Combi met 4 ohm en 8 ohm Cab's

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Combi met 4 ohm en 8 ohm Cab's

Bericht door FunkyFingerFunker »

Hoi vraagje.

Ik heb een 2x10, 500W bij 4 Ohm en een 1x15, 200W bij 8 Ohm. Nu wil ik deze aansluiten op een Peavey T-Max 500 (levert 500W bij 2 Ohm aldus de handleiding).

Mijn gedachte is als volgt : Beide Cabs parallel zijn 2,67 Ohm, De versterker levert dan ruw geschat 450 Watt maximaal. De 2x10 krijgt dan 300W voor zijn kiezen, de 1x15 op zijn beurt 150W.

Klopt mijn gedachtegang of zijn er wat addertjes onder het gras.

Gr,
Ron
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Zo kun je het idd zien :) Dit kan dus ook leiden tot (storende) volumeverschillen tussen de speakerkasten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik zal wsl in 80% vd gevallen over de 2x10 spelen. De 15"-er komt er af en toe bij om het net wat meer body te geven (alhoewel die 210 (Eden D210xst) al aardig wat in huis heeft). Een 115 op 4 ohm zou idd beter kunnen zijn, maarja ... Centjes he :D

Wat zou jij verstaan onder "storende verschillen", geen faseverschillen mag ik aannemen ?
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Faseverschillen kunnen sowieso als je verschillende speakers gebruikt, maar dat is dan meestal onhoorbaar licht. Die verschillen zouden niet voort moeten komen uit het verschil in vermogen in ieder geval. Voor de rest is het een kwestie van proberen en zien of de kast doet wat jij er van verwacht. Wat meer laag toevoegen moet iig wel lukken lijkt me :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Thnx voor de snelle reactie. Momenteel speel ik nu nog over een Warwick Top maar deze gaat mischien naar een andere forummer (incl een 410). De Peavey ga ik zaterdag proberen.
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik heb zojuist nog effe gekeken op de bekende duitse sites voor een voordelige 15 inch , 4 Ohm vervangings-speaker.

Een goede , voordelige speaker is de Eminence Kappa 15C , die tot voor kort nog voor 98 euro werd aangeboden .
Ik verbaas me nou , dat die speaker nu overal ineens 154 euro kost . :? :? :?
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Die prijsverhoging was logisch geweest als het een neodymium speaker betreft, want dat spul wordt steeds schaarser. Maar in dit geval is het een ferrite magneet, dus daar ligt het niet aan.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

in amper een jaar tijd een prijsverhoging van 50% :?

( als dat de inflatiecorrectie is,..dan zal ik toch effe een babbeltje met m'n baas moeten gaan maken om m'n loonstrookje dito aan te passen :| )
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

@FFF,
Je zit precies goed met heet je verhaal en je berekening.
Alleen een muggenzifter zal zeggen dat die 450 watt er maar 420 zijn volgens de opgave van Peavey.
Maar voor de rest klopt het helemaal.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Suske schreef:@FFF,
Je zit precies goed met heet je verhaal en je berekening.
Alleen een muggenzifter zal zeggen dat die 450 watt er maar 420 zijn volgens de opgave van Peavey.
Maar voor de rest klopt het helemaal.
Erger nog: een elektrotechnicus zou zeggen dat die waarden nauwelijks in te schatten zijn zonder de meetwijze te weten :lol:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Gebruikte meetwijze : "Losse pols techniek" :D .

420W dus, wordt dan 285 om 135 ook goed.

Ga vandaag gelijk een Footswitch tbv de T-max ophalen, gaat een leuk setje worden. Die Eden D115 op 4 ohm kom ik vanzelf nog wel een keer tegen.

Gr,
Ron
Laatst gewijzigd door FunkyFingerFunker op 29 aug 2015, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Zo, de Tmax is binnen maar vraag niet hoe.

Ik zou vandaag een Tmax bekijken in Utrecht (via MP) en daarna elders in Utrecht een footswitch ophalen (via BGF). De 1e Tmax was dus niet OK, geen cleane sound uit te halen, niet uit de Tube- en ook niet uit de SS-preamp, wsl eindtrap aan gort, heb bedankt en ben maar weer gegaan.

Toen onze medeforrummer gebeld met de melding dat de Tmax niet inorde was. Nu wist ik wel dat hij OOK een Tmax had staan welke "in principe" niet te koop was. Nu waren we niet in principe maar in Urecht dus heb ik zijn Tmax overgenomen.

Ben nu in dus in eindelijk in het bezit van een Tmax met footswitch. Heb gelijk nog een Mooer Bass Sweeper en een EH LPB-1 boostertje meegenomen.

Gr,
Ron
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Afgelopen zaterdagavond voor het eerst op pad geweest met mijn "nieuwe" set en ben erachter gekomen dat die 15"-er waarschijnlijk niet eens nodig is.

Wat gaat dat setje ongelooflijk hard en diep. Volumeknop is niet boven de 2-3 uitgekomen en dat terwijl het zaaltje nog redelijk aan de maat was.

Wij spelen Old Skool Rock & Roll (Elvis, Chuck Berry, Catl Perkins etc) dus het hoeft ook allemaal niet zo heel erg hard.

Wat ik wel afvraag, zou een 1x12 (4 of 8 ohm) als ext.Cab werken of heeft dat weinig toegevoegde waarde.

Toch bedankt voor de info.
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Plaats reactie