Misschien een erg domme vraag betreffende resonantie.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Misschien een erg domme vraag betreffende resonantie.

Bericht door NURZE »

Ik ben van plan om zelf een grabber body te gaan maken.
Voor het hout zou ik maple willen nemen.

Nu bestaat de originele grabber uit 3 stukken hout. Voor mijn versie zou ik een solde stuk maple willen nemen.
Wat doet dit met de resonantie? Is één stuk hout niet beter?

Ik ging er altijd van uit dat de trillingen onderbroken werden door de lijm/verbindingstukken, en dat de resonantie van het hout zo verminderen. Maar ik bekijk het misschien verkeerd

Mijn excuses als dit een erg domme vraag was,

Kev
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Zo'n houten body, met of zonder lijmnaden, is zo stijf dat die trillingen echt niet uitgedempt worden, als de lijmvlakken goed gemaakt zijn (vlak/ haaks).
Ik zou eerder bezorgd zijn om kromtrekkend hout als je zo'n brede plank uit een stuk hebt.
Esdoorn is wel erg hard en zwaar, waarom zou je dat kiezen? Heb je toevallig de beschikking over zo'n plank?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

dank je voor de toelichting. Wel, de grabber die ik nu heb is ook helemaal uit esdoorn (maple toch?). Vandaar dat ik hem daar uit zou willen maken.

Ik morgen namiddag eens naar de houthandel denk ik? Ik heb nog geen plank eigenlijk. Er is ook een walnut variant van de grabber, misschien is dat ook wel iets ...
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat was alleen de finish, niet het hout voor zover ik weet. Een snelle google actie leert mij dat Grabbers zijn gemaakt van maple (de vroegere modellen) en alder.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Walnoot is ook zwaarrrrrr. Wel mooi op zich, donkerbruin met een paarsige gloed.
Ik zou voor elzen (alder) gaan, is wat lichter en niet zo godvergeten knetterhard als esdoorn en walnoot, en da's wel fijn als je die schuine rand aan de body wil schuren. Daarnaast is het ook een stuk goedkoper, volgens mij.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Sjaakspeare
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 aug 2009, 11:01

Bericht door Sjaakspeare »

Hoe meer massa, hoe meer resonantie. Zo lang alles maar goed aan elkaar zit.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

je kunt ook essen of moeras essen doen stuk goedkoper inderdaad maar ook ligter in gewicht.
Persoonlijk zou ik juist voor het merk Gibson dan voor Mahonie kiezen. Klinkt echt veel dieper en gedefineerder en wat Gibson meestal gebruikt in hun halzen en bodies.
Plaats reactie