Headroom

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Headroom

Bericht door Wilbert »

Naar aanleiding van veel onbegrepen theads en een lopende discussie op gitaarnet: wat is headroom (of wat bedoelen jullie met headroom)?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Headroom is het vermogen dat je versterker 'over' heeft. Voor een basversterker is het belangrijk om voldoende headroom te hebben, omdat je dan niet het uiterste van een versterker vraagt en daarmee meer ruimte laat voor een strakke sound zonder dat het gaat clippen of oversturen. Gaat je versterker lopen modderen, dan zit je voorbij de headroom. Eigenlijk zou je headroom kunnen beschouwen als het potentieel van de versterker. Ik heb het idee dat je een passende basversterker hebt, als je voldoende volume hebt bij het opendraaien van je versterker tot hoogstens 6 op een schaal van 10. Het is vooral belangrijk om bij een transistorversterker genoeg headroom te hebben, omdat het clippen een lelijke en platte sound geeft die over het algemeen niet gewenst is. Bij een buizenversterker moet je eigenlijk altijd zorgen dat je een versterker hebt die rond de 5 á 6 (volume) bij jou past, mocht je graag een lichte buizenvervorming krijgen. Ikzelf zet 'm meestal een tikkie verder. Een buizenversterker van 300 watt die je nooit verder openzet dan 3 is dus te krachtig, dan kun je er beter een van 200 watt buizen aanschaffen.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Of je moet al een heel clean buizengeluid willen, zodat je content bent met het standje drie. Ietwat vervorming geeft echter wel de 'soul' aan je geluid.... iets zachter aanslaan geeft 'net niet' de vervorming en gemiddeld tot harder juist weer wel, zodat ie iets meer gaat blazen.

(Ietsje off-topic was dat weliswaar, maar misschien de toevoeging waard.)

Overigens misschien nog nodig op te merken dat je bij een transistor bak echt behoorlijk wat extra aan Watts over moet hebben, wil je tegen een buizenversterker voor gitaar van bvb 50W opboksen. Mijn hybride (preamp = buizen, poweramp = transistor) head nu geeft iets van 280W RMS af (4.10" speaker aangesloten), tegen een gitaarbak (met 2.12" speaker) van 50W. En de gitarist gaat sneller mij voorbij dan andersom!

(Kortom... buizenwatts zijn 'meer waard' dan transistorwatts... ;) )
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Maar goed, trigger, als ik jou goed begrijp is "headroom" volgens jou in principe gewoon maximaal vermogen minus gebruikt vermogen. Of bedoel je het vermogen wat er overblijft of het grenspunt van relatief onvervormde weergave?

Dit zijn twee zeer verschillende dingen. De eerste uitleg hangt af van de instelling van de versterker, de tweede niet.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ter inspiratie: Google geeft de volgende (tegenstrijdige) definities:

What is headroom?

– Expressed in dB, the difference between the highest level present in a signal and the maximum level an audio device can handle without noticeable distortion.
https://home.earthlink.net/~cyberses/glo ... ssary.html

The amount of additional signal above the nominal input level that can be sent into or out of an electronic device before clipping distortion occurs.
https://www.tagnet.org/digitalhymnal/en/ ... y_a-l.html

The number of dBs above the point at which a clipping warning appears before clipping actually occurs.
https://www.rolandus.com/glossary_main.asp

The number of decibels by which a system exceeds the minimum defined requirements. The benefit of headroom is that it reduces the bit-error rate (BER), and provides a performance 'safety net' to help ensure that current and future high speed applications will run at peak accuracy, efficiency and through-put.
https://www.levitonvoicedata.com/learning/glossary.asp

The amount by which a cable ACR exceeds 10 dB. The TIA/EIA 568B standard states a minimum of 10 dB of ACR is required for Category 5 certification.
https://bwcecom.belden.com/college/Cable101/glossary.htm

1) The level difference (in dB) between normal operating level and clipping level in an amplifier or audio device. 2) A similar level difference between normal tape operating level and the level where the distortion would be 3%.
https://www.testing1212.co.uk/Content/Glossary/H.htm
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Zoals ik het bij het vak "Electronica 2" geleerd heb, is headroom gewoonweg de maximale uitgangsspaning van een versterker.. als iemand om de headroom vraagt dan geef je bijvoorbeeld 15V op. Heb je te maken met een symmetrische voeding dan geef je de totale maximale spanningszwaai op.
Op het moment dat je iets gaat versterken, dan is de headroom die je "over hebt" het spaningsverschil tussen de top van je sinus en je maximale uitgangsspaning, oftewel, de grootte van de maximale spanningsverandering die je versterker nog aankan op dat moment.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

En die maximale spanning is dan echt het absolute maximum? Niet de maximale uitgangsspanning bij een sinus die 3% vervormd is of zoiets?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Wilbert schreef:En die maximale spanning is dan echt het absolute maximum? Niet de maximale uitgangsspanning bij een sinus die 3% vervormd is of zoiets?
nou de maximale spanning is de maximale spanning, die wordt niet hoger als je sinus vervormt is, sterker nog, je sinus vervormt juist doordat 'ie tegen de maximale spanning aanloopt!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

"Headroom" is volgens mij meer een vaag, ongedefinieerd begrip dan een vastgestelde norm of hoeveelheid vermogen.

Voor zover ik gehoord heb wordt het aangegeven als de mogelijkheid van de eindtrap om 'transients' oftewel, tijdelijke pieken, weer te geven zonder het standaard %THD van de eindtrap (0,1%, whatever) te overschrijden.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

de term headroom is inderdaad een vrij los gebruikt begrip, maar zoals ik het geleerd heb, heb ik dus verteld.. wat jullie daar mee doen is aan jullie.
Maar er is dus inderdaad geen eenduidige omschrijving van de term headroom.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

RobertoEDB605 schreef:de term headroom is inderdaad een vrij los gebruikt begrip, maar zoals ik het geleerd heb, heb ik dus verteld.. wat jullie daar mee doen is aan jullie.
Maar er is dus inderdaad geen eenduidige omschrijving van de term headroom.
Om Spinäl Täp te citeren.. het is het gevoel dat je versterker nog wel tot 11 wil :wink:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Monolith schreef:Voor zover ik gehoord heb wordt het aangegeven als de mogelijkheid van de eindtrap om 'transients' oftewel, tijdelijke pieken, weer te geven zonder het standaard %THD van de eindtrap (0,1%, whatever) te overschrijden.
Zoals Wilbert wellicht weet heeft een spanningsbron een interne weerstand, de maximale stroom die zo'n bron kan leveren wordt beperkt door die interne weerstand. Het gevolg is dat de spanning inzakt op't moment dat de stroom te groot wordt. Als een versterker (in princiepe een regelbare spanningsbron) de top van een sinus aant versterken is, wordt de maximale stroom geleverd. Als die stroom dus te groot is, zakt de spanning in en heb je te maken met vervorming, dit probleem kun je tijdelijk oplossen door grote elco's parallel aan je voeding te schakelen. Deze leveren dan tijdelijk het tekort aan stroom bij een hoge spanning en zo kun je dus de headroom van een versterker tijdelijk verhogen.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

RobertoEDB605 schreef:
Wilbert schreef:En die maximale spanning is dan echt het absolute maximum? Niet de maximale uitgangsspanning bij een sinus die 3% vervormd is of zoiets?
nou de maximale spanning is de maximale spanning, die wordt niet hoger als je sinus vervormt is, sterker nog, je sinus vervormt juist doordat 'ie tegen de maximale spanning aanloopt!
Ik snap dat de maximale spanning niet hoger wordt door de vervorming. Maar je kunt wel kijken naar de vervorming van het uitgangssignaal tov het ingangssignaal. Je zou kunnen eisen dat die vervorming maximaal 3% is, en kijken welke maximale uitgangsspanning je binnen die eis kunt halen. Die spanning is lager dan de maximale spanning die je krijgt als je die eis laat vallen.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

nouja, met buizen is dat zo. Met solidstate eindtrappen niet/nauwelijks... maar dat is een heel lang verhaal en ik moet helaas weg..
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

RobertoEDB605 schreef:...dit probleem kun je tijdelijk oplossen door grote elco's parallel aan je voeding te schakelen. Deze leveren dan tijdelijk het tekort aan stroom bij een hoge spanning en zo kun je dus de headroom van een versterker tijdelijk verhogen.
Juist, en dat heb ik bij m'n Hartke 3500 gedaan. Daar zaten 2 schamele 4700u elko's in, ik heb er 2 bijgeplaatst. Het leuke is dat het main-board gelijk is aan die van de 5000 en 7000 (beide biamps met 2 voedingen) en er dus plaats is om 2 elko's bij te zetten. Alleen moet je nog wel een paar draadbruggen maken en voor de zekerheid heb ik de gelijkrichter ook vervangen door een zwaardere. Resultaat: meer headroom, betere impuls-weergave.
Wilbert schreef: Ik snap dat de maximale spanning niet hoger wordt door de vervorming. Maar je kunt wel kijken naar de vervorming van het uitgangssignaal tov het ingangssignaal. Je zou kunnen eisen dat die vervorming maximaal 3% is, en kijken welke maximale uitgangsspanning je binnen die eis kunt halen. Die spanning is lager dan de maximale spanning die je krijgt als je die eis laat vallen.
Doordat je sinus tegen de "voeding gaat aanlopen" worden de toppen afgekapt, er onstaat vervorming. Het signaal begint op een blokgolf te lijken en hoe hoger je overstuurt hoe meer het een blokgolf wordt (steilere flanken). In de transistoreindtrap onstaan nu zeer veel oneven harmonischen en het geluid klinkt totaal rauw. Nu nemen we ook nog de theorie erbij, een blokgolf is opgebouwd uit een oneindig aantal sinussen (Fourier analyse) maarreh, we kunnen hier bijna een boek gaan publiceren :lol: Is leuke kost voor de elektronicus/ wiskunde liefhebber.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie