Ondertussen is de zomer aangebroken. Heerlijk naar buiten toe met de basbody om hem eens flink onder handen te nemen. gewapend met een berg schuurpapier en een bak koffie ben ik een volledige dag aan de gang geweest om de body zo glad als een babybilletje te krijgen.
Ik vind het zonde om de nerf van deze body volledig dicht te smeren, en het doel is dan ook om hem zo te lakken dat het lijkt alsof er geen lak op zit. Ik ben voor een poly urethaanlak in zijdeglans gegaan. Om deze zo dun mogelijk aan te brengen heb ik een oude jampot genomen en een gat van 8mm in het deksel geboort. Dit dient als een soort dispenser. In combinatie met de zachte kant van een schuursponsje kun je nu de lak zeer goed doseren en flinterdun opbrengen. In een paar dagen tijd heb ik op deze manier een 8 tal lagen lak opgebracht. Als je de lak opbrengt ziet het er nog wat geel uit, maar dat trekt gelukkig bij.
Uiteindelijk heb je een duurzame laklaag die goed bestendig is tegen krassen, en er heel natuurlijk uitziet en aan voelt.
Nu de body lekker ligt te drogen is de tijd aangebroken om te werken aan de electronica.
The birth of a jazz bass
- klamboestabeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44
- klamboestabeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44
De electronica voor deze bas gaat niet standaard worden. De bedoeling is om twee elementen te wikkelen. Ieder element kun je schakelen tussen 6500, 7800, en 9000 wikkelingen. Door de jaren heen zijn elementen mee geevolueerd met de versterkers die gebruikt worden. vanaf de jaren zestig tot nu zijn het aantal wikkelingen op elementen verhoogd om een dikker geluid te krijgen. Het nadeel hiervan is dat de hoge tonen hiervan te lijden hebben. Om een zo veelzijdig mogelijke bas te creeren gaan de elementen individueel schakelbaar zijn, zodat je in combinatie met de volume knoppen je geluid op veel manieren af kunt stemmen.
Eerst moet er een winder gebouwd worden want ik zie mij geen 9000 wikkelingen er met de hand op leggen. Op zolder vond ik een oude ventilator, deze gaat hier dienst voor doen.
Deze is uit elkaar gesloopt om de motor te bevrijden.
De motor heb ik in een oude tekendoos ingebouwd i.c.m. een dimmer om de snelheid te regelen.
Een kilometerteller maakt het compleet. Deze houdt bij hoeveel wikkelingen er op het element zitten
Van knex heb ik een geleider gebouwd die er voor zorgt dat de draad netjes op het element komt en niet er naast.
De bobbins voor beide elementen zijn gemaakt van een single ply stuk slagplaatmateriaal aan de bovenzijde, en printplaat aan de onderzijde.
Omdat er heel veel draadjes uit deze elementen komen ben ik niet voor de eyelets gegaan maar voor deze oplossing. de printplaat kun je rechtstreeks op solderen en dat is wel zo handig.
Via internet heb ik een kilo 42 awg besteld, dus voor de komende 100 jaar heb ik genoeg wikkeldraad in huis. Wel zo handig want er zal her en der nog wel wat geexperimenteerd gaan worden.
Na een avondje wikkelen, helaas van dit proces geen foto's aangezien het nogal een werk je is waar je de focus bij moet houden, was ik de trotse eigenaar van twee schakelbare jazz bass elementen.
De aansluitdraden van de elementen heb ik utp kabel voor gebruikt. Dit is afgeschermde kabel met genoeg strengen er in om de verschillende wikkelingen aan te sluiten in de control cavity.
Om de wikkelingen te beschermen en eventuele feedback tegen te gaan worden de elementen gepot in 80% kaarsvet en 20% bijenwas. Om er voor te zorgen dat dit mengseltje niet te heet wordt heb ik een soort dubbele pan gemaakt.
in de jampot komt het bijenwas kaarswas mengsel en in de buitenste pan water. Dit gaat op het vuur en het water begint te koken en het mengsel smelt. Als het mengsel volledig gesmolten is worden de elementen er in onder gedompelt totdat er geen luchtbelletjes meer tevoorschijn komen. de was is dan doorgedrongen in de wikkelingen en fixeert deze.
