Bernardduur's werkkamer...... ik leef nog

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bernardduur's werkkamer...... ik leef nog

Bericht door Bernardduur »

Ik dacht, ik zal ook eens een topic aanmaken voor leuke foto's en zo van de dingen die zo langs komen, leuke pedalen, versterkers, of gewoon hele mooie units.......

EDIT 10-11-2020: vanwege mijn werk en zo heb ik weinig tijd meer om deze topic draaiende te houden. Bij interesse voor mijn werk kijk op mijn instagram (www.instagram.com/bernardduur)
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 10 nov 2020, 12:25, 26 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

:cheer:
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Te beginnen dan maar met mn laatste ontdekking :)

Ik wilde al een tijdje een goeie bas wah ontwikkelen....... en als je flink zoekt dan vind je maar weinig echte circuits die geschikt zijn voor wah op bas. En zo heb ik er 'jaren' lang verschillende geprobeerd zonder echt succes.

Begon bij de standaard wah pedalen met een inductor maar ik merkte al snel dat als je daar de frequenties laat dalen dat het filter te plat wordt waardoor je snel het 'scherpe' karakter verliest waardoor het voornamelijk een doffe bak wordt.......... geen succes!

Verder gegaan met de Morley pedalen (PBA, PBAII, etc) maar deze pedalen zijn eigenlijk hele matige wah pedalen. Ze gebruiken een opamp om een mid filter te creeeren maar helaas is dit filter ook maar matig; op de normale standen hou je erg veel hoog over en blijft er te weinig over van je 'echte' bas. Verder zit het schakelpunt veels te hoog in deze units waardoor het echte wah effect te weinig uitgesproken is....... je blijft dus over met een flinke schelle bak ..... jammer. Als je het filter probeert aan te passen kom je al snel aan de randen van het filter met als gevolg dat er oscillatie ontstaat....... bij te lage waarden hou je het pedaal niet meer onder controle. Niet geschikt dus......

Tot laatst ik een circuit tegenkwam dat ik al tijden links had laten liggen; de Colorsound inductorless wah. Een oud concept dat een transistor gebruikt om een T filter te creeeren (soort mid filter). Dit filter is een stuk makkelijker te tweaken en kan lekker laag gaan zonder teveel te gaan oscilleren. Verder is het goed te
modificeren en kun je leuke aanpassingen toevoegen aan het circuit. In mijn ogen, een winnaar! Beetje in de richting van de Dunlop alleen net wat vetter; de Dunlop vind ik op de lagere regionen te mat klinken, de mijne heeft hier eigenlijk geen last van!

Hierbij 2 pics van een te gekke versie van mijn BassWah; deze is gemaakt met een instelbaar filter dat van basswah (meer hoog) via basser wah naar een bassiest wah gaat (dat meer lijkt op de Mutron III in LP mode)
Bijlagen
2012-03-30 14.14.38.jpg
2012-03-30 14.14.38.jpg (50.07 KiB) 9975 keer bekeken
2012-03-30 14.09.09.jpg
2012-03-30 14.09.09.jpg (41.92 KiB) 9973 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 30 mar 2012, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Afbeelding

Voorbeeld van het circuit

Zoals hier getekend al goed werkend alleen net wat teveel hoog....... tweak voor betere resultaten met bas!

R9 / R10 kun je vervangen door een 100k potmeter voor het volume; de 2n2 werkt hier eigenlijk als een bright cap en kun je toevoegen / weghalen
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

leuk topic ! :worship:
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Effe doorgaan op de wah pedalen;

Grote nadeel van deze units is altijd dat de potmeters zo snel slecht worden; na een tijdje gebruiken merk je dat bij de beweging van de potmeter er een kraak zit in het geluid....... en dit terwijl de potmeter nog wel OK werkt (doorgemeten dan). Nu kun je de potmeter wel gaan smeren maar na verloop van tijd is het probleem terug.......

