Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Haico schreef:
padawatje schreef:Ik weet wat mij te doen staat: actieve EQ uit mijn bas slopen en voor beide humbuckers een 3 way switch monteren :)
Voor een Musicman Stingray is parallel default. Alnico. Sterlings hebben keramische pooltjes en hebben een series/parallel/single schakeling.

Ik vind series/parallel schakelingen erg leuk. Ik heb er al diverse ingebouwd. Ik vind ze juist handig met een on board EQ. Dan gebruik ik deswitch om het karakter te kiezen van de sound... en dan kan ik met de EQ snel compenseren voor meer/minder bas of treble.

(...sowieso altijd een 2 bands EQ. 3 bands EQ's vind ik altijd "mèh")
Die switch zit ook op mn Stingray5.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Haico schreef:
padawatje schreef:Ik weet wat mij te doen staat: actieve EQ uit mijn bas slopen en voor beide humbuckers een 3 way switch monteren :)
Voor een Musicman Stingray is parallel default. Alnico. Sterlings hebben keramische pooltjes en hebben een series/parallel/single schakeling.

Ik vind series/parallel schakelingen erg leuk. Ik heb er al diverse ingebouwd. Ik vind ze juist handig met een on board EQ. Dan gebruik ik deswitch om het karakter te kiezen van de sound... en dan kan ik met de EQ snel compenseren voor meer/minder bas of treble.

(...sowieso altijd een 2 bands EQ. 3 bands EQ's vind ik altijd "mèh")
Stingrays hebben sinds 2008 pas weer Alnico magneten, daarvoor was het keramisch, en weer daarvoor Alnico. SR 4 heeft standaard een parallel schakeling, de SR5 heeft een par/SC/serie schakeling (gelijk aan de Sterling)
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Weet iemand welke maat imbus nodig is om de pooltjes in een DiMarzio Jazz element af te stellen?
De maat lijkt ergens tussen 2 en 2,5 in te zitten.. Het is zo'n oud cremekleurig element.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Bumper schreef:Weet iemand welke maat imbus nodig is om de pooltjes in een DiMarzio Jazz element af te stellen?
De maat lijkt ergens tussen 2 en 2,5 in te zitten.. Het is zo'n oud cremekleurig element.
Is het niet een Imperial maat (in Inches, of achtsen/tweeëndertigsten/vierenzestigsten daarvan)? Als hij netjes tussen twee metrische maten in valt, is dat meestal het probleem. (En anders is het gat uitgerekt.)

EDIT: DM-elementen worden gemaakt in NYC, dus inches zijn de maat. Op internet vond ik de maat 3/32" voor het stellen van pole pieces, dat komt neer op 2,4 mm. Ze zijn in Nederland te koop, soms ook bij klusmarkten (en daar zijn ze goedkoper dan bij webwinkels met gitaaronderdelen).
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Kijkshop !
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Bedankt voor de reacties, ik heb net een setje imbussen met inch-maten gevonden bij de Kijkshop en het past precies!
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Trussrod gebroken

Bericht door Drakeskullnl »

Oude bas (fender imitatie merk Flasher), hals stond al krom en gedraaid, trossrod blijkt gebroken. Wat zijn mn opties?

Zal je net zien, wil ik een lijk weer nieuw leven in blazen blijkt ie al dooier te wezen dan eerste gezicht (knoppen die helemaal kapot zijn, stemschoeven die zelfs onder spanning nog rammelen, jack uitgang die gigantisch stoort om maar een aantal dingen te noemen)

Wil het liefst geen nieuwe hals er op zetten, ookal is het de bas die ik op mijn 7e kreeg, dat isie niet waard.
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Je beste mogelijkheid is de open haard. Bij gebrek hieraan is 'n hoogoven een optie. In de Maas moet je maar niet doen, want 't blijft drijven. :mrgreen:
Als je die bas echt speelbaar wilt maken, zal je alles wat kapot is moeten vervangen. Een kromme, gedraaide hals met gebroken trussrod lijkt mij niet echt de moeite van het repareren waard. Als ik het juist interpreteer, zou herstel net zoveel kosten als een goeie (gebruikte) Squier. Misschien wil je die bas hoe dan ook opknappen en dan kijk je niet al te veel naar de kosten.
(Maar dan moet je dat je vriendin weer uitleggen) Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Drakeskullnl schreef:Oude bas (fender imitatie merk Flasher), hals stond al krom en gedraaid, trossrod blijkt gebroken. Wat zijn mn opties?
Hals wegflikkeren en er een nieuwe opzetten.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Thunderbird trussrodcover customizen

Bericht door DFA 79 »

Ik zou graag het trussrod plaatje willen vervangen, niet door een gibson maar een eigen creatie.
Gewoon een zwart plaatje met een tekst ofzo.
Wat is de beste oplossing: zwart plaatje kopen, maar die vind ik alleen in the usa, uitsnijden uit slagplaatmateriaal? En hoe maak je dan die decal?
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Heb het forum even doorzocht naar buizentopics en wat ik eigenlijk wil weten kan ik zo niet vinden.

Zou iemand mij willen vertellen wat het verschil is tussen 12AX7 WA, WB, WC, LPS, V1, HIGH GAIN en de Balanced varianten en waarom ik de ene juist wel en niet zou willen/moeten hebben?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Heeft allemaal met de mate van "gain" te maken! Dat verschilt per type buis, even het typenummer opzoeken op google en je ziet snel genoeg waar hij zich in het spectrum bevindt. :)

[youtube]https://youtube.com/watch?v=ZOneXZZcmLU[/youtube]

Tube - Gain
12AX7 - 100
5751 - 70
12AT7 - 60
12AY7 - 45
12AV7 - 41
12AU7 - 19

https://www.gitaarnet.nl/forum/showthrea ... mp-12AX7WB" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.thetubestore.com/Gain-Factor" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

DFA 79 schreef:Ik zou graag het trussrod plaatje willen vervangen, niet door een gibson maar een eigen creatie.
Gewoon een zwart plaatje met een tekst ofzo.
Wat is de beste oplossing: zwart plaatje kopen, maar die vind ik alleen in the usa, uitsnijden uit slagplaatmateriaal? En hoe maak je dan die decal?
Je hoeft daar echt niet voor in de USA te zijn, dit zijn allemaal Nederlandse webshops die truss rod covers verkopen:

https://www.guitarsupplies.nl/index.php? ... 91&lang=nl

https://www.guitar-parts.nl/index.php?p= ... t=214&pg=1

https://www.customworldguitarparts.com/d ... overs.html

https://www.tonefactory.nl/catalogsearch ... +rod+cover
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Welke aansluitpunten worden er waarvoor gebruikt bij een Speