Ampeg SVT 3 Pro "total loss"

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Ampeg SVT 3 Pro "total loss"

Bericht door maartenmeeuws »

Ik heb een Ampeg SVT 3 Pro (nieuw gekocht in 1999, dus het oude model), die afgelopen week tijdens de repetitie ineens een raar trillend/zoemend geluid maakte. Het was de bovenplaat van de versterker die trilde. Ik heb hem meteen uitgezet en mee naar huis genomen ter controle. Daar kwam ik erachter dat de trafo trilt en binnen 20 a 30 seconden gloeiend heet wordt. Het plastic dat om de trafo zit hoor je gewoon kraken.

Zaterdag ben ik bij de lokale muziekwinkel geweest en uit het gesprek kwamen eigenlijk 3 opties naar voren:

1. De Ampeg meegeven aan de reparateur die hem doormeet en er een nieuwe trafo (van € 296,-) inzet. Daarbij komt nog uurloon en dan is het hopen dat het alléén maar de trafo is die stuk aan het gaan is. Uiteindelijk verwacht ik hier zo'n € 400,- mee kwijt te zijn, wat ongeveer de waarde van mijn versterker zou zijn (afgaande op biedingen op Marktplaats). Zo goed als "total loss" dus.

2. Een tweedehands SVT 3 Pro (exact hetzelfde model als die van mij) kopen voor € 350,- van een bekende van mij (en de muziekwinkel).

3. Een nieuwe versterker kopen. Dan zou ik voor een klasse "D" versterker, bijvoorbeeld een Tecamp Puma 500, kunnen gaan. Deze kost zo'n € 750,-.

In mijn afweging loop ik tegen een aantal dingen aan:

De Ampeg laten repareren: Is het het geld (€ 400,-) waard om te investeren in een 15 jaar oude versterker? Wat wordt het volgende dat kapot gaat? Hoe lang houdt hij het nog vol? Van de andere kant vind ik het ontzettend zonde dat de versterker zonder reparatie niks meer waard is. Behalve de emotionele waarde... :cry:

De tweedehands SVT 3 Pro: Deze is ook zo'n 12 a 13 jaar oud en kan op korte termijn dezelfde mankementen krijgen.

Nieuwe versterker: Kost een stuk meer, maar het is wel nieuw en modern spul en beter voor mijn rug. :wink:

Graag jullie gedachten hierover...
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Als de versterker je verder goed bevalt zou ik zeggen: eentje op marktplaats scoren. Er lopen enorm veel versterkers rond die veel ouder zijn dan de jouwe. Een trafo is een onderdeel dat normaal gesproken erg lang mee gaat. Dat de jouwe overleden is lijkt me een typisch geval van pech. Als je hetzelfde type koopt heb je gelijk een (op de trafo na) complete set reserveonderdelen.
Als je graag een lichtgewicht versterker wil, of gewoon een ander geluid zoekt dan is dit natuurlijk een goed moment om er eentje uit te zoeken.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Allereerst dit.
Het merk/type versterker is gewoon een prima produkt,
je hebt dus gewoon een beetje pech :cry: ,
maar : gedeelde smart = halve smart , want zowat iedereen hier heeft zoiets wel 'ns mee-gemaakt ( of zal dat ooit wel 'ns mee gaan maken ).
Door ouderdom van die versterker dient ie zeker wel eens in z'n geheel gerepasseerd te worden , en om dat goed te doen vergt dat wel meer tijd dan om alleen die speciale ringkern-trafo te vervangen.

Op de vraag : Kun je in de nabije toekomst nog meer gezeik gaan verwachten met die versterker ?
Antw : Als ie behalve de vervanging van die trafo geen uitgebreide service beurt krijgt : "Ja , die kans is redelijk groot " :|
Haico

Bericht door Haico »

maartenmeeuws schreef:Zaterdag ben ik bij de lokale muziekwinkel geweest en uit het gesprek kwamen eigenlijk 3 opties naar voren:
Breng de versterker eens naar een elektronicareparatiezaakje ipv een muziekwinkel. Wellicht kunnen ze je daar een soortgelijke transformator inbouwen ipv een originele.
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

Kijk even wat voor type trafo er door Ampeg gebruikt wordt en zoek ´n vervangend exemplaar.
Het erin zetten is ook geen rocked science. Veel van die muziekzaakmedewerkers lullen ook maar wat.
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10848
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik ga mee met het bovenstaande, er zal hier op het forum ook wel iemand zijn die het voor veel minder dan 400 voor je kan opknappen.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Als je tevreden bent met je sound... Een Tecamp is wel een heel ander beestje volgens mij!
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Haico schreef:Breng de versterker eens naar een elektronicareparatiezaakje ipv een muziekwinkel. Wellicht kunnen ze je daar een soortgelijke transformator inbouwen ipv een originele.
Inderdaad en 296eu voor een trafo is wel héél erg veel.....

Zelf gebruik ik de Bugera BVP5500 een soort van SVT 3 clone, deze heeft net als de ampeg een flinke ringkern trafo er in zitten. Als nieuwe amp heb ik daar 3 jaar geleden maar 275eu voor betaald. Beste wat ik ooit voor zo'n soort bedrag gekocht heb, oh ja, mijn Focusrite Saffire pro 24 dsp hoort ook in dat rijtje thuis :D
Haico

Bericht door Haico »

Bernardduur schreef:Dure trafotjes......

https://www.tubeampdoctor.com/product_in ... wURdJllHD1
Het artikelnummer op het labeltje begint met TAD. Ik gok dat Tube Amp Doctor ze niet zelf maakt, maar laat maken. Met andere woorden: hij is vast niet heel speciaal, en TAD moet er ook winst op maken. Zodoende is hij stevig aan de prijs. :)

Gelukkig zijn op het labeltje ook de specs te zien. 500 VA / 2x 50 V output. Als je zeker wil zijn, dan moet tipokc starter even een Service Manual zien te ritselen. Mocht hij aan deze informatie kunnen komen, dan kan hij (met hulp van een expert bij een elektronicareparatiezaak) een goede vervangende trafo kopen.

