DHZ - Dennizz' het zelf

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Na een tijdje klus-armoede begon het toch weer te jeuken en dan beginnen we netjes bovenaan pagina 10 met project nummer 10. :jam:
Van Sef heb ik een semi-akoestische gitaarbody waar we de onderdelen van de Wie-wat-bewaart-bas op zetten.
De WWB gebruik ik regelmatig maar merk dat ze staand niet te bespelen is vanwege de dikke body. Dus voor de ergonomie (en de looks een dunnere semi-akoestische body genomen.

Vandaag het volgende gedaan...

De body:
Afbeelding

Uit uitmeten van het midden:
Afbeelding

Het uitsnijden en beitelen van de neckpocket. Aangezien het bovenblad gewelfd is en het materiaal vrij dun, wil ik het niet gaan frezen. dit gaat prima:
Afbeelding

Zo, bijna op diepte. Nu nog een stukje opvullen omdat de hals anders veel te diep ligt.
Afbeelding

Het vulstuk in de lijmklemmen. Hierna heb ik de zijkanten strakgeschuurd.
Afbeelding

En eindelijk tijd voor een mock up. De brug en het staartstuk komen van Hans: Dank Hans! :worship:
Dat brede plakband geeft de positie van de pups weer. De positie komt overeen met die van de WWB omdat dat goed klonk.
Alle (extra en overbodige) gaatjes zijn met satéprikkers en houtlijm opgevuld.
Afbeelding

Wat er nog gaat gebeuren:
- op zoek naar goede halsschroeven
- pups en elektronica erin (twee volume één toon. Twee pots komen in een plaatje over dat gat. Output zit in de onderkant)
- in elkaar zetten met snaren om te zien of de body het houdt.
- als niet: achterblad eraf en een balk erin. (ook in geval van neck dive)
- En dan op termijn: body schuren, plamuren, schuren en spuiten. Ik denk dat ze zwart wordt. Aangezien een spatscherm van mijn SAABje gespoten gaat worden, ga ik de spuiter de brutale vraag stellen of hij de body ernaast hangt en meespuit. :mrgreen:

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Dennizz op 06 feb 2011, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Mooi Dennis!

Stomme vraag misschien maar heb je rekening gehouden met de schaallengte voor de positie van de brug?

Ik meen mij te herinneren dat dit al eens verkeerd is gegaan bij iemand, vandaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26351
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed om te zien dat brug en staartstuk hier weer mooi van pas komen. Maar is de body op het punt waar de brug komt niet meer gewelfd? Anders ontmoet je het zelfde probleem als ik met de Eastwood had met die vlakke onderplaat van de brug. (Maar jou kennende zul je daar over nagedacht hebben :wink: )
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Leuk project! Vergeet je niet de f-gaten om te draaien?
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

@KvE: Hahaha, nee joh, dat kan mij toch niet gebeuren. :whistle: Dat meet je toch eerst goed na. En dan nog een keer... (Wijlen mijn vader (timmerman) zei altijd: twee keer meten, één keer zagen)

@Hans: Het gekke is dat op die plek juist een deuk in de body zit. Ik zal dat moeten opvullen.

@RUIS: Daar moet ik nog een list voor verzinnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Gaaf project!
Maar wat is dat gat rechtsonder en wat ga je er mee doen? :P
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Daar komt een plaatje overheen met twee pots erin. Het liefst heb ik daar zo'n plaatje zoals de bassen van Italia dat hebben maar daar moet je maar net tegenaan lopen...
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Of zelf maken... Je hebt al vaker slagplaten gemaakt, dus dit moet ook lukken toch? :)
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Een normale, vlakke slagplaat is geen probleem maar zo'n gewelfd en voorgevormd plaatje als van die Italia zie ik me niet maken...
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Stukje hout in de goede vorm schuren en dan overspuiten?
Peter

Bericht door Peter »

Goed bezig Dnz! Leuk dat de knutseljeuk weer toegeslagen heeft bij je :P
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5674
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Leuk project! Als je de jack input niet perse op dat plaatje wil hebben kan ik wel eens kijken of ik wat kan knutselen op de zaak.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23028
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Tof, Dennizz!
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Zooo vandaag weer e.e.a. gedaan. Ik wilde vrij snel de snaren erop hebben om te kijken of het het allemaal zou houden...

Afbeelding

Het geniale (gitaar-) brugje. Is alleen niet berekend op de druk van de bassnaren, het buigt door.
Ik moet nog even zien of ik de boel (brug en neck) iets laat zakken. Hangt ook af van de hoogte van de pups. Anders moet ik iets maken dat het doorbuigen opvangt.
Afbeelding

De neckschroeven: Torx schroeven met een brede kop. Verzonken door voor te boren met de... SPEEDBOOR! :jam: Het verzinken is nodig omdat schroeven of te kort of te lang waren... De achterste schroeven moesten dieper verzonken omdat de pocket daar minder diep is: de hals staat immers onder een hoek.
Afbeelding

De neck pocket opgevuld:
Afbeelding

Totaaltje:
Afbeelding

Volgende keer meer...
Laatst gewijzigd door Dennizz op 11 feb 2011, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter

Bericht door Peter »

Speedboorking!!! :jam:

Leuk Dnz, als die net zo lekker wordt als de andere, dan komt 't wel goed. Maar die brug buigt flink door zeg! :shock:
Plaats reactie