Spirit of '72 FunkJazz (foto's weer terug & vers plaatje)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Spirit of '72 FunkJazz (foto's weer terug & vers plaatje)

Bericht door The Mule »

The Mule in zijn persoonlijke topic schreef:Nou, de kogel is door de kerk. Ik was dankzij mijn Alembic al een tijd heerlijk relaxed GAS-loos, maar wat altijd bleef kriebelen was het zelf "bouwen" c.q. in elkaar schroeven van een bas.

In de lijn van mijn huidige muzikale verslaving wordt het een echte jaren 70 funkbas. Het wordt een Jazz met een eigen smoel én met trekjes van en knipoogjes naar Francis "Rocco" Prestia (Tower Of Power) en Michael Henderson (Miles Davis).

/.../

Body swamp ash in cherry burst
Zwarte 3-ply slagplaat
Zwarte control plate, wired met bumblebee cap
Zwarte tuners, brug, string tree, strap holders en neck plate
Maple/rosewood hals met pearl blocks
Fender 75 reissue pickups
De onderdelen zijn nog onderweg, maar het totaalplaatje zit al helemaal in m'n hoofd. Zodra er iets interessants binnengekomen of in elkaar gezet is, zal ik er verslag van doen. Waar mogelijk met foto's. Ik heb echt zin in het "bouwen" van deze retro-moderne fingerstyle funker, en hopelijk wordt het ook voor anderen een leuk topicje om te volgen. Commentaar of vragen welkom! 8)
Laatst gewijzigd door The Mule op 07 jul 2016, 16:40, 14 keer totaal gewijzigd.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Leuk project! Ik blijf het volgen.
Fender
Gebruikersavatar
bucq
Berichten: 127
Lid geworden op: 19 nov 2008, 22:09

Bericht door bucq »

4snaar schreef:Leuk project! Ik blijf het volgen.
+20546
we zijn met z'n allen benieuwd !!

suc6
:dance:
Gear :
Ken Smith CR5M'93 & BSR5J ' 98 ( beide te koop )
Warwick Corvette $$ Custom ( te koop )
Fender Jazz Bass Custom Shop Ltd ed. '61
Mark Bass CMD102P combo + 151 Traveler Cab
Gebruikersavatar
Mexicola
Berichten: 1032
Lid geworden op: 23 nov 2010, 17:19

Bericht door Mexicola »

:stupid: Klinkt goed en we zijn benieuwd 8)
"how I wish I could be with you now and change my tone..." --(Apostle Paul, Gal. 4:20a)
Gebruikersavatar
Boerenmotor
Berichten: 2713
Lid geworden op: 24 jan 2011, 12:36

Bericht door Boerenmotor »

+1 Bonne Chance!
Zeg maar Wim.......

's Avonds is het kouder dan buiten.

Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Thanx! 8)

De slagplaat (orig. 3-ply Fender) en string tree zijn inmiddels binnen en de body ligt bij de douane. De eerste stapjes zijn gezet zullen we maar zeggen...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

:thumbsup: Waar bestel je eigenlijk je spullen?
Fender
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

All over the world, via eBay. Hoofdzakelijk USA, verder Canada, Duitsland, UK en klein spul ter afronding in NL. Basis goed gelegd met Allparts hals, Mighty Mite body, originele Fender pickguard en elementen. Ben verder flink aan het struinen gegaan naar spul dat me aanstond. Mochten daar tegenvallers tussen zitten, dan is het financieel geen halszaak om wat anders te zoeken.

Zijn er plaatjes of bouwtopics van jouw zelfbouw-Jazzen, ik zie dat jij ook aardig voorzien bent!
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Ha, leuk dat gespeur naar onderdelen. Wordt een internationale bas! Ik heb zelf een allparts hals op mijn zelfbouw bas en ben zeer tevreden over de kwaliteit ervan. Een goede hals is heel belangrijk.
Mijn eigen topic is: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=31126" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb daarin een bas gemaakt. Een jazz met P-hals en fender CS60 elementen. De bas geeft een heel vet geluid, het jazz karakter gaat iets verloren.

