Actief -> passief

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Wilbert schreef:@Gerben: Je hebt het eerst over "laagohmige elementen" die een lage output hebben en versterkt moeten worden. Vervolgens over elementen met daadwerkelijk actieve electronica erin. De laatste zouden dus volgens jou met recht "actieve elementen" genoemd moeten worden. Dan vraag ik me af: wat is het voordeel ten opzichte van actieve electronica in de bas in plaats van de elementen?
Het voordeel? Schijnt anders te klinken, zoals Olaf zei hebben laagohmige elementen doorgaans minder neiging tot knor, klinken ze wat meer "hifi". Hoe meer wikkelingen er op een spoel van een element zit, des te meer output krijgt het element, en het geluid wordt ook vettiger.

Omdat laagohmige pickups nou eenmaal niet zonder die buffer-preamp kunnen, zit deze in veel gevallen meteen maar ingebouwd in de behuizing van het element zelf. Uiteraard zou je laagohmige pickups ook direct kunnen aansluiten op een goede on-board preamp elders in de basgitaar.
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Fotosessie:

Afbeelding

Het draadje zelf, ff geodriehoek erbij voor de grootte

Afbeelding

Afbeelding
heskez schreef:
WAUW TE GEK!!! Heb je nu ook meer output?
Ik heb net heel ff gespeeld en het volgende gemerkt:
- de pre-amp doet maar een minimale volumeboost geven(10-20% verschil zeg maar)
- de pre-amp geeft met alles in neutrale stand toch iets ander geluid. Ietsie nasaler(je hoort het fretwerk wat meer, als in pasieve stand)
- in passieve stand heb ik ietsie meer dynamiek heb ik het idee, het klinkt wat frisser.

Dus ik vind hem passief eigenlijk net wat lekkerder klinken als actief. Het verschil is niet groot, maar dit samen met de goeie snaren maken dit een veel lekkerder basje dan zoals ik hem ooit gekocht heb!

Dat wordt ff uitzoeken hoe ik dat schakelaartje een beetje deftig op me bas kan krijgen. Weet iemand een adres voor mooie schakelknopjes in een volumepotmeter?
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Hmmm, mooi werk. Je hebt dus 1 stekkertje losgetrokken en een verbinding gemaakt tussen C1 en C3? Zo te zien ziet jouw pre-amp er anders uit dan bij mij. Ik trek hem vanavond wel ff open en ga ook aan de slag!
Thanks for sharing!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Rodi schreef:

Dat wordt ff uitzoeken hoe ik dat schakelaartje een beetje deftig op me bas kan krijgen. Weet iemand een adres voor mooie schakelknopjes in een volumepotmeter?
Vox Humana? Correct me if I'm wrong. Als je je huidige potmeters van je tone vervangt door 250K pots kun je passief ook je tone gebruiken.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Zo ziet het er bij mij uit.

Afbeelding[/URL]

weinig mee te beginnen dacht ik zo ...
-- It's the hat that keeps the funk --
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Rodi schreef:Dat wordt ff uitzoeken hoe ik dat schakelaartje een beetje deftig op me bas kan krijgen.
Wat dacht je van je volumepotmeter vervangen door eentje die je uit kan trekken? Dan zie je er helemaal niets van en kun je het zo maken dat uitgetrokken passief is en 'normaal' actief.

Ik ga morgen de pre-amp van mijn BB605 ook eens bekijken. Op die bas gebruik ik hem eigenlijk niet. De mid-cut is echt de beste manier om je geluid op zeep te helpen :lol:
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

heskez schreef:Zo ziet het er bij mij uit.

plaatje

weinig mee te beginnen dacht ik zo ...
Nou als jezelf ff vertelt welk type BTB je hebt(eentje uit de 550, 1000 of 1200 serie en uit welk jaar?), dan kan ik wel ff voor je kijken wat er mogelijk is.
Niels schreef: Wat dacht je van je volumepotmeter vervangen door eentje die je uit kan trekken? Dan zie je er helemaal niets van en kun je het zo maken dat uitgetrokken passief is en 'normaal' actief.
Dat idee had ik ook, maar het moet dan wel een schakelaar zijn die 3 stromen tegelijkertijd schakelt. Maar misschien moet ik maar es bellen met Vox-Humana, want ik heb het idee dat ik daar meer kans op slagen heb, als bij een standaard elektrozaak (DIL voor degene die bekend in R´dam zijn)

