Hulp nodig wat betreft basversterker voor beginners

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mitchel
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 sep 2014, 17:31

Hulp nodig wat betreft basversterker voor beginners

Bericht door Mitchel »

Hallo.


Ik ben Mitchel, 17 jaar en muziek heb ik altijd geweldig gevonden (ik ben jaren al een Toto fan en dus gek op Rock, Jazz, Funk etc.). Aangezien veel familie leden een instrument spelen, wil ik dat ook graag. Ik ben dus voor de bas gegaan aangezien dit gewoon het mooiste geluid op aarde is haha (vooral het slappen :D ).
Nou ga ik zaterdag deze gitaar uitproberen en waarschijnlijk kopen.
https://www.keymusic.com/nl/item/squier- ... cid%20blue&" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vraag is; wat voor versterker moet ik gebruiken? Gewoon een versterker voor thuis welke het meest met een koptelefoon wordt gebruikt het eerste jaar. Af en toe wil ik dan zonder koptelefoon iets voor vrienden of familie spelen (gewoon in huis). Zal 25-35 Watt dan voldoende zijn? Maak het verder niet uit hoeveel Watt het is wanneer je een koptelefoon erin plugged?


Alvast bedankt :wink:
Gr. Mitchel
Squier Vintage Modified Precision Bass PJ 'Lake Placid Blue'
Fender Rumble 30

Die hard Toto fan
Gebruikersavatar
Dolf_M
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:39

Bericht door Dolf_M »

Welkom! Toevallig was er niet lang geleden een mede-beginner met vrijwel dezelfde vraag (en zelfs ook met een Squier VM op het oog!).
Volgens mij staat er in dat topic al aardig wat info: viewtopic.php?f=5&t=55497" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik zag hier op het forum een SWR combo met een 12 inch voorbij schuiven... In jouw positie zou ik daar heel veel belangstelling voor tonen... :D
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Vermogen is voor thuis niet belangrijk (het is al heel snel te hard) en al helemaal niet als je met koptelefoon speelt (dat staat los van elkaar). Eigenlijk is alles dus goed :)

Het wordt wel leuker als het wat lekkerder klinkt natuurlijk, dus dan kun je voor de wat bekendere combo's gaan. Ibanez maakt leuk spul, Ashdown, SWR..genoeg te vinden! Met je bas heb je iig een goede keuze gemaakt, dus daar zal het niet aan liggen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Mitchel
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 sep 2014, 17:31

Bericht door Mitchel »

Bedankt voor jullie snelle reacties :)
Muziekschuur, heb jij daar toevallig een link van?
Squier Vintage Modified Precision Bass PJ 'Lake Placid Blue'
Fender Rumble 30

Die hard Toto fan
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik denk dat Muziekschuur deze bedoelt:

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... o#p1401073

Zoekfunctiet en gij zult vinden.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Mitchel
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 sep 2014, 17:31

Bericht door Mitchel »

Bedankt! Ik zal eens kijken.
Maar een Wattage van 35 is goed om thuis (vooral vaak) met koptelefoon te spelen en zo nu en dan zonder koptelefoon om wat voor mijn ouders of vrienden te spelen?
Squier Vintage Modified Precision Bass PJ 'Lake Placid Blue'
Fender Rumble 30

Die hard Toto fan
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Zeker, ruim voldoende! :) Is zelfs nog voldoende om met andere mensen samen te spelen. Samen met een drummer lukt waarschijnlijk niet meer, maar op een normaal volume met gitaristen en weet ik het wat geen probleem.
Gebruikersavatar
Mitchel
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 sep 2014, 17:31

Bericht door Mitchel »

Super jongens, bedankt!
Ik ga dan is op zoek naar Combo's van 35 Watt :dance:
Squier Vintage Modified Precision Bass PJ 'Lake Placid Blue'
Fender Rumble 30

Die hard Toto fan
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Nope.... Deze:

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=55802" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan heb je meteen iets van 160 watt en kun je meespelen in een band...