Nu de elemnten klaar zijn kan ik verder gaan met de rest van de electronica. het schakelen van de wikkelingen gaat een probleem opleveren omdat ik het simpel en overzichtelijk wens te houden. ook wil ik graag de output op de metalen plaat houden en niet in de body zetten. Om alles in maar drie knoppen te verwerken gaat nog een behoorlijke uitdaging worden.
Eerst moet er een winder gebouwd worden want ik zie mij geen 9000 wikkelingen er met de hand op leggen. Op zolder vond ik een oude ventilator, deze gaat hier dienst voor doen.
Deze is uit elkaar gesloopt om de motor te bevrijden.
De motor heb ik in een oude tekendoos ingebouwd i.c.m. een dimmer om de snelheid te regelen.
Een kilometerteller maakt het compleet. Deze houdt bij hoeveel wikkelingen er op het element zitten
Van knex heb ik een geleider gebouwd die er voor zorgt dat de draad netjes op het element komt en niet er naast.
De bobbins voor beide elementen zijn gemaakt van een single ply stuk slagplaatmateriaal aan de bovenzijde, en printplaat aan de onderzijde.
Omdat er heel veel draadjes uit deze elementen komen ben ik niet voor de eyelets gegaan maar voor deze oplossing. de printplaat kun je rechtstreeks op solderen en dat is wel zo handig.
Via internet heb ik een kilo 42 awg besteld, dus voor de komende 100 jaar heb ik genoeg wikkeldraad in huis. Wel zo handig want er zal her en der nog wel wat geexperimenteerd gaan worden.
Na een avondje wikkelen, helaas van dit proces geen foto's aangezien het nogal een werk je is waar je de focus bij moet houden, was ik de trotse eigenaar van twee schakelbare jazz bass elementen.
De aansluitdraden van de elementen heb ik utp kabel voor gebruikt. Dit is afgeschermde kabel met genoeg strengen er in om de verschillende wikkelingen aan te sluiten in de control cavity.
Om de wikkelingen te beschermen en eventuele feedback tegen te gaan worden de elementen gepot in 80% kaarsvet en 20% bijenwas. Om er voor te zorgen dat dit mengseltje niet te heet wordt heb ik een soort dubbele pan gemaakt.
in de jampot komt het bijenwas kaarswas mengsel en in de buitenste pan water. Dit gaat op het vuur en het water begint te koken en het mengsel smelt. Als het mengsel volledig gesmolten is worden de elementen er in onder gedompelt totdat er geen luchtbelletjes meer tevoorschijn komen. de was is dan doorgedrongen in de wikkelingen en fixeert deze.
Nu de elemnten klaar zijn kan ik verder gaan met de rest van de electronica. het schakelen van de wikkelingen gaat een probleem opleveren omdat ik het simpel en overzichtelijk wens te houden. ook wil ik graag de output op de metalen plaat houden en niet in de body zetten. Om alles in maar drie knoppen te verwerken gaat nog een behoorlijke uitdaging worden.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
Slim gemaakt en erg mooi gewonden! Ook cool dat je het aantal windingen kunt schakelen.
Je hebt alleen een hele grote fout gemaakt:
Ik ben toevallig al een paar weken op zoek naar de oude fischer technik waar ik vroeger veel mee gespeeld heb. Ook om te gebruiken voor mijn pickup winder van een oude naaimachine. Ik vermoed dat deze nog bij mijn ouders op zolder staat. Maar dat doet hier verder helemaal niet ter zaken
Je hebt alleen een hele grote fout gemaakt:
Dat is GEEN knex, maar Fischer technik!
Ik ben toevallig al een paar weken op zoek naar de oude fischer technik waar ik vroeger veel mee gespeeld heb. Ook om te gebruiken voor mijn pickup winder van een oude naaimachine. Ik vermoed dat deze nog bij mijn ouders op zolder staat. Maar dat doet hier verder helemaal niet ter zaken
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
- klamboestabeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44
- klamboestabeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44
Dank u Ken.
Nu de elementen gewikkeld zijn, komt de uitdaging om de schakeling te bouwen. Ik wil het graag overzichtelijk houden door een normale jazz bas opstelling te hanteren. Volume voorste, volume achterste, Tone. Om hierbij de mogelijkheid voor het schakelen tussen wikkelingen te creeren, heb ik een stacked potmeter met rotary switch in gedachten. Dit geeft de layout: positie 1, volume voorste, wikkelingen voorste. Positie 2, volume achterste, wikkelingen achterste. Positie 3, tone met een push pull potmeter zodat er ook nog geschakeld kan worden tussen serie en parallel.