Misschien kom je dan op zoiets uit: https://www.mercateo.nl/p/live_nl~showGr ... x_VAC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Scheelt toch weer 200 Euro.
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Bericht door maartenmeeuws »

Charlie schreef:Veel van die muziekzaakmedewerkers lullen ook maar wat.
Dat is inderdaad meestal het geval, zoals bij de muziekzaak waar ik vroeger altijd naar toe ging werd er bij iedere snaar die snapte verondersteld dat het "misschien een braampje" is geweest.
Mijn huidige lokale muziekzaak is van een liefhebber van zijn vak en een echte muzikant ipv een zakenmannetje. Hij denkt echt met zijn klanten mee ipv ze dingen aan te smeren of op kosten te jagen.

De kosten voor de trafo haalde hij net als Bernardduur van de site van Tube Amp Doctor. Voor dit soort reparaties en onderhoud heeft hij een externe reparateur. De tijd die hij er voor nodig denkt te hebben en de kosten daarvoor kan ik niet echt beoordelen.

Het zelf vervangen zou op zich wel moeten lukken, maar als ik MR. LEE's reactie lees, dan lijkt er meer dan alleen vervanging van de trafo nodig te zijn.
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Bericht door maartenmeeuws »

Haico schreef:
Bernardduur schreef:Dure trafotjes......

https://www.tubeampdoctor.com/product_in ... wURdJllHD1
Het artikelnummer op het labeltje begint met TAD. Ik gok dat Tube Amp Doctor ze niet zelf maakt, maar laat maken. Met andere woorden: hij is vast niet heel speciaal, en TAD moet er ook winst op maken. Zodoende is hij stevig aan de prijs. :)

Gelukkig zijn op het labeltje ook de specs te zien. 500 VA / 2x 50 V output. Als je zeker wil zijn, dan moet tipokc starter even een Service Manual zien te ritselen. Mocht hij aan deze informatie kunnen komen, dan kan hij (met hulp van een expert bij een elektronicareparatiezaak) een goede vervangende trafo kopen.

Misschien kom je dan op zoiets uit: https://www.mercateo.nl/p/live_nl~showGr ... x_VAC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Scheelt toch weer 200 Euro.
Goede tip, bedankt!
Het valt me op dat je voor onderdelen voor je Ampeg via de officiële kanalen echt de hoofdprijs betaalt. Een tijd geleden wou ik een horn protection lampje voor mijn SVT-410he cabinet bestellen via de Ampeg importeur. Incl. verzend- en administratiekosten kwam dat uit op € 33,25. Via een pinball-onderdelen-website heb ik ze voor € 0,75 gekocht. Exact dezelfde lamp!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Haico schreef:
Bernardduur schreef:Dure trafotjes......

https://www.tubeampdoctor.com/product_in ... wURdJllHD1
Het artikelnummer op het labeltje begint met TAD. Ik gok dat Tube Amp Doctor ze niet zelf maakt, maar laat maken. Met andere woorden: hij is vast niet heel speciaal, en TAD moet er ook winst op maken. Zodoende is hij stevig aan de prijs. :)

Gelukkig zijn op het labeltje ook de specs te zien. 500 VA / 2x 50 V output. Als je zeker wil zijn, dan moet tipokc starter even een Service Manual zien te ritselen. Mocht hij aan deze informatie kunnen komen, dan kan hij (met hulp van een expert bij een elektronicareparatiezaak) een goede vervangende trafo kopen.

Misschien kom je dan op zoiets uit: https://www.mercateo.nl/p/live_nl~showGr ... x_VAC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Scheelt toch weer 200 Euro.
Ja, zit op mn werk dus kan mn andere bronnen niet aanboren hier :)

Met de plaatjes van TAD moet je wel voorzichtig zijn; ze zijn niet altijd direct gekoppeld aan het product maar meer een indicatie van wat het is. Zeker ringkerntrafo's willen wel eens verschillen!!


Ik verwacht ook dat meer dan de trafo vervangen moet worden. De trafo kan uit zichzelf kapot gaan maar meestal is er een oorzaak..... en die moet je vinden. Kapotte ELCO's, kortsluitende torrent, etc..... ik heb geen idee maar het zal meer worden dan alleen de trafo's
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Bericht door maartenmeeuws »

Hierbij de link naar de Service Manuals:

https://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/ ... vt3pro.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Bericht door maartenmeeuws »

Ik verwacht ook dat meer dan de trafo vervangen moet worden. De trafo kan uit zichzelf kapot gaan maar meestal is er een oorzaak..... en die moet je vinden. Kapotte ELCO's, kortsluitende torrent, etc..... ik heb geen idee maar het zal meer worden dan alleen de trafo's
Hmm, dan zullen de kosten dus ook hoger oplopen. :?
Dan moet ik toch maar eens goed overwegen of ik de SVT 3 Pro wel wil laten repareren of dat ik dan toch voor een nieuwe/andere versterker moet gaan kijken.
Plaats reactie