnen luttele seconden je speaker zwaar beschadigen door met bas er doorheen te spelen. Speakers van gitaar versterkers zijn hier gewoon niet op gebouwd.

Gitaar op een bas versterker kan wel en in sommige gevallen klinkt het nog erg lekker ook :) (Roland cube bass, fender bassman)
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
Waterman
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 okt 2007, 11:07

Bericht door Waterman »

Zelf heb ik een Line 6 POD X3! Daar kan je zowel gitaar als bas op spelen, een hoofdtelefoon op aansluiten, verbinding maken met je computer, op repetities ga ik naar de PA en als ik thuis eens luidop wil spelen koppel ik alles aan m'n bascombo, dat dan enkel als speaker werkt. Heel goed gerief!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

idm schreef:De gitaar versterker kan op zich de bas wel aan, maar de speaker zeker niet. Je kan binnen luttele seconden je speaker zwaar beschadigen door met bas er doorheen te spelen. Speakers van gitaar versterkers zijn hier gewoon niet op gebouwd.
Nee hoor, onzin.
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

da's idd nogal redelijk overdreven. zo snel blaas je die speaker niet op, het gaat enkel minder laag, maar gitaarspeakers kunnen wel redelijk wat hebben.
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

idm schreef:Gitaar op bas versterker :jaaaaa:
Bas op gitaar versterker :nono:
Dit.

Ik zou sowieso over een mengpaneeltje of zo'n Line6 apparaat spelen, met koptelefoon. Zo hoor je jezelf goed en heeft niemand (slapende vrouwen bijv.) er last van. Ook als je met muziek meespeelt, dat kan allemaal door het mengpaneel naar je koptelefoon. Hatzee. :cheer:
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

pol schreef:da's idd nogal redelijk overdreven. zo snel blaas je die speaker niet op, het gaat enkel minder laag, maar gitaarspeakers kunnen wel redelijk wat hebben.
+1 ik heb jaren lang thuis over een rolanbd cube 30 gitaarversterker gespeeld met mijn bas. Nooit enig probleem mee gehad.
Bovendien beschrijft TS een situatie waar hij met koptelefoon speelt. De speaker van de amp krijgt dus helemaal niets (in normale situatie toch?) van het signaal te verwerken.
De amp zelf kan er prima tegen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

De speaker trekt dat ook prima hoor. Ik heb veel gebast op Marshall, Roland, Fender en Koch combo's, en daar zaten ook echt van die kleine bakkies bij, en dat ging allemaal prima. Alleen hebben ze geen sublaag, de echt kleine combootjes zelfs nauwelijks laag. Maar het gaat echt prima. De Koch en Fender combo's klonken zelfs te gek met bas en gingen hard zat...
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

bizar. Heb genoeg verhalen gehoord van mensen die hun speakers molden omdat ze die zware trillingen niet aankonden. Ik zou eens checken wat de speakers doen als je de grill weghaalt... Maar goed, op eigen risico natuurlijk ;)
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik zou er niet mee in een rock of metalband gaan spelen (hoewel, er zijn best 412 kasten die dat kunnen hebben). Ook slappen op hoog volume is niet aan te raden. Op huiskamerniveau gaat het echt prima.
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Bericht door gilze »

Net even geprobeerd. Ik heb mijn gitaar via mijn boss multi aangesloten op mijn ashdown. Ik vond het zelfs best lekker vet klinken. Kan ik de uitgang van mijn multieffect ook aansluiten via een mengpaneeltje op mijn pc. Dan zou ik een soort monitor verhoging kunnen maken waar ik dit mengpaneel in monteer. Op deze manier kost het weinig ruimte en kan ik toch alles gebruiken. Ik vind een mengpaneel wel handig om makkelijk volumes te kunnen wijzigen ed. Of heb ik dan een interface nodig?
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Bericht door gilze »

Misschien verkeerde hoek aant in gaan, maar kan dit:
Even uitgaande van een Behringer Xenyx 502 of 802; kan ik hier
- op een ingang het uitgaande geluid van mijn pc aansluiten
- op een ingang mijn bas (of multieffect) aansluiten
- op een ingang mijn gitaar aansluiten (niet perse nodig, kan ik via multieffect van de bas doen)
- op een uitgang de speakersset van mijn pc aansluiten (creative sub + 2x)
- op een uitgang terug naar de pc voor eventuele opname
- via de speakers (bas)gitaar horen met PC geluid, voor meespelen
- over een koptelefoon (bas)gitaar horen met PC geluid zonder dat het naar de speakers gaat
- ik wil de optie om met een cd/mp3 speler open houden
En dit alles zonder ompluggen van kabels? Dan heb ik eigenlijk alles wat ik wil. Het feit dat dat de behringer dan aan moet staan als geluid uit de pc wil krijgen neem ik voor lief...
Welke adviseren jullie dan, de 502 of de 802, of is er een vergelijkbaar beter paneeltje?
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

M-Audio profire 610

Afbeelding

Als ik jou was zou ik zoiets aanschaffen, misschien dat die iets te uitgebreid is, maar dan hoef je in ieder geval geen kabels om te wisselen. Dat komt je geluid ten goede en je kan er precies mee wat je wilt. Een mengpanneel kan best werken, maar echt goede opnames, nee :)
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Plaats reactie