Headroom

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Wilbert schreef:Wat is het effect van headroom?
Dat je versterker genoeg lawaai produceert voor jouw behoefte.
Hoe hoor je dat je meer headroom hebt?
Het basgeluid wordt onvervormd, zonder distortion weergegeven.
Waarom wil je dat?
Omdat je wilt dat je bas onvervormd weergegeven wordt.

En omdat je niet wilt dat je luidsprekers stuk gaan. Als de versterker clipt, dan maken de luidsprekers geen vloeiende beweging meer, maar moeten ze proberen een blokgolf weer te geven. Dit veroorzaakt veel vermogen in de luidsprekerspoelen en levert een grote mechanische belasting op de conussen.
Of waarom niet?
Headroom is een must!
Wat doe je daaraan?
Zorgen voor een versterker die je niet verder dan de helft hoeft open te draaien om genoeg volume te krijgen.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

dit verhaal lijkt me toegespitst op solid state amps, want bij een buizenbak wil je over het algemeen juist wel een zekere mate van vervorming. Hoe zit het dan?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik denk hetzelfde. Als je puur afgaat op de gemeten waarde van de vervorming (in %) dan heeft een buizenbak dezelfde headroom als een solid state.

Maar bij een buizenbak klinkt 10% vervorming veel aangenamer als bijv. 2 % op een solid state vanwege de karakteristieken van de buis. Dus hier komt de winst van de buizenbak tot z'n recht, in feite heb je meer headroom doordat je een buizenbak verder kunt "openschroeven" voordat de vervorming onaangenaam wordt.

EDIT: Ik heb wel eens een scoop op zowel een solidstate- als een buizen-eindtrap gezet en beide overstuurd met een zuivere sinus op de ingang; dan zie je pas goed welk verschil er optreedt: De sinus uit de solid state begint idd op een blokgolf te lijken terwijl uit de buizenbak nog steeds een sinus-achtig signaal komt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Wilbert schreef:dit verhaal lijkt me toegespitst op solid state amps, want bij een buizenbak wil je over het algemeen juist wel een zekere mate van vervorming. Hoe zit het dan?
De vervorming die bij een buizenbak optreedt komt uit de pre-amp. Headroom heeft te maken met het vermogen van de poweramp.

Dit is precies het voordeel van hybride versterkers (met een buis in de pre-amp en transistoren in de eindtrap). Je kunt een randje distortion krijgen à la buizenversterker, terwijl je de krachtige compacte eindtrap van een transistorversterker hebt.
We triple check evryhing.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Venomer schreef:
Wilbert schreef:dit verhaal lijkt me toegespitst op solid state amps, want bij een buizenbak wil je over het algemeen juist wel een zekere mate van vervorming. Hoe zit het dan?
De vervorming die bij een buizenbak optreedt komt uit de pre-amp.
Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Vraag het maar eens aan een gitarist, die geilen op oversturing van de eindtrap.

Oversturing van een buizeneindtrap wordt ervaren als "warm" en dat soort vage termen, oversturing van een transistoreindtrap is niet om aan te horen en mogelijk schadelijk. *)



*)hoewel de meningen over dat laatste dan ook weer verschillen
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Monolith schreef:Vraag het maar eens aan een gitarist, die geilen op oversturing van de eindtrap.

Oversturing van een buizeneindtrap wordt ervaren als "warm" en dat soort vage termen, oversturing van een transistoreindtrap is niet om aan te horen en mogelijk schadelijk. *)
Eindelijk: inhoudelijke onenigheid. Maar goed, volgens mij zijn het niet alleen gitaristen die de eindbuizen op hun flikker willen geven. Ik kan me van Trigger ook zo'n uitspraak herinneren. Maar dan weer de vraag: wil je nou wel of niet veel headroom? Of kun je toch veel headroom hebben en ook vervorming?
Pas op, achter je!!
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Wilbert schreef:
Monolith schreef:Vraag het maar eens aan een gitarist, die geilen op oversturing van de eindtrap.