35 watt is gewooon niiiiiiks....... Een serieuze voeding is voor een goede bassound van belang. Dus zoek zeker iets van 100 watt... En ga gewoon eens ergens op spelen.... Want je "sound" moet zich ontwikkelen. Als je andere basssisten ontmoet vraag dan naar hun amp en of je hem mag proberen....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15126
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Muziekschuur schreef: 35 watt is gewooon niiiiiiks.......
Hangt ervan af wat je wil. Voor thuis is dat meestal wel voldoende. En om te jammen met een gitaar of een blasinstrument of zo ook wel. Als je toch met anderen wil samenspelen in een bandsetting een koop je inderdaad beter iets met meer dan 100 watt en minstens een 12" speaker, een 15", of twee van 10".

Kijk of je een combo kan vinden met een aparte lijningang (om je computer, CD-speler of MP3 speler aan te sluiten) en een koptelefoonuitgang.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Ik heb hier 2 combo's voor thuis ; de Ibanez SW35 35 watt daar komt een behoorlijk 'volwassen geluid uit en de koptelefoon en m'n computer / MP3 speler kunnen er op aangesloten worden.
Daarnaast heb ik de Ashdown Tourbus 15 met al deze opties maar ter grootte van een flinke schoenendoos en minder vermogen. Dit is een reuze handig ding dat ik het hele huis door sleep en zodoende overal paraat heb ! De klank is ook dik in orde !
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik heb hier een 45 watt oefencombootje staan dat niet voorbij 50% op de mastervolume komt. Hoe hard dat ding gaat, is deels afhankelijk van het signaal dat je erin stopt, maar voor thuissettings hoe dan ook voldoende. Ook om een fatsoenlijke "bas feel" te krijgen. Ik vind zelf het oefenen met een versterker op een beetje flink volume het beste werken, omdat je dan écht voelt wat er gebeurt.

Voor een koptelefoon volstaat ongeveer alles waar een instrumentkabel en een koptelefoon in passen. Koptelefoons "voelen" niet hetzelfde als geluid uit een speaker, maar voorkomen een hoop gedoe. Leuke uitvindingen zijn de Vox Amplug en de Peavey AmpLink. De eerste plug je in je bas, met je koptelefoon aangesloten. De tweede plug je in je iPhone, met daarop je bas en koptelefoon aangesloten. Met een aparte app kun je versterkersimulaties gebruiken.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Mitchel
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 sep 2014, 17:31

Bericht door Mitchel »

Ja, die vox amplug bass was ik inderdaad ook al tegen gekomen. Ik wilde nog een nieuwe topic aanmaken met de vraag of deze goed is dus bedankt, MaartenV. Is dit dus een handig dingetje?
Verder ga ik niet optreden of oefenen met vrienden of familie. Ik wil sowieso het eerste jaar gewoon thuis oefenen zodat ik een goede basis heb, daarna pas lessen. Ondertussen ga ik sparen voor een goede versterker zodat ik, wanneer ik wel een bandje ga vormen, een goede versterker heb.
Maar voor nu is 35 Watt gewoon goed om eens in de week een stukje aan m'n pa te laten horen en verder alleen de koptelefoon erop te gebruiken?
Squier Vintage Modified Precision Bass PJ 'Lake Placid Blue'
Fender Rumble 30

Die hard Toto fan
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Er zijn een paar collega-bassisten die de Amplug gebruiken. Ik heb zelf zo'n Peavey ding. Volgens mij zijn die Amplugs prima.

Ik zou je aanraden om gewoon een oefenversterker te kopen, tweedehands voor een schappelijk bedrag. Dan kun je ook oefenen zonder koptelefoon: beter voor je oren en je spel, vind ik. Kjn je i tussen doorsparen voor een fatsoenlijke versterker als je in eem band gaat spelen.
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie