Actief -> passief

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Shoot me if I'm wrong:

Actieve elementen bestaan helemaal niet volgens mij. Je hebt actieve en passieve electronica. Actieve electronica heeft een spanningsbron nodig. Elementen zijn magneetjes met een spoel eromheen. Dit is passief. Je hebt actieve en passieve bassen, afhankelijk van of er een voorversterker (=actieve electronica) in de bas zit. Het begrip "actief element" zou betekenen dat er een voorversterker in het element zelf zit. Dit is erg onzinnig. Los daarvan houdt het in de praktijk nog steeds in dat er een voorversterker buiten het element zelf zit, maar misschien in de behuizing van het element. Dit zegt dan enkel iets over WAAR de voorversterker zit.

Ik ben nog nooit schema's tegengekomen die refereerden aan actieve (dus stroomverbruikende) elementen. Het schema wat in deze thread gepresenteerd wordt is daarop geen uitzondering.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Betekent dit dat actieve elementen (als ze al bestaan) niet magnetisch
zijn? Dat ze dus door spanning magnetisch worden gemaakt?
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Nee.

Althans: dat bedoel ik niet. Dat zou ook gewoon pure energieverspilling zijn (en veel te veel stroom kosten voor een batterijtje).

Ik zeg al: ik weet niet zeker dat er geen actieve elementen zijn. Ik kan het me aleen niet voorstellen. Het heeft geen enkel nut de actieve electronica in de elementen in te bouwen, te meer daar het onmogelijk is er dan toonregeling op aan te sluiten. Dan moet het toch weer buiten de elementen om, en krijg je de "reguliere" actieve electronica.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Het boekje Tipboek Electrische Gitaar en Basgitaar heeft het naast actieve bassen ook apart over actieve elementen. Ik zal het stukje tekst even overtikken:

" Gitaren en bassen hebben vrijwel altijd passieve elementen - ook 'actieve' bassen! Actieve elementen zijn een stuk duurder. Een setje kost al snel meer dan 200 Euro. Daarvoor koop je een schoon, ruisvrij en heel gelijkmatig signaal dat ideaal is als je veel effecten gebruikt, bijvoorbeeld, of als je ondanks een hele berg vervorming toch nog wilt kunnen horen wat je speelt. Ook heb je geen last van 'string pull'. Voorstanders van passieve elementen vinden vaak dat actieve elementen iets te clean klinken, en dat ze minder dynamisch zijn.
Net als een actieve bas heeft een instrument met actieve elementen een batterij nodig. Die voedt de voorversterker die het zwakkere signaal van een actief element oppept."

Er zit dus blijkbaar geen voeding in de elementen zelf, maar die loopt dus via de voorversterker. Wat verder de specifieke kenmerken van deze elementen zijn en waarom ze zo duur zijn, daar wordt niet verder op ingegaan. Misschien dat iemand anders daar iets zinnigs over kan zeggen...
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

De voeding loopt niet "via" de voorversterker, maar in actieve elementen zit een voorversterker die gevoed moet worden.

Maar wat is dan het verschil (in geluid) tussen actieve elementen en passieve elementen met actieve electronica? In het ene geval zit de voorversterker in de elementen, en in het andere geval elders in de bas. Maakt dat nog wat uit?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

Gerben van Nazareth schreef:Open deur een stukje verder intrappen: vaak (maar lang niet altijd) heeft een bas-preamp onder de motorkap een trimpotje (instelbare potmeter) voor het uitgangssignaal. Ik weet echter vrij zeker dat die BTB dat niet heeft, heb dat ding ook wel een paar keer opengeschreveld.
Ik heb zelfs nog een soort van eq voor m'n boost/cut knopjes!
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Hier staat nog een review van actieve emg elementen, misschien dat dat nog wat opheldert:

Review van actieve emg elementen
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Wilbert schreef:De voeding loopt niet "via" de voorversterker, maar in actieve elementen zit een voorversterker die gevoed moet worden.

Maar wat is dan het verschil (in geluid) tussen actieve elementen en passieve elementen met actieve electronica? In het ene geval zit de voorversterker in de elementen, en in het andere geval elders in de bas. Maakt dat nog wat uit?
Aktieve elementen hebben minder windingen en zijn daarom minder magnetisch, wat een voordeel levert t.o.v. stringpull, wat een langere sustain oplevert. Het sigaal wordt daarna opgepept met een ingebouwde voorversterker. Aktieve elementen hebben hierdoor een vlakker geluid en knorren ook veel minder.
Voor de mensen die niet weten wat stringpull is; stringpull is dat de magneet, wat uiteindelijk een element is, aan de snaar trekt en daardoor minder vrij kunnen trillen.
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

rendering_rebel schreef: Ik heb zelfs nog een soort van eq voor m'n boost/cut knopjes!
Binnenin???

