Twee keer 2x10?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Twee keer 2x10?

Bericht door Chino »

Hallo allemaal,
Ik ben momenteel bezig met of mijn set (Ashdown MAG) uit te breiden of om een andere set (Ashdown ABM) te kopen.
Indien ik mijn MAG set uitbreid dan wordt dat of een extra 2x10 erbij of een 4x10.
Het voordeel van nog een 2x10 is dat het een vrij compacte set is en je het de hoogte in kunt stapelen. Dus de boxen niet met de brede kant opelkaar stapelen, maar met de zijkanten, als je snapt wat ik bedoelt. De bovenste speaker(s) zitten dan wat meer op oor hoogte.

Maar dan nu de vraag: is er veel verschil in klank (en druk, laag en sublaag) tussen 2 keer 2x10 en 1 keer 4x10? Of maakt het niet uit? En is de eerder genoemde opstelling niet schadelijk voor de cabinetten /speakers?
En wat raden jullie mij aan?


[Als ik naar een ABM set ga, dan wordt het overigens alleen een 4x10.]
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chris90
Berichten: 1283
Lid geworden op: 13 jul 2007, 12:12

Bericht door Chris90 »

Chino schreef:Hallo allemaal,
Ik ben momenteel bezig met of mijn set (Ashdown MAG) uit te breiden of om een andere set (Ashdown ABM) te kopen.
Indien ik mijn MAG set uitbreid dan wordt dat of een extra 2x10 erbij of een 4x10.
Het voordeel van nog een 2x10 is dat het een vrij compacte set is en je het de hoogte in kunt stapelen. Dus de boxen niet met de brede kant opelkaar stapelen, maar met de zijkanten, als je snapt wat ik bedoelt. De bovenste speaker(s) zitten dan wat meer op oor hoogte.
lijkt me niet erg praktisch, maar wie ben ik..
Chino schreef: Maar dan nu de vraag: is er veel verschil in klank (en druk, laag en sublaag) tussen 2 keer 2x10 en 1 keer 4x10? Of maakt het niet uit?
Geen idee, probeer het uit :D
Chino schreef: En is de eerder genoemde opstelling niet schadelijk voor de cabinetten /speakers?
En wat raden jullie mij aan?
Vast niet (behalve als ze omflikkeren natuurlijk)
Chino schreef: [Als ik naar een ABM set ga, dan wordt het overigens alleen een 4x10.]
Over de ABM serie heb ik veel meer goeds gehoord dan de MAG dus dat is zeker een upgrade!
Warwick fanboy.

EBS - Vanderkley - Glockenklang
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

is evengoed als een 4 x 10, qua druk of sublaag gaat dat niks uitmaken.

In de hoogte stapelen is een prima idee, geeft ook een betere horizontale spreiding, wat je niet zou verwachten.
bij een 4 x 10 ga je veel meer verlies van hoog en mids merken als je even opzij gaat.
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Klopt. Een verticale stack, b.v. 4x1 10'-ers boven elkaar hebben een betere horizontale spreiding dan een raster van b.v. 2x2. TC Electronics past dit principe ook toe met hun nieuwe stack. Duran Audio heeft dit pricipe ook nog eens elektronisch onder controle. Wat ik daar gehoord heb is helemaal bizar. Je sound elektronisch richten. Je moet het gehoord hebben om het te geloven....te bizar. :shock:
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik werk al jaren met deze opstelling en het bevalt me prima.
Door de twee Eden D210XLT kasten op hun zijkant bovenop elkaar te zetten kom je op een hele fijne hoogte uit, vind ik.
Net hoog genoeg om goeie monitoring te hebben zonder dat het direct in je oor tettert.

2x10 kasten zijn prima te tillen. Een 4x10 wordt toch al lastig in je eentje.
Voor repeteren of kleine optredens neem ik slechts een 2x10 mee. Ik ben wat dat betreft dus lekker flexibel met deze combi.
Erg praktisch dus juist.

Ik heb deze combi nooit vergeleken met een 4x10 van Eden.


Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Ik zou het wel eng vinden om ze zo te stapelen (afhankelijk van waar je ze plaatst natuurlijk) maar ik heb vaak genoeg op instabiele podia gestaan dat de kans me aanwezig lijkt dat t spul omdondert. Misschien zit ik er wel naast hoor, maar ik zou mn keuze niet baseren op de hoogte, dan zet je er maar een kratje onder :mrgreen:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Basvarken schreef:Een 4x10 wordt toch al lastig in je eentje.
Daar heb je toch de gitarist voor? :roll:
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

AppleMies schreef:
Basvarken schreef:Een 4x10 wordt toch al lastig in je eentje.
Daar heb je toch de gitarist voor? :roll:
Die is er 's nachts om half vier niet bij als ik mijn auto uit moet laden.
André_84 schreef:Ik zou het wel eng vinden om ze zo te stapelen (afhankelijk van waar je ze plaatst natuurlijk) maar ik heb vaak genoeg op instabiele podia gestaan dat de kans me aanwezig lijkt dat t spul omdondert. Misschien zit ik er wel naast hoor, maar ik zou mn keuze niet baseren op de hoogte, dan zet je er maar een kratje onder :mrgreen:
Komkom niet zo bang. Het zijn gewoon rechthoekige dozen hoor! Met op elke hoek een hoekbeschermer die perfect in en op elkaar past.
Je moet van goed huize komen om het om te stoten.
Kratje eronder is absoluut geen optie. Ten eerste is het spuuglelijk. En ten tweede heb je geen contact met de vloer.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Basvarken schreef: Komkom niet zo bang. Het zijn gewoon rechthoekige dozen hoor! Met op elke hoek een hoekbeschermer die perfect in en op elkaar past.
Je moet van goed huize komen om het om te stoten.
Kratje eronder is absoluut geen optie. Ten eerste is het spuuglelijk. En ten tweede heb je geen contact met de vloer.
Ik heb de podia gezien waar André op doelt..daar gaat een 410+115 nog wankelend het podium over 8) En dat is fkn eng om te zien.
Van die aan elkaar geknutselde boerenkarren met losse vloerplaten enzo..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Basvarken schreef:......Ten eerste is het spuuglelijk. En ten tweede heb je geen contact met de vloer.
Spuuglelijk is het. Maar (op een andere manier) ontkoppelen van de vloer kan vaak een veel betere plaatsing betekenen van je sound. Je geluidsman kan er ook heel erg blij mee zijn. Ontkoppeling elimineert nare bij-effecten van de vloer die mee kan resoneren en zelfs als klankkast/resonator kan werken. Het is niet voor niks dat men in studio's monitoren op isolators zet of in muren metseld. Ook in de hifi doet men dit zo. Ik heb ook alles zoveel mogelijk ontkoppeld op spikes. Je wil tenslotte alleen je speaker horen. Is wel erg off-top dit.......sorry :facepalm: :oops:
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Rieno schreef:
Basvarken schreef: Komkom niet zo bang. Het zijn gewoon rechthoekige dozen hoor! Met op elke hoek een hoekbeschermer die perfect in en op elkaar past.
Je moet van goed huize komen om het om te stoten.
Kratje eronder is absoluut geen optie. Ten eerste is het spuuglelijk. En ten tweede heb je geen contact met de vloer.
Ik heb de podia gezien waar André op doelt..daar gaat een 410+115 nog wankelend het podium over 8) En dat is fkn eng om te zien.
Van die aan elkaar geknutselde boerenkarren met losse vloerplaten enzo..
Dan gaat het dus niet om de stapelcombi, maar om de kwaliteit van het podium. Op zo'n podium zou ik zowieso niet graag willen staan.
Om die reden hebben wij dat in ons contract opgenomen. Nadat onze gitarist een keer is ge-electrocuteerd en onze drummer met zijn kruk tussen twee platen kwam te zitten en daardoor achterover van het podium donderde...


@ applemies: ik ben niet zo van de hifi. Ik ben meer midfi, tegen lofi aan zeg maar... :mrgreen:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ik zorg ook juist dat zo weinig mogelijk contact maak met de vloer. Meestal heb ik daar wieltjes voor. Helaas hebben wij niet altijd de luxe positie om veel eisen te stellen aan het podium. ook op minder shabby podia kan het best wankel zijn ook hoor. Vooral als je met zn allen een beetje beweegt.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Jazzor
Berichten: 606
Lid geworden op: 20 mar 2006, 16:55

Bericht door Jazzor »

Ik heb voor mijn 2x12 een flightcase laten maken op wielen. Bij een gig zet ik het cabinet op de flightcase. Zo komt hij mooi op hoogte en is ook nog eens gedeeltelijk ontkoppeld van de vloer, hetgeen toch behoorlijk wat resonanties elimineerd.
https://www.myspace.com/coyotebutts" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Het was mij ook al eens opgevallen dat m'n 2x10 beter klinkt op z'n kant. Helaasch is 't zo'n ampeg classic met van die onhandige handvatten aan de zijkant, dus erg handig is 't niet. Maar in kleine kroegjes toch vaak zo gebruikt.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ik een flightcase voor mijn 4x10. Mijn fullstack zet ik wel altijd op de wieltjes van de flightcase. daarmee komt ie dus alleen met die 4 wieltjes in aanraking met de vloer.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Plaats reactie