Vermogen bij 8 Ohm

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Vermogen bij 8 Ohm

Bericht door Bart met de Bass »

Ik heb even rondgekeken bij de versterker FAQ, maar kon geen antwoord vinden.

Momenteel ben ik aan het kijken voor een nieuwe versterker. Nu vraag ik me alleen af of deze wel gebruikt kan worden bij mijn speakerkast zonder iets op te blazen.

De speakerkast kan 250W aan bij 8 Ohm.

Volgens de specificaties levert de versterker 450W output RMS bij 2 Ohm en 350W bij 4 Ohm. Hoe kan ik uitrekenen wat het vermogen is bij 8 Ohm? Is dit zo simpel als (350/450)*350= +/- 272W, of hoort daar een andere berekening bij?

En is het veilig een versterker met 272W aan te sluiten op een speakerkast van 250W als ik de gain laag houd?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Mits je goed op je geluid let (en dus je volume) zodat het niet overstuurt, is er niks aan de hand met het koppelen van die versterker aan die kast :) Het gaat dan wel om een transistorversterker neem ik aan?

Wat betreft vermogen: het zijn altijd gemiddelde waarden, dus hang er niet teveel aan op. Daardoor is er ook geen vaste berekening, het verschilt per versterker welk gemiddeld vermogen je overhoudt. Meestal is 2/3e van het vermogen bij 4 ohm een aardige benadering.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

Ik zie net dat TecAmp een eigen account en topic heeft op dit forum, dus heb mijn vraag nu al daar gesteld.
Toch bedankt voor je antwoord Rieno!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

In theorie is het vermogen precies omgekeerd-evenredig aan de verhoogde uitgangs-impedantie ,....maar in de praktijk werkt dat iets anders :
Omdat in de 1e instantie fabrikanten wat willen verdienen , .....en consumenten niet allemaal body-builders zijn , worden er in versterkers niet altijd de super-zwaarste voedings-transformators ingebouwd .
De factor "stroom" is vrijwel altijd de boosdoener die roet in het eten gooit.
Hoe minder de transformator belast wordt ( bij een hogere uitgangs-impedantie ) , des te minder de spanning in elkaar zal storten .
Hoe zwaarder de transformator belast wordt ( bij een lagere uitgangs-impedantie ) , des te meer
de spanning in elkaar stort.

In jouw voorbeeld zou de versterker in theorie dan ongeveer 175 W aan 8 Ohm moeten leveren ,
maar dat zal in praktijk wel een dikke 200 W zijn .

2 Ohm belasting is onvoordelig ,...afgezien de instortende voedingsspanning , zal de luidspreker-stroom bijzonder hoog zijn , waarbij in verhouding veel meer verliezen kunnen optreden bij overgangs-weerstanden zoals jack-pluggen , chassis-delen , kabels en kabelschoentjes e.d. ,
als de boel ouder wordt en bijv solderingen wat slechter worden
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Je kan deze versterker perfect bij die speakerkast gebruiken.
De versterker zal toch nooit constant het maximum vermogen uit sturen (dynamiek).

Vaak kun je als grove vuistregel wel aanhouden dat bij een verdubbeling van de impedantie het vermogen met 1/3 af neemt.
Voorbeeld:
100 Watt @ 2 Ohm
67 Watt @ 4 Ohm
50 Watt @ 8 Ohm

Maar let wel; dit is doorgaans een grove vuistregel.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

Ik heb het nagevraagd bij de fabrikant.hij zegt dat het vermogen bij 8 ohm 260w is, maar dat, als ik niet het volle volume gebruik, dat dit goed te doen moet zijn.toch iedereen bedankt voor de antwoorden!
Plaats reactie