De serie parallel schakeling komt achter de rotary switches die het aantal wikkelingen kiezen waardoor je ook in parallel modus nog wat kunt tweaken door achter of voor meer wikkelingen te kiezen.
De tweede uitdaging is om dit geheel in een normale jazz bass holte te proppen daar ik geen concessie wens te doen aan het uiterlijk van de bas.
Na behoorlijk wat uurtjes speuren op het internet kom ik tot de conclusie dat een stacked potmeter, rotary switch niet verkrijgbaar is in de afmetingen die ik nodig heb. Zelf bouwen is de enige optie.
Here it goes:
De potmeter en rotary switch die gebruikt worden voor dit project. De potmeter is een standaard cts van 250 Kohm, en de rotary switch is een 1x12 standen. Dit kan aangepast worden d.m.v. van een ring met een lipje zodat ik hem als 1X3 kan gebruiken.
Stap 1 van de modificatie is de vaste as van de potmeter vervangen voor een holle as. Bij gebrek aan een draaibank heb ik hiervoor een Gazelle rembuis genomen met binnenmaat 4mm. de buitenmaat was te groot maar met behulp van de kolomboor en een vijl was deze snel aangepast. De foto onder laat de wiper van de potmeter zien met daar de holle stift in verlijmd.
.
Stap 2 is het demonteren van de rotary switch zodat de plastic stift afgezaagd kan worden. Ik heb de stift zo ver afgezaagd dat de stomp onder de flens van de switch komt. Dit zorgt er voor dat de holle stift van de potmeter in deze uitsparing valt en het een stabiel geheel kan worden. Daarna heb ik schroefdraad in de stomp getapt en er een 4mm draadeind in gelijmd
Stap 3 bestaat uit het boren van een gat in de onderzijde van de potmeter. De rotary switch wordt met de moer in dit gat vastgezet. De wiper van de potmeter komt daar weer op te staan, en vanuit hier wordt de potmeter weer opgebouwd. de hoogte van de flens aan de rotary komt zich behoorlijk precies. te hoog en de potmeter draait stroef. Te laag en er zit speling op.
Het eindresultaat is een stacked pot rotary switch die precies binnen de diepte van een originele jazz bas past.
Na dit prototype heb ik nog twee nieuwe gebouwd, deze voelen beter aan omdat ik het proces beter onder de knie had.
Uiteindelijk zal ik de draadeindes op lengte afzagen, en komen er nog messing draadbusjes op die aan de bovenzijde met een inbus geborgt worden. Het systeem is daarmee volledig demontabel om eventueel onderhoud te plegen, en de schacht van de pot en rotary switch zijn beide 6mm in doorsnede waardoor er standaard knoppen gebruikt kunnen worden.
Missie geslaagd!
Nu de elementen gewikkeld zijn, komt de uitdaging om de schakeling te bouwen. Ik wil het graag overzichtelijk houden door een normale jazz bas opstelling te hanteren. Volume voorste, volume achterste, Tone. Om hierbij de mogelijkheid voor het schakelen tussen wikkelingen te creeren, heb ik een stacked potmeter met rotary switch in gedachten. Dit geeft de layout: positie 1, volume voorste, wikkelingen voorste. Positie 2, volume achterste, wikkelingen achterste. Positie 3, tone met een push pull potmeter zodat er ook nog geschakeld kan worden tussen serie en parallel.
De serie parallel schakeling komt achter de rotary switches die het aantal wikkelingen kiezen waardoor je ook in parallel modus nog wat kunt tweaken door achter of voor meer wikkelingen te kiezen.
De tweede uitdaging is om dit geheel in een normale jazz bass holte te proppen daar ik geen concessie wens te doen aan het uiterlijk van de bas.
Na behoorlijk wat uurtjes speuren op het internet kom ik tot de conclusie dat een stacked potmeter, rotary switch niet verkrijgbaar is in de afmetingen die ik nodig heb. Zelf bouwen is de enige optie.
Here it goes:
De potmeter en rotary switch die gebruikt worden voor dit project. De potmeter is een standaard cts van 250 Kohm, en de rotary switch is een 1x12 standen. Dit kan aangepast worden d.m.v. van een ring met een lipje zodat ik hem als 1X3 kan gebruiken.
Stap 1 van de modificatie is de vaste as van de potmeter vervangen voor een holle as. Bij gebrek aan een draaibank heb ik hiervoor een Gazelle rembuis genomen met binnenmaat 4mm. de buitenmaat was te groot maar met behulp van de kolomboor en een vijl was deze snel aangepast. De foto onder laat de wiper van de potmeter zien met daar de holle stift in verlijmd.
.
Stap 2 is het demonteren van de rotary switch zodat de plastic stift afgezaagd kan worden. Ik heb de stift zo ver afgezaagd dat de stomp onder de flens van de switch komt. Dit zorgt er voor dat de holle stift van de potmeter in deze uitsparing valt en het een stabiel geheel kan worden. Daarna heb ik schroefdraad in de stomp getapt en er een 4mm draadeind in gelijmd
Stap 3 bestaat uit het boren van een gat in de onderzijde van de potmeter. De rotary switch wordt met de moer in dit gat vastgezet. De wiper van de potmeter komt daar weer op te staan, en vanuit hier wordt de potmeter weer opgebouwd. de hoogte van de flens aan de rotary komt zich behoorlijk precies. te hoog en de potmeter draait stroef. Te laag en er zit speling op.
Het eindresultaat is een stacked pot rotary switch die precies binnen de diepte van een originele jazz bas past.
Na dit prototype heb ik nog twee nieuwe gebouwd, deze voelen beter aan omdat ik het proces beter onder de knie had.
Uiteindelijk zal ik de draadeindes op lengte afzagen, en komen er nog messing draadbusjes op die aan de bovenzijde met een inbus geborgt worden. Het systeem is daarmee volledig demontabel om eventueel onderhoud te plegen, en de schacht van de pot en rotary switch zijn beide 6mm in doorsnede waardoor er standaard knoppen gebruikt kunnen worden.
Missie geslaagd!
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work
- en Adriaan
- Berichten: 4083
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44
- klamboestabeer
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:44
The birth of a jazz bass
Na een tijdje afgeleid te zijn door een tweed princeton versterker project, ben ik weer terug voor de volgende update.
Alle electronica is zover klaar dus het grote moment is aangekomen om alles aan elkaar te bakken. Net als de rest van de bas probeer ik dit uiteraard zo netjes mogelijk te doen.
In de bovenstaande foto zie je de afgeschermde controlplate met mijn potmeter rotary creaties en een tone push pull pot. Deze gaat gebruikt worden om de elementen serie en parallel te kunnen schakelen. De schakeling bevind zich achter de rotary switches waardoor je zelfs in serie schakeling het aantal wikkelelingen van het voorste en achterste element kunt afstemmen.
In bovenstaande foto is de volledige afscherming zichtbaar. alle stukken aluminium zijn onderling met elkaar verbonden en de lip uit de control cavity maakt contact met de afscherming op de control plate. Hierdoor onstaat een kooi van faraday om de gevreesde single coil brom zo klein mogelijk te krijgen. Ook heb ik voor de elementen afgeschermde utp kabel gebruikt om waar het kan de brom te voorkomen.
Na alles netjes aangesloten te hebben is het tijd om te testen of mijn schakeling naar behoren functioneerd. En ik ben blij om te kunnen melden dat alles meteen werkt. Dat scheelt weer een boel gevloek!
Op voorgaande foto's zijn wenge knoppen zichtbaar voor de controls, maar nu alles in elkaar steekt ziet dit er niet uit zoals ik gehoopt had. Knoppen van swamp ash gaat het worden.
De eerste testen zijn niet bemoedigend. De set schroefjes trekken zich uit het zachte hout waardoor de knoppen rond draaien over de rotary switches. Back to the drawing board.
De oplossing is om aan de binnenzijde van de knoppen een aluminium bus te zetten waar het schroefje zijn houvast heeft. Van een oude bagagdrager van een fiets heb ik het aluminium buisje gehaald met exact 6mm binnendiameter. met behulp van de kolomboormachine alles in pas gemaakt en rond gedraait. Helaas heb ik alleen foto's van het eindreslutaat omdat het een beetje een focus werkje was.
Bovenstaande foto staan de knoppen in de lak en zie je de alumium binnenbuisje zitten
Na het drogen van de lak de knoppen meteen gemonteerd en met dit laatste wapenfeit is de bas eigenlijk af. Er is uiteraard nog wat afstelwerk nodig en tot op heden zitten er nog steeds geen strap pins op. Maar het is een bas, en hij is van mij
Als laatste nog een paar shots van het eindreslutaat.
De bas weegt een gezonde 4.2 kilogram en is perfect in balans. Zowel qua gewicht als geluid. En door de schakeling van de elementen is het mogelijk om van een wat dunner hi-fi geluid, wat overigens perfect door twee gitaren heen snijdt. via tussenstappen naar een ronkend p-bass geluid te schakelen. Deze bass heeft zelfs meer grom dan mijn p-bass. Al met al een geslaagd project.
Na dit project is mijn basbouw honger behoorlijk gestild en zet ik het bouwen op een laag pitje. Mijn volgende project wordt een versterker. En wel een gemodificeerde fender tweed princeton. Geen kit maar volledige zelfbouw en even heel iets anders dan met hout werken. Mocht er interesse zijn dan wil ik deze bouw ook met jullie delen. Hoewel ik me er natuurlijk van bewust ben dat het geen basgerelateerd project is.
Alle electronica is zover klaar dus het grote moment is aangekomen om alles aan elkaar te bakken. Net als de rest van de bas probeer ik dit uiteraard zo netjes mogelijk te doen.
In de bovenstaande foto zie je de afgeschermde controlplate met mijn potmeter rotary creaties en een tone push pull pot. Deze gaat gebruikt worden om de elementen serie en parallel te kunnen schakelen. De schakeling bevind zich achter de rotary switches waardoor je zelfs in serie schakeling het aantal wikkelelingen van het voorste en achterste element kunt afstemmen.
In bovenstaande foto is de volledige afscherming zichtbaar. alle stukken aluminium zijn onderling met elkaar verbonden en de lip uit de control cavity maakt contact met de afscherming op de control plate. Hierdoor onstaat een kooi van faraday om de gevreesde single coil brom zo klein mogelijk te krijgen. Ook heb ik voor de elementen afgeschermde utp kabel gebruikt om waar het kan de brom te voorkomen.
Na alles netjes aangesloten te hebben is het tijd om te testen of mijn schakeling naar behoren functioneerd. En ik ben blij om te kunnen melden dat alles meteen werkt. Dat scheelt weer een boel gevloek!
Op voorgaande foto's zijn wenge knoppen zichtbaar voor de controls, maar nu alles in elkaar steekt ziet dit er niet uit zoals ik gehoopt had. Knoppen van swamp ash gaat het worden.
De eerste testen zijn niet bemoedigend. De set schroefjes trekken zich uit het zachte hout waardoor de knoppen rond draaien over de rotary switches. Back to the drawing board.
De oplossing is om aan de binnenzijde van de knoppen een aluminium bus te zetten waar het schroefje zijn houvast heeft. Van een oude bagagdrager van een fiets heb ik het aluminium buisje gehaald met exact 6mm binnendiameter. met behulp van de kolomboormachine alles in pas gemaakt en rond gedraait. Helaas heb ik alleen foto's van het eindreslutaat omdat het een beetje een focus werkje was.
Bovenstaande foto staan de knoppen in de lak en zie je de alumium binnenbuisje zitten
Na het drogen van de lak de knoppen meteen gemonteerd en met dit laatste wapenfeit is de bas eigenlijk af. Er is uiteraard nog wat afstelwerk nodig en tot op heden zitten er nog steeds geen strap pins op. Maar het is een bas, en hij is van mij
Als laatste nog een paar shots van het eindreslutaat.
De bas weegt een gezonde 4.2 kilogram en is perfect in balans. Zowel qua gewicht als geluid. En door de schakeling van de elementen is het mogelijk om van een wat dunner hi-fi geluid, wat overigens perfect door twee gitaren heen snijdt. via tussenstappen naar een ronkend p-bass geluid te schakelen. Deze bass heeft zelfs meer grom dan mijn p-bass. Al met al een geslaagd project.
Na dit project is mijn basbouw honger behoorlijk gestild en zet ik het bouwen op een laag pitje. Mijn volgende project wordt een versterker. En wel een gemodificeerde fender tweed princeton. Geen kit maar volledige zelfbouw en even heel iets anders dan met hout werken. Mocht er interesse zijn dan wil ik deze bouw ook met jullie delen. Hoewel ik me er natuurlijk van bewust ben dat het geen basgerelateerd project is.
I did not fail, i just found 1000 ways that did not work