Pagina 2 van 4

Geplaatst: 06 mar 2005, 23:48
door Wilbert
AmericanIdiot schreef:Doordat je sinus tegen de "voeding gaat aanlopen" worden de toppen afgekapt, er onstaat vervorming. Het signaal begint op een blokgolf te lijken en hoe hoger je overstuurt hoe meer het een blokgolf wordt (steilere flanken). In de transistoreindtrap onstaan nu zeer veel oneven harmonischen en het geluid klinkt totaal rauw. Nu nemen we ook nog de theorie erbij, een blokgolf is opgebouwd uit een oneindig aantal sinussen (Fourier analyse) maarreh, we kunnen hier bijna een boek gaan publiceren :lol: Is leuke kost voor de elektronicus/ wiskunde liefhebber.
Het gaat me niet om deze theorie, dit is allemaal gesneden koek voor me. Maar het gaat me erom of headroom nu gedefineerd is als absolute maximumspanning, maximumspanning bij 3% vervorming, absolute maximumspanning minus huidige signaalamplitude of maximumspanning bij 3% vervorming minus signaalamplitude. Zoals Roberto al aangeeft maakt het voor transistorversterkers weinig uit of je de absolute maximumspanning, of de maximumspanning bij 3% vervorming neemt, maar ik neem aan dat je een definitie voor headroom wilt die voor alle versterkers bruikbaar is.

Geplaatst: 07 mar 2005, 09:26
door NiVi
Quote van de music-maker.nl "woordenboek":

"Headroom - Feitelijk de meerwaarde van een geluidssysteem om geluidspieken te kunnen opvangen. Kent een systeem een maximale belasting van 120 decibel, maar is de piek 145 dB, dan ligt de headroom dus op 25 dB en - als het systeem het aankan - heeft het een headroom van 25 dB. Consequent op een piek zitten kan natuurlijk niet, want dan gaat het systeem ten onder aan overbelasting."

Verwarrend als de 1 over Volts praat en de ander over dB's...

Geplaatst: 07 mar 2005, 09:57
door Venomer
De theoretische discussie is erg interessant (vind ik als electrotechnisch ingenieur), maar als bassist gaat het er om wat je er in de praktijk aan hebt.

Een versterker "gaat" meestal tot 10. Het vervormen van pieken begint echter al veel eerder. Als je versterker bij 3 of 4 al genoeg herrie levert, dan heb je genoeg headroom.

Geplaatst: 07 mar 2005, 10:02
door Wilbert
NiVi schreef:Quote van de music-maker.nl "woordenboek":

"Headroom - Feitelijk de meerwaarde van een geluidssysteem om geluidspieken te kunnen opvangen. Kent een systeem een maximale belasting van 120 decibel, maar is de piek 145 dB, dan ligt de headroom dus op 25 dB en - als het systeem het aankan - heeft het een headroom van 25 dB. Consequent op een piek zitten kan natuurlijk niet, want dan gaat het systeem ten onder aan overbelasting."

Verwarrend als de 1 over Volts praat en de ander over dB's...
Daar gaan we weer: wat wordt hier bedoeld met piek, en wat met maximale belasting?

Geplaatst: 07 mar 2005, 10:20
door RobertoEDB605
Venomer schreef:De theoretische discussie is erg interessant (vind ik als electrotechnisch ingenieur), maar als bassist gaat het er om wat je er in de praktijk aan hebt.

Een versterker "gaat" meestal tot 10. Het vervormen van pieken begint echter al veel eerder. Als je versterker bij 3 of 4 al genoeg herrie levert, dan heb je genoeg headroom.
haha... gelukkig.. dan heb ik genoeg headroom 8)

Geplaatst: 07 mar 2005, 12:57
door AmericanIdiot
Wilbert schreef:Het gaat me niet om deze theorie, dit is allemaal gesneden koek voor me. Maar het gaat me erom of headroom nu gedefineerd is als absolute maximumspanning, maximumspanning bij 3% vervorming, absolute maximumspanning minus huidige signaalamplitude of maximumspanning bij 3% vervorming minus signaalamplitude. Zoals Roberto al aangeeft maakt het voor transistorversterkers weinig uit of je de absolute maximumspanning, of de maximumspanning bij 3% vervorming neemt, maar ik neem aan dat je een definitie voor headroom wilt die voor alle versterkers bruikbaar is.
Aaaahhhh, nu snap ik je vraag. Volgens mijn informatie wordt headroom in de audiotechniek gedefinieerd als volgt: headroom = dynamic range - actuele level (alles in dB's). De dynamic range is gebaseerd op het maximale level voordat er clipping optreedt. Doorgaans hanteert men het clipping-point op 1-3 % THD. (sorry voor alle engelse termen door elkaar...)

Dus in mijn ogen is headroom een versterkingsfactor in dB's die nog over is voordat de boel gaat clippen (oversturen).

Ik hoop dat dit enig hout snijdt.

