Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.

Moderator: Peter

Berichtdoor KvE op 10 maart 2010, 01:07

Ik zou zeggen de 9mm boor en daarna een rond vijltje als nodig... En verzinken ja...

Maar 9mm is nog altijd bijna een centimeter, veel te veel denk ik :shock:
KvE
verbannen... oftoch...?

Berichtdoor Roro92 op 10 maart 2010, 08:26

Je hebt gewone ferrulers van Fender, toch? Die hebben een klein stukje waar die ribbels niet zitten en dan een breder stuk wat wél ribbels heeft (snap je me nog?). De Gier heeft 'm een heel klein stukje groter dan de kleinste (zonder ribbel) geboord zodat ze behoorlijk klem komen te zitten.
Solan - 03/09/10 De Groene Sael, Breda -
Roro92
ex-gek

Berichtdoor Jarno op 10 maart 2010, 12:02

En als er zo'n borst aan die ferrules zit, dan is het waarschijnlijk de bedoeling dat dat op de body komt te liggen, da's fijn want dan zie je dat versplinterde hout van het boren niet meer. Heb je d'r een foto van?
They're all active if they're electric basses. The only diff. is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. - Rick turner -
Jarno

Berichtdoor Grainger op 10 maart 2010, 12:06

Er zijn ook verschillende soorten ferrules hoor. Op m'n Tele P zijn ze verzonken en op m'n Musicmaster zitten busjes die buiten de body steken...

Als je een foto hebt, of een linkje naar een plaatje ervan dan kunnen we beter helpen! ;)

Op m'n Tele zitten de verzonken dus. Ook met bredere rand, waarvoor het gat aan de bovenkant wat verbreed is met een andere diameter boor...
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Grainger
Koning Herrie

Berichtdoor Jarno op 10 maart 2010, 12:30

En als het eerste stuk groter is, denk er dan aan dat het makkelijker is dat stuk eerst te boren en daarna pas met de kleinere diameter de rest van het gat. Als je het andersom doet zal die grote boor wat gaan slingeren in het net iets kleinere gat. Als het gat behoorlijk kleiner is (zoals bij het voorboren) heb je daar niet zo'n last van. Dan ga ik er wel vanuit dat je de gaten uit de hand boort, als je de body vast kunt zetten en je een kolomboor gebruikt heb je van dat effect niet zo'n last.
They're all active if they're electric basses. The only diff. is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. - Rick turner -
Jarno

Berichtdoor Grainger op 10 maart 2010, 12:44

Dan is wel wijsheid dan inderdaad Jarno!

Maar eventjes afwachten of Geert ons nog kan verhelderen met een foto ;)
Persoonlijk topic
Grainger
Koning Herrie

Berichtdoor drahkan op 10 maart 2010, 14:05

Jarno schreef:En als er zo'n borst aan die ferrules zit, dan is het waarschijnlijk de bedoeling dat dat op de body komt te liggen, da's fijn want dan zie je dat versplinterde hout van het boren niet meer. Heb je d'r een foto van?

El plaatje

Afbeelding
De ferrulers zijn precies 9,5mm breed op het smalle stuk (met ribbels)

En ik heb een kolomboormachine.
Gulukkig heb k bij de hornbach ook boren van 9mm en 9,5 mm gevonden. het lijkt me dat ik een gat van 9mm zou moeten boren en dan de ferrulers er voorzichtig in kloppen. De 0,5mm die ik te kort kom zouden er dan voor moeten zorgen dat ze goed vast zitten. Of neem ik dan teveel risico en riskeer ik dat de body barst?
Laatst bijgewerkt door drahkan op 10 maart 2010, 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
"regels zijn er om gebroken te worden"

"Divide et impera
Fac et excusa
Si fecisti, nega"

Have a Go Heroes website
Persoonlijk Topic / Band Hyve
drahkan

Berichtdoor Grainger op 10 maart 2010, 14:07

Volgens mij dienen deze niet verzonken te worden, zijn namelijk identiek aan de busjes op m'n Musicmaster!
Persoonlijk topic
Grainger
Koning Herrie

Berichtdoor drahkan op 10 maart 2010, 14:09

Ik heb nog even ene duidelijker vraag hierboven bij geedit
"regels zijn er om gebroken te worden"

"Divide et impera
Fac et excusa
Si fecisti, nega"

Have a Go Heroes website
Persoonlijk Topic / Band Hyve
drahkan

Berichtdoor Jack op 10 maart 2010, 14:13

Als je op 9,5 zou boren komen ze niet vast te zitten dus.

Het antwoord geef je dus zelf al..9 mm boren en voorzichtig vast kloppen met terugstootloze hamer.
De BGF China bas duurtest

At the end all that's left is a Precision.
Jack

Berichtdoor Grainger op 10 maart 2010, 14:16

Je kunt 't ook zo doen; met eenmaal de snaar erdoor kun je ze door de trekkracht wel in het hout laten trekken.

Toch, Jacks methode lijkt me beter ;)
Persoonlijk topic
Grainger
Koning Herrie

Berichtdoor Jarno op 10 maart 2010, 14:49

Ik zou in ieder geval heel voorzichtig zijn, kun je inschatten hoe hoog die ribbels zijn? Je moet in ieder geval de kleinste diameter van die ferrules voorboren en eigenlijk een heel klein beetje groter. Je zou ze met 9mm kunnen boren, voorzichtig een klein tikje geven en als ie niet wil, de gaten met grof schuurpapier wat groter maken. Ze hoeven maar net zo goed te blijven zitten dat ze bij snaarwisselen niet eruit kukelen, voor de rest worden ze inderdaad door de snaarspanning op hun plek gehouden, dus daar hoeven ze niet voor te klemmen.
Jarno

Berichtdoor QPumaLocoQ op 12 maart 2010, 14:16

Iemand ervaring met de 'HotWire Motherbucker' (een element van HotWire)?
Spector Euro Rebop DLX 4 EX Zebrano (Te Koop! KLIK!) (Gereserveerd) (Precision bass jwz.)
Fender Classic 70s Jazz Bass
Roland Cube 100

Persoonlijk Topic
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil

Berichtdoor Cloff op 12 maart 2010, 17:31

Ik heb sinds kort een buffertje van Technophobia via Niels en was vanmiddag dus bezig met m'n pedalboard. Maar op 1 of andere manier doet de in-jack 't niet.. :( Hij geeft wel signaal, want als ik de Big Muff aan heb staan, en ik draai de volumepot open, dan ruist het wel flink. De kabel is het ook niet, want die doet het rechtstreeks en zonder de buffer ook.

Afbeelding(zoeen is 't)
Gerbens' Topic

wombatboter schreef:Maar effecten openen zeker je geest (én ledigen je portefeuille)
Cloff

Berichtdoor Jarno op 12 maart 2010, 20:37

Is de batterij nog goed?
Jarno

Vorige paginaVolgende pagina
Vorig onderwerp Volgend onderwerp

Keer terug naar Doe het zelf!