Zelfbouw speakerkastje met 2x6,5"

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7631
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Zelfbouw speakerkastje met 2x6,5"

Bericht door Jarno »

Het leek mij handig om naast een grote set ook een klein combootje te hebben om bij voorbeeld in de huiskamer wat te kunnen pielen en tegelijkertijd aan de sociale verplichting te voldoen (ga je nou alweer naar de zolder, blijf nou eens hier).

Toen kwam ik in Bassplayer magazine de Phil Jones Bass Briefcase tegen, en eigenlijk vond ik die 5" drivers wel erg klein. Maar toen bedacht ik me dat ik nog twee Peerless 6,5" kickbass speakers had liggen die waarschijnlijk toch nooit meer in de auto ingebouwd gingen worden. Voor een paar tientjes aan materialen, eens even proberen of dit werkt.

Ze hebben een behoorlijk lage resonantiefrequentie voor hun afmetingen, en WinISD zag er ook wel hoopvol uit. Repeteren of op het podium meenemen betekent wel waarschijnlijk het einde van deze speakers, erg robuust zijn ze niet (klein spreekspoeltje, maximaal iets van 60watt per stuk of zo).

Wat plankjes gehaald en er balkjes op geschroefd (ik heb een hele emmer van die schroeven, maar ze zijn inderdaad wat te lang).

Afbeelding

Ik lijm (met bruislijm) en schroef de balkjes, de schroeven zijn vooral zodat ik meteen de klemmen eraf kan halen en verder kan gaan.

Afbeelding

Even kijken of het allemaal past, en een beetje haaks is. Hierna even de schroeven met de slijptol bewerkt.

Hier staat het kastje in elkaar en heb ik het voor een deel beplakt met dubbelzijdige tapijttape.

Afbeelding

De vloerbedekking heb ik bij Carpetright vandaan (klotetent) volgens mij is die Rhumba antraciet, kostte 18 euro voor 1 meter lang en 4 meter breed. Hier haal je nog wel een aantal kastjes uit.

Afbeelding

Dan is dit het resultaat, het bekleden gaat echt heel makkelijk. Je spijkert een beginnetje vast met tapijtspijkers (midden onder beginnen, niet op een hoek, dat krijg je niet netjes). En dan rol je telkens een zijde verder, waarbij je oplet dat je recht rolt en de vloerbedekking strak om de hoeken zit. Bij de hoeken spijker ik het dan nog een extra keer vast.
De hoekpunten is een beetje frommelen en spijkeren omdat netjes te krijgen. Ook het afsnijden is opletten geblazen.

Afbeelding

De "Juicy Flapper", een bestanddeel van de meeste klusprojecten.......

Daarna de drivers gemonteerd en wat schuim en....., een toefje van de baard van sinterklaas (het geheime ingredient).

Afbeelding

De achterplaat is ondertussen voorzien van twee basreflexpijpen.

Afbeelding

Ik heb het kastje zowel met als zonder geprobeerd, en het verschil is erg groot. Als gesloten kast gaat het gewoon bij lange na niet zo laag, en als basreflex kast klinkt het erg lekker, warm punchy en laag genoeg (het is natuurlijk geen 2x15 kast).

Het eindresultaat:

Afbeelding

De achterkant

Afbeelding

Op deze manier kun je natuurlijk ook grotere kasten bouwen, dan moet je echter wel dikker materiaal gebruiken dan de 12mm meranti multiplex die ik hiervoor heb gebruikt. En ook de balkjes zou ik dan 27x27 gebruiken ipv. 18x18.

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ziet er goed uit zeg!

Hoe is 't met de juicy flapper inmiddels? :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Cool! Wat voor versterker gebruik je hierbij?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7631
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Bedankt voor de reacties, de juicy flapper is inmiddels redelijk dicht.

De versterker die ik hierbij ga gebruiken is waarschijnlijk eentje met een zgn. LM4780 dat is een enkele chip die gebrugd iets van 120 watt doet, en waarbij je maar een paar extra componenten nodig hebt.
Ik heb al een aantal van deze printjes gesoldeerd, maar ik moet ze nog testen, ben benieuwd.
Daar moet dan wel nog iets van een voorversterkertje bij, ben er nog niet uit wat dit wordt.

Ik heb het kastje ook op de ADA poweramp gehad en het gaat behoorlijk hard, voor thuis zeker genoeg om de buren op stang te jagen.

Groeten,

Jarno.
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Bericht door Tobias »

Ziet er erg vet uit!

Ben ook heel erg benieuwd naar de voor- en eindversterker!
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Ziet er goed uit. En hoe klinkt die?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Jarno schreef:Repeteren of op het podium meenemen betekent wel waarschijnlijk het einde van deze speakers, erg robuust zijn ze niet (klein spreekspoeltje, maximaal iets van 60watt per stuk of zo).
Dat kon wel eens de zwakke plek zijn. Ik heb al eens een 15"woofer voor in de auto vernaggeld. Duurde wel even, trouwens 8)

maar mijn idee zou zijn: een lichte versterker gebruiken, hooguit 50 watt ofzo...
Gebruikersavatar
Joost van Laake
Berichten: 2799
Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33

Bericht door Joost van Laake »

leuk man!

ziet er best bruikbaar uit voor thuis!
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Plaats reactie