Actief -> passief

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

jullie zijn toch zo lekker bezig dus dan kan ik maar meteen mn vraag hier stellen..

Hoe lang doe je met je batterijen in een passieve bas?
en hoe merk je nou bij een passieve bass dat de batterijen leeggaan? (als je elementen erin hebt zitten die gewoon doorgaan als je batterij leeg is) ?
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

batterijen in een passieve bas? :?
Yamaha RBX JM2.
DJF5
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 okt 2005, 17:51

Bericht door DJF5 »

EDIT: kan iemand dit bericht verwijderen? :P ik had perongelijk gereplyed ipv nieuw topic
Laatst gewijzigd door DJF5 op 11 okt 2005, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Wilbert schreef:Shoot me if I'm wrong:

Actieve elementen bestaan helemaal niet volgens mij. Je hebt actieve en passieve electronica. Actieve electronica heeft een spanningsbron nodig. Elementen zijn magneetjes met een spoel eromheen. Dit is passief. Je hebt actieve en passieve bassen, afhankelijk van of er een voorversterker (=actieve electronica) in de bas zit. Het begrip "actief element" zou betekenen dat er een voorversterker in het element zelf zit. Dit is erg onzinnig. Los daarvan houdt het in de praktijk nog steeds in dat er een voorversterker buiten het element zelf zit, maar misschien in de behuizing van het element. Dit zegt dan enkel iets over WAAR de voorversterker zit.
You're wrong, but I won't shoot you.
Actieve elementen hebben inderdaad een voorversterker in het element zelf.
Zoals de website van EMG vermeldt:

Internal Preamp
The preamplifier used inside each EMG Pickup is no ordinary preamp. Built directly into each pickup, the preamp is an integral part of the pickup design assuring quality of sound performance, incredible noise reduction, and simplicity in installation. It provides a variety of benefits for us as the designer and for you as the player. A natural by-product of the preamp is gain. It allows us to design a pickup for its particular tone without concern for the pickup's output. After the coils have been modeled, any amount of output needed is available from the preamp.


Zelf heb ik Seymour Duncan Lightnin' Rods in mijn zelfbouwbas, ook dat zijn actieve elementen, dus met een preamp in het element.
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

ik ben het denk ik met wilbert eens. de preamp heeft niets met elementen te maken, behalve dan dat ze 'voor elkaar uitgekozen' zijn. er zou geen verschil in geluid zijn als de preamp ergens anders dan in de elementen zou zitten.

het is een beetje zoals een koffiezetapparaat met ingebouwde cd-speler. het ding in totaal kan koffie zetten en cd's spelen, maar je cd-speler kan nog steeds geen koffie zetten. die blokjes van EMG zijn elementen en voorversterkers in één, maar dat maakt de elementen (in mijn optiek) nog steeds niet actief.
het is eigenlijk gelul om niets.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

urje schreef:ik ben het denk ik met wilbert eens. de preamp heeft niets met elementen te maken, behalve dan dat ze 'voor elkaar uitgekozen' zijn. er zou geen verschil in geluid zijn als de preamp ergens anders dan in de elementen zou zitten.

het is een beetje zoals een koffiezetapparaat met ingebouwde cd-speler. het ding in totaal kan koffie zetten en cd's spelen, maar je cd-speler kan nog steeds geen koffie zetten. die blokjes van EMG zijn elementen en voorversterkers in één, maar dat maakt de elementen (in mijn optiek) nog steeds niet actief.
het is eigenlijk gelul om niets.
Het is heel simpel: een element met een ingebouwde preamp wordt een actief element genoemd.
Dat dat in jouw optiek niet zo is verandert daar niets aan.
Plaats reactie