Oplossing: maak het pedaal optisch :)
LDR.JPG
LDR.JPG (11.94 KiB) 9943 keer bekeken
Hierbij vervang je de potmeter in het circuit (zoals in het Colorsound circuit bv) door een lichtgevoelige weerstand (LDR). Met de potmeter bestuur je zoals het bovenstaande circuit de brightness van een LED welke je dichtbij de LDR zet (het liefst samen in een lichtdicht doosje / krimpkous / hele lading ductape :)) zodat er geen extern licht bij kan komen! Voila, geen gekraak en een identieke controle over je sound!

(ps; voor wah pedalen met een inductor is het LDR circuit net wat anders; dat zal ik zo effe uittekenen)
Wah.JPG
Wah.JPG (14.88 KiB) 9933 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Dan nog effe een picje van een versterker die hier staat tot de buizen binnenkomen.
2012-03-27 15.28.05.jpg
2012-03-27 15.28.05.jpg (84.15 KiB) 9902 keer bekeken
Begon ooit als een Fender PA135; een 135W PA versterker van Fender....... niet echt bekend en totaal onbemind..... was hier al eerder en toen heb ik van alle kanalen eigen gitaar / bass preamps gemaakt (itt de microfoon / PA inputs die erin zaten) van Fender, Marshall, Vox etc.

Maar na 2 jaar gebruikt te zijn kwam hij terug; hij gebruikte maar 1 kanaal altijd (Fender) en eigenlijk deden de andere kanalen niets voor hem.......

Dus toen er maar een MONSTER van gemaakt....... nu is het 'El Monstro' een 135W monster voor gitaar als bas met een uitgebreide preamp (treble, bas en mid seperaat van elkaar in het circuit voor optimale controle), een heftig OD circuit (ook met een bas / mid / treble regeling) en 2 boost circuits (een voor het cleane kanaal, 1 voor het OD kanaal, beide uitgevoerd met een passieve treble cut voor een net wat rondere toon). De reverb die erin zat heb ik intact gelaten, de fase draaier heb ik net wat ruiger gemaakt, effects loop is toegevoegd en een uitgebreide switching mogelijkheid. Tenslotte is de feedback loop in de amp aangepast waardoor ze nu een stuk harder kan.....

Zoals ik al zei; een MONSTER :)

(ultiem voor de bassisten; de OD kan parallel worden geschakeld aan de preamp)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Bernardduur schreef:(...)

Dus toen er maar een MONSTER van gemaakt....... nu is het 'El Monstro' een 135W monster voor gitaar als bas met een uitgebreide preamp (treble, bas en mid seperaat van elkaar in het circuit voor optimale controle), een heftig OD circuit (ook met een bas / mid / treble regeling) en 2 boost circuits (een voor het cleane kanaal, 1 voor het OD kanaal, beide uitgevoerd met een passieve treble cut voor een net wat rondere toon). De reverb die erin zat heb ik intact gelaten, de fase draaier heb ik net wat ruiger gemaakt, effects loop is toegevoegd en een uitgebreide switching mogelijkheid. Tenslotte is de feedback loop in de amp aangepast waardoor ze nu een stuk harder kan.....

Zoals ik al zei; een MONSTER :)

(ultiem voor de bassisten; de OD kan parallel worden geschakeld aan de preamp)
Leuk! Maar eh, kijk uit dat John Hall dit niet leest: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... tart=10450" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Whahaha; daarom ook maar 'El Monstro' :D
Peter

Bericht door Peter »

De Godfather aller Peetohms permanent gestationeerd in de tochtige kerkers van de DHZ-hoek: very nice! :P
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Is dat de basswah die ik binnenkort ook mag verwachten? vooral "van basswah (meer hoog) via basser wah naar een bassiest wah" bevalt me :-).

Kan me al enigszins voorstellen wat zo'n ding zou doen richting het einde van mijn effectensignaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ja!!!! Heb er iets moois van gemaakt...... Was hem vandaag aan het uittesten...... Daarom dat ik hem maar moest noemen hier op het forum
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

AB-test met soundclipje svp? Iets van een Vox of CryBaby vergelijken met jouw creatie?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Sure.... Zal dat binnenkort eens doen
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Dankuwah!
Plaats reactie