Project: Controlplate voor Fender Jazz

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
idliketosleep
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011, 19:43

Project: Controlplate voor Fender Jazz

Bericht door idliketosleep »

Hallo iedereen.

Mijn recent gekochte Fender Jazz is door de vorige eigenaar niet ál te goed onderhouden. Ook zat er een roestige OEM brug op die er niet al te duur uit zag. Zodoende heb ik een nieuwe brug gekocht (vintage bridge met threaded saddles) omdat ik de gotoh en Bad-ass qua uiterlijk niet mooi vind passen bij een jazz. De hipshot vintage kwam beter in de buurt, alleen is die mij nét iets te duur.

Naast de "brugupgrade" ben ik van plan nieuwe pickups met controlplate te installeren. Ik heb enige soldeerervaring, dus het leek mij een leuk project om hier zelf mee aan de slag te gaan. Ervaring met basgitaren heb ik echter niet.

Ik ben dus tamelijk huiverig, en zou graag een aantal dingen zeker willen stellen. Na flink wat zoekwerk ben ik nog niet geheel op het antwoord gekomen van een aantal vragen.

Namelijk:

- Zijn CTS Solid shaft potmeters geschikt voor mijn bas? Ik heb gegrepen dat ik voor het volume tweemaal een logaritmische moet gebruiken, en voor tone een lineaire. Ik kan lineaire echter lastig vinden. Nu was ik van plan om dit pakket te bestellen:

link (en dan linksboven, de vintage wiring kit.) Echter, ik kan hier niet op uit halen of dezen logaritmisch of lineair zijn. Is dit kitje een goede investering? Qua prijs komt het neer op 24 euro (met verzending) dus dat is niet al te slecht, lijkt me.

- Daarnaast moet ik een soldeerbout aanschaffen. Wat zijn ideale temperaturen voor het werken aan deze potmeters? (of hoeveel watt?) Voor de condensator ga ik een alligatorklemmetje gebruiken om voor warmteafvoer te zorgen, om te voorkomen dat ik hem ga roosteren. Ik was van plan een Orange Drop 0,0047uF te gebruiken, de dikke 600V. Tot slot: Wat voor soldeertin raden jullie aan te gebruiken?

- Tot slot: Heeft iemand nog gouden tips voor mijn soldeerproject? :facepalm:


Alvast enorm bedankt!
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Hier staan potmeters en ook welke waar je voor moet hebben
https://www.voxhumanawebstore.nl/webstor ... 79&sort=2a

Ik zou toch erg aanbevelen om voor die hipshot brug te gaan. Het is een investering. Maar het is met de kam samen 1 van de belangrijkste onderdelen van je bass (anker punten).

Verder moet je tin voor electronica kopen; gewoon even bij electronica zaak vragen , net als een soldeerbout.
idliketosleep
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011, 19:43

Bericht door idliketosleep »

Bedankt voor de link! Ik heb ze meteen besteld. :)
De orange drop hebben ze helaas niet, dus dat wordt even verder zoeken.

Bij tonefactory hebben ze de 0,047 uF, alleen in de 100V versie. Zorgt dit voor een groot verschil in vergelijking tot de 400 of 600V variant? Ik houd wel van hoog, dus bij voorkeur heb ik niet dat deze OD veel hiervan wegneemt. Overigens is er wel een 0,01uF variant op 600V. Is dit eventueel een betere optie?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Al die potmeters zijn logaritmisch. Op oude Fenders zaten trouwens ook alleen maar logaritmische potmeters.

Voor condensatoren maakt het niet uit welk voltage je gebruikt, maar de 400V blijkt het beste te klinken. Het VOLTAGE maakt niets uit van de waarde van "hoogafneming", dat doet de CAPACITEIT (hoe hoger de capaciteit, hoe meer hoog eruit gehaald kan worden), en de waarde van de potmeter. Als je graag van een fel geluid houdt, kun je best in plaats van 250K potmeters die van 500K gebruiken, die klinken veel helderder.

Qua soldeerbout, ik gebruik gewoon een 75W exemplaar, daar kan ik alles mee (potmeters, draadjes,...)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Haico

Bericht door Haico »

idliketosleep schreef:Bij tonefactory hebben ze de 0,047 uF, alleen in de 100V versie. Zorgt dit voor een groot verschil in vergelijking tot de 400 of 600V variant? Ik houd wel van hoog, dus bij voorkeur heb ik niet dat deze OD veel hiervan wegneemt. Overigens is er wel een 0,01uF variant op 600V. Is dit eventueel een betere optie?
Hoog?
500K pots voor volume, en een 250k "no-load" pot voor tone. Met een klikje bypass je de hele tone pot.

https://www.customworldguitarparts.nl/pa ... ategory=61" onclick="window.open(this.href);return false;
idliketosleep
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011, 19:43

Bericht door idliketosleep »

Dank!

Ik heb inmiddels de bestelling gewijzigd in 2 x 500 en 1x 250. Ik ben zeer benieuwd hoe dit de klank zal gaan beïnvloeden
idliketosleep
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011, 19:43

Bericht door idliketosleep »

Update:

Brug en intonatie maar even uit handen gegeven. De oude zwarte OEM (merkloze) brug is weg en vervangen door een vintage brug van Fender met de threaded zadels. Was even afwachten hoe het ging klinken, maar ik vind het perfect! Klank van het hout komt veel beter door. De elementen vervang ik voorlopig niet. Ik vind ze wel prima klinken voor nu.

Nu nog zelf de controlplate fixen met de cts potmeters en OD. De onderdelen zijn inmiddels onderweg...

Feauteau genomen door de basdokter:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Wow, ik hoop dat die traanplaat van rubber is :D
idliketosleep
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011, 19:43

Bericht door idliketosleep »

Dennizz schreef:Wow, ik hoop dat die traanplaat van rubber is :D
Gelukkig wel zeg, ghehe.

En als het niet zo zou zijn maakte het niet uit. Het is dan ook een Fender. De Chuck Norris onder de bassen :facepalm:
Peter

Bericht door Peter »

Netjes! Wat is nu de kleur van de bas eigenlijk? Sage Green, maar net wat onvoordelig op de foto gezet?
idliketosleep
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011, 19:43

Bericht door idliketosleep »

De kleur is inderdaad Sage Metallic Green :)
Deze foto komt de kleur zéker niet te goede, hij ziet er zo nogal vaal uit.
idliketosleep
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011, 19:43

Bericht door idliketosleep »

Ondertussen de onderdelen gekregen. Alleen nog een soldeerbout halen!
Zodra het klaar is zal ik foto's van posten van het resultaat, dat zal volgende week gaan worden.

Voor in de tussentijd: Een betere weergave van het hippe sage green

Afbeelding
Plaats reactie