I rest my case... ik heb dat ding ook al bijna 2 jaar niet meer, of misschien was dat toch 1 modelletje ouder of hoe dan ook.. ben wsch. in de war.\
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Wilbert schreef:Shoot me if I'm wrong:

Actieve elementen bestaan helemaal niet volgens mij
In een poging de spraakverwarring een klein beetje op te helderen: Actieve elementen is in de volksmond de aanduiding voor wat eigenlijk "laagohmige elementen" zou moeten heten. Dat zijn elementen met zo weinig wikkelingen dat de output veel te klein is voor de ingangsimpedantie die basversterkers doorgaans hebben. Daarom moeten ze wel een ingebouwde versterker hebben, of aangesloten worden op een preamp in de bas met een ingangsimpedantie die laag genoeg is gemaakt om dit signaal fatsoenlijk te verwerken.

En ze bestaan echt.

EMG's (behalve HZ's); Alembic elementen etc, om er een paar te noemen, hebben altijd stroom nodig, ook al sluit je geen extra pre-amp aan met toonregeling. De buffer-preamp om het impedantieverschil te compenseren zit doorgaans ingebouwd in de behuizing van de elementen. Ook i.c.m. met puur passieve toonregeling doen zulke elementen niks zonder batterij. Of althans heel weinig. Zou je ze zomaar, zonder enige voorversterking, aansluiten op de basversterker, dan zou dat laagohmige element zo'n gigantische weerstand voelen dat er helemaal niets meer uitkomt.
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Olaf Reijnders schreef:Aktieve elementen hebben minder windingen en zijn daarom minder magnetisch
Niet het aantal windingen, maar de magneet maakt het element magnetisch.

@Gerben: Je hebt het eerst over "laagohmige elementen" die een lage output hebben en versterkt moeten worden. Vervolgens over elementen met daadwerkelijk actieve electronica erin. De laatste zouden dus volgens jou met recht "actieve elementen" genoemd moeten worden. Dan vraag ik me af: wat is het voordeel ten opzichte van actieve electronica in de bas in plaats van de elementen?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik heb zelf een bas die aktieve electrinica met passieve elementen bezit. Ideaal want je hebt de voordelen van een aktieve electronica met de lekkere knor van passieve elementen. Met nog een groot voordeel dat ik mijn bas passief kan schakelen.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Als je wil kijken of de BTB500 ook wat passief doet kan je dat simpel testen. Aangezien het lijkt dat de stekkertjes los kunnen zou je ze via een draadje in de pinnetjes kunt doorverbinden. je zou het volgende moeten doen:

Je zou het C stekkertje los moeten halen en dan c3 (output Balancerpot) kunnen verbinden met c1 (ingang volumepot). Volgends mij zitten de gronddraadjes van pickups en pots al door gelust de balance pot, anders moeten C4 (grond pickups) met C2 (grond tonepots) verbonden worden.

Nu is je bas passief geschakeld, maar wel zonder tone regeling. Werkt dit niet kun je de zelf aangebrachte draadjes weer ui 't stekkertje halen en weer terugsteken.
Werkt het en klinkt het goed kun je altijd nog een switch inbouwen die de bovengenoemde verbindingen maakt EN de batterij uitschakeld (anders trekt de preamp nog steeds stroom)


https://www.ibanez.com/wiring/wire.asp?y=2000&w=BTB500
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Jimb schreef:Als je wil kijken of de BTB500 ook wat passief doet kan je dat simpel testen. Aangezien het lijkt dat de stekkertjes los kunnen zou je ze via een draadje in de pinnetjes kunt doorverbinden.
Ik heb net me bas open gehaald, en ik zag dat het idd stekkertjes/jumpertjes bij de aansluitingen van de pre-amp! Dus ik heb net ff wat gefixt, het werkt! Wil ik net in alle euforie dat het werkt dit gaan melden, zie ik dat je me voor bent geweest met het idee :(

Ik heb nu ff geen tijd, maar ik maak zo foto´s! Yiiihaaaaaa :D
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Rodi schreef:
Ik heb net me bas open gehaald, en ik zag dat het idd stekkertjes/jumpertjes bij de aansluitingen van de pre-amp! Dus ik heb net ff wat gefixt, het werkt! Wil ik net in alle euforie dat het werkt dit gaan melden, zie ik dat je me voor bent geweest met het idee :(

Ik heb nu ff geen tijd, maar ik maak zo foto´s! Yiiihaaaaaa :D
WAUW TE GEK!!! Heb je nu ook meer output?
-- It's the hat that keeps the funk --
Plaats reactie