Oversturing van een buizeneindtrap wordt ervaren als "warm" en dat soort vage termen, oversturing van een transistoreindtrap is niet om aan te horen en mogelijk schadelijk. *)
Eindelijk: inhoudelijke onenigheid. Maar goed, volgens mij zijn het niet alleen gitaristen die de eindbuizen op hun flikker willen geven. Ik kan me van Trigger ook zo'n uitspraak herinneren. Maar dan weer de vraag: wil je nou wel of niet veel headroom? Of kun je toch veel headroom hebben en ook vervorming?
Jaaaaa.. en dan nog scharniert alles op de definitie van "headroom" he? :)

Ik zou geneigd zijn te zeggen: Bij te veel headroom gebruik je niet het volledige potentiaal van je amp en had je beter een kleinere kunnen kopen, en bij te weinig headroom andersom.... :P
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 mar 2007, 16:31

Bericht door Obelix »

Ik vond dit oude draadje na een zoektocht naar "headroom", maar ik zou toch nog iets willen weten van jullie.

Momenteel heb ik namelijk niet meteen de beste pickups zitten die er op de markt zijn (standaard Squires), maar die ondergaan binnenkort een upgrade naar Seymour Duncan Basslines.

Nu is mijn vraag:
zou het kunnen dat met die betere PU's mijn versterker minder snel gaat clippen en ik dus meer headroom over hou (en dus harder kan)? Of hebben PU's met dit hele verhaal niks te maken en zit er niks anders op dan extra Wattjes te kopen als ik harder wil? :(
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

zit er dik in dat die nieuwe PU's meer uitgangsvolume hebben en je amp juist sneller gaat clippen. ligt niet aan de kwaliteit van je elementen, maar aan de totale output van je bas.
Gebruikersavatar
MVD
Berichten: 451
Lid geworden op: 06 mar 2007, 10:59

Bericht door MVD »

Ik had laatst een draadje met wat vragen over vermogen/ohm etc.
Daar werd ook gezegd dat je beter een zware top (zeg 300 watt) en een minder zware speaker (150 watt ofzo) kan combineren in plaats van andersom.
Dat een "lichte" top een "zware" speaker kan mollen, dat is me nu duidelijk maar is dat andersom dan niet?
Vroeg ik me af.
Gebruikersavatar
Vaze
Berichten: 1287
Lid geworden op: 01 mar 2006, 23:11

Bericht door Vaze »

Maar een te zware top kan ook een speaker mollen. Een 300watt top op een 150watt cab vind ik veel te hard overdreven. 300watt op een 250watt cab lijkt me beter dan, maar zolang je je head niet te ver opendraait kan een zwaardere speaker helemaal gene kwaad (denkik)
Gear:
Dean Metalman V
Richwood P-bass (met Fender Prodigy '91 element van FC in)
Harley Benton jazz kopie

LAB series L4
Ashdown MAG 410T
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

In de PA wereld past men de de regel van 2 maal het vermogen meestal wel toe. Soms nog meer, maar die werken dan ook met Crossovers en daarmee kunnen ze exact bepalen wat ze naar welke versterker en dus welke speakers sturen.
Ik heb nog nooit meer vermogen gehad dan mn speakers(RMS) aankonden en ik heb ook nog nooit vermogen te weinig gehad...
(toen ik nog transistor versterkers had).
Nu speel ik al geruime tijd op buizenamps en tja... Never had any power issues...
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

idd, pa's werken met geavanceerde speaker management systemen met crossovers en limiters, dan kan het geen kwaad versterkers te nemen die veel zwaarder zijn als wat de speakers aankunnen, die zijn toch beveiligd.

dan is er ook nog powercompressie. een 800 watt cab gaat bv niet lineair harder gaan tot aan zijn max. de speakers zitten al bij veel lagere vermogens dan dat aan hun Xmax, dus heeft ook niet veel zin om daar de volle 800 watts op in te sturen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

En dan heb je een up van 2 jaar nodig? ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

oeps :oops: :mrgreen:
Plaats reactie