Geplaatst: 07 mar 2005, 14:09
door Venomer
AmericanIdiot schreef: Aaaahhhh, nu snap ik je vraag. Volgens mijn informatie wordt headroom in de audiotechniek gedefinieerd als volgt: headroom = dynamic range - actuele level (alles in dB's). De dynamic range is gebaseerd op het maximale level voordat er clipping optreedt. Doorgaans hanteert men het clipping-point op 1-3 % THD. (sorry voor alle engelse termen door elkaar...)

Dus in mijn ogen is headroom een versterkingsfactor in dB's die nog over is voordat de boel gaat clippen (oversturen).

Ik hoop dat dit enig hout snijdt.
Juist. De headroom is dus ook afhankelijk van hoe hard de versterker al staat en hoe hard je speelt.

Geplaatst: 08 mar 2005, 07:58
door en Adriaan
Afbeelding

Geplaatst: 08 mar 2005, 12:46
door Wilbert
AmericanIdiot schreef:Volgens mijn informatie wordt headroom in de audiotechniek gedefinieerd als volgt: headroom = dynamic range - actuele level (alles in dB's). De dynamic range is gebaseerd op het maximale level voordat er clipping optreedt. Doorgaans hanteert men het clipping-point op 1-3 % THD. (sorry voor alle engelse termen door elkaar...)

Dus in mijn ogen is headroom een versterkingsfactor in dB's die nog over is voordat de boel gaat clippen (oversturen).

Ik hoop dat dit enig hout snijdt.
Kijk, nou komen we ergens. Alleen nog: wat is dan THD?

Geplaatst: 08 mar 2005, 12:49
door Robbie
Kijk, daar hebben we max.

Ik heb een digitale multitracker en als wij over headroom praten bedoelen we het feit dat we per opgenomen track wat afstand houden tot de 0dB (daarboven treedt clipping op). Normaalgesproken wil je zo dicht mogelijk bij de 0dB komen om een zo goed mogelijk gebruik te maken van de bandbreedte van een (in dit geval met 16 bits) gesampled signaal, maar in feite is dat alleen echt belangrijk voor de mix van de tracks. Elke verdubbeling van het aantal tracks dat in de mix word gebruikt geeft een verhoging van de mix met 3 dB, dus als je 8 tracks gebruikt kun je best, per track, 9 dB onder de 0 blijven. Overigens kun je de individuele tracks best tot aan de 0 vullen en dan in de mixdown de faders naar beneden schuiven, maar dat hoeft niet. Die extra afstand die je houdt tot aan de 0 noemen wij dan headroom.

Geplaatst: 08 mar 2005, 12:59
door AmericanIdiot
Wilbert schreef:Kijk, nou komen we ergens. Alleen nog: wat is dan THD?
:idea: Total Harmonic Distortion

Geplaatst: 08 mar 2005, 20:24
door RobertoEDB605
als ik dat goed begrijp valt daar dus alleen de vervorming onder die optreedt door clipping? (en bijvoorbeeld niet de cross-over distortion)

Geplaatst: 09 mar 2005, 08:44
door Wilbert
Robbie schreef:Kijk, daar hebben we max.

Ik heb een digitale multitracker en als wij over headroom praten bedoelen we het feit dat we per opgenomen track wat afstand houden tot de 0dB (daarboven treedt clipping op). Normaalgesproken wil je zo dicht mogelijk bij de 0dB komen om een zo goed mogelijk gebruik te maken van de bandbreedte van een (in dit geval met 16 bits) gesampled signaal, maar in feite is dat alleen echt belangrijk voor de mix van de tracks. Elke verdubbeling van het aantal tracks dat in de mix word gebruikt geeft een verhoging van de mix met 3 dB, dus als je 8 tracks gebruikt kun je best, per track, 9 dB onder de 0 blijven. Overigens kun je de individuele tracks best tot aan de 0 vullen en dan in de mixdown de faders naar beneden schuiven, maar dat hoeft niet. Die extra afstand die je houdt tot aan de 0 noemen wij dan headroom.
Lijkt me een heel bruikbare en nuttige definitie in die context. 'k Heb sowieso 't idee dat er niet één definitie van headroom is.

Geplaatst: 09 mar 2005, 09:45
door RobertoEDB605
Wilbert schreef:Lijkt me een heel bruikbare en nuttige definitie in die context. 'k Heb sowieso 't idee dat er niet één definitie van headroom is.
volgens mij waren daar al meerdere mensen het over eens :wink:
Headroom is inderdaad geen natuur-/wiskundige term die een vaste defenitie heeft. Het gaat een beetje om 't idee. :P

Geplaatst: 09 mar 2005, 11:13
door Wilbert
RobertoEDB605 schreef:Headroom is inderdaad geen natuur-/wiskundige term die een vaste defenitie heeft. Het gaat een beetje om 't idee. :P
Okee dan, om deze (door mijn toedoen) vertheoretiseerde discussie nieuw leven in te blazen:

Wat is het effect van headroom? Hoe hoor je dat je meer headroom hebt? Waarom wil je dat? Of waarom niet? Wat doe je daaraan?