Maar ik heb vanmiddag weer lekker zitten spelen :D
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Nou als jezelf ff vertelt welk type BTB je hebt(eentje uit de 550, 1000 of 1200 serie en uit welk jaar?), dan kan ik wel ff voor je kijken wat er mogelijk is.
Hij is volgens mij van 1999, een van de eerste series. Een 605 of zelf 705 BTB geloof ik. Je ziet ze nu niet zo veel meer.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Erg mooi dat het werkt!! Gelukkig ben ik niet de enige die schematjes kan lezen ;)

Aan dat plaatje van Heskez te zien is het ook niet zo'n heel erg ingewikkelde schakeling. op de printplaat van hem staat dat het de VM-3B is, Ik vermoed dat Rodi de VM-3B2 (Vari-Mid IIIBII) versie heeft. Volgens mij hebben de 1200 (en 1000) reeks een andere preamp zonder variable mid freq. van Bartolini.

Zou het trouwens mogelijk zijn dat een van jullie een schematje zou kunnen tekenen van de schakeling, zou wel een interesant projectje zijn om er zelf een te bouwen :D (ik hoop binnen kort hout te halen om aan een bas te beginnen)
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Jimb schreef:Erg mooi dat het werkt!! Gelukkig ben ik niet de enige die schematjes kan lezen ;)
8)
Zou het trouwens mogelijk zijn dat een van jullie een schematje zou kunnen tekenen van de schakeling
Ik wilde zelf ook al ff de schakeling uittekenen, puur uit interesse wat voor soort versterkertje het is...dus ik ga van de week denk ik wel ff tekenen.

(misschien morgen al, als ik ff moet stoppen met spelen om blaren te voorkomen...
ik heb in het weekend niet kunnen spelen en heb vakantie....
vanmiddag om 13.30u had ik weer batterijen, en die passieve mogelijkheid, sinds die tijd heb ik 5uur zitten spelen :D )

Maar er staat me bij dat de printplaatbaantjes niet aan de buitenkant liggen. Als dat zo is kan ik alleen maar opsommen wat erin zit en geen schema tekenen.
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

Gerben van Nazareth schreef:
rendering_rebel schreef: Ik heb zelfs nog een soort van eq voor m'n boost/cut knopjes!
Binnenin???

I rest my case... ik heb dat ding ook al bijna 2 jaar niet meer, of misschien was dat toch 1 modelletje ouder of hoe dan ook.. ben wsch. in de war.\
Jep, ik heb per cut/boost switch 2 "potmeters"

Maarja, na het bekijken van m'n elektronica heb ik besloten het lekker te laten zitten :lol:
Afbeelding
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Oi Oi.

En ik maar denken: BTB is BTB, die elektronica zullen ze wel niet veranderen, elk jaar een ander kleurtje en een ander typenummer...

weit gefehlt! Zie hier allerlei verschillende elektronica langskomen, deels heel anders dan wat er in mijn 2002 Ibanez BTB 406 zat.

Knutselen Is Leuk.
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Dit is hem..

Afbeelding

Nergens een wiring schemaatje te vinden..
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Gerben van Nazareth schreef:
En ik maar denken: BTB is BTB, die elektronica zullen ze wel niet veranderen, elk jaar een ander kleurtje en een ander typenummer...

weit gefehlt! Zie hier allerlei verschillende elektronica langskomen, deels heel anders dan wat er in mijn 2002 Ibanez BTB 406 zat.

Knutselen Is Leuk.
Ik heb ook even gekeken, maar in heel de BTB-serie komen maar 2 verschillende schema´s voor:
- De goedkopere BTB´s (BTB400, BTB550, enz): pre-amp met sweepable mid (semiparametrisch)
- De duurdere BTB´s(BTB1000/ Prestiges): pre-amp met switchable mid, en meestal Bartolini pick-ups.

En ik krijg er echt zin in om dat knoppie te gaan fixen!Knutselen is boelkloedig!
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

heskez schreef:Dit is hem..

Nergens een wiring schemaatje te vinden..
Mooi basje!(ik zou er ff flink mee gaan posen in de gallery!!)

Maar ik zie dat jij dezelfde mogelijkheden hebt (sweepable mid), ook zijn de elementen precies hetzelfde (van de buitenkant afgezien, ik heb geen X-ray) en op het printplaatje staat ook VM-3B. Kortom jij hebt precies dezelfde schakeling in jouw bas als in de mijne. Alleen in de loop van de jaren heeft ibanez de uitvoering ervan gewijzigd.

Zou je een foto kunnen maken van de volumepot, eentje van de balanspot en eentje van de achterkant van de printplaat?

Dan kan ik ff kijken of mijn vermoeden klopt.
Plaats reactie