Mijn twee andere zijn bassen die door Vox Humana zijn gebouwd. Het zijn allebei carbontech specials die ze maken. Heerlijke jazz bassen met een superklank. Ze hebben allebei hun eigen sound door verschillende elementen en ander hout van de body.

Mijn zelfbouw: Afbeelding

Vox Humana bas:
Afbeelding Deze bas krijgt binnenkort misschien een zwarte slagplaat.

Vox Humana bas:
Afbeelding Heerlijk Swamp-ash!!!!
Laatst gewijzigd door 4snaarinstrument op 30 mar 2011, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Prachtige basjes! Ik heb je hele topic doorgelezen. Erg interessant, jouw ambities lagen direct vanaf het begin al een stukje hoger dan de mijne. Ik ga proberen mijn bas zo goed mogelijk te assembleren met onderdelen die in principe gebruiksklaar zijn.

Het enige waar ik me vooraf al een beetje zorgen over kan maken is de plaatsing van de brug en de hals. Dat moet natuurlijk allemaal kaarsrecht en op de juiste mensuurlengte uitkomen. Maar geen zorgen voor de dag van (?) oftewel eerst die onderdelen maar eens binnen hebben.

Grappig is dat ik nog steeds 100% achter mijn keuze qua kleur- en materiaalstelling sta. Meestal ga ik toch weer twijfelen, maar dat is nu niet het geval. Nou is dit ook het resultaat van een flinke tijd fantaseren, dus dat scheelt! Ik hinkte op twee gedachten, óf een stacked knob custom colour 60s bas óf een seventies funkmonster waarbij dit toch wel mijn ultieme droombas zou zijn.

Nou, ik hoop binnenkort echt iets te kunnen melden en laten zien. Dat betekent nl. dat er wat essentiële onderdelen binnen zijn. Bedankt voor de positieve respons allemaal!
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Thanks. Ik ben trouwens benieuwd naar je Mighty Mite body. Zo op internet te zien kan je een gefinishte body voor een goede prijs kopen. De uitlijning van de hals, recht over de elementen en de brug op goede mensuur is even goed opmeten inderdaad. Op mijn eerste body stond mijn brug misschien net iets te ver naar voren. Ik kon hen nog wel intoneren. Die body heb ik niet meer gebruikt vanwege de mislukte olie-finish, maar anders had ik de brug denk ik wel naar achteren gezet.
Fender
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

De body ligt nu bij de douane, hopelijk krijg ik hem in de loop van de week binnen. Ben ook erg benieuwd, was 125 euro incl. verzending uit USA, maar daar zal nog BTW bijkomen. Er zijn ook eBay-sellers die nieuwe en prima tweedehands bassen in onderdelen verkopen, bodies van kaalgeplukt tot "fully loaded". Maar daarmee zou ik mijn doel een beetje voorbij schieten.
Laatst gewijzigd door The Mule op 27 mar 2011, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Dat is goedkoop, zeker voor swamp ash. Als ik dat geweten had dan had ik dat ook geprobeerd.
Fender
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

4snaar schreef:Dat is goedkoop, zeker voor swamp ash. Als ik dat geweten had dan had ik dat ook geprobeerd.
Hier heb ik mijn body vandaan. Volgens mij wel één van de goedkoopste. Blijft een gok, maar Mighty Mite is een bekend merk, en je moet het er soms ook maar gewoon op wagen.
Laatst gewijzigd door The Mule op 28 jun 2016, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Jack

Bericht door Jack »

Die MM producten zijn best ok,,over de halzen ben ik minder te spreken, en daar zou ik als ik jou was proberen een originele VS jazz hals te scoren op evilbay, die komen vaak zat langs.
Of anders een allparts,,

Vreemd overigens dat er nog geen gaten inzitten voor de brug. dat had het een stuk makkelijker gemaakt..nu kom je er fijn mee aan het meten. :roll:

Wel een verdomd mooie body.. :jaaaaa:

Edit,,,ik heb nu gelezen dat er al een AP hals opkomt.. :facepalm:
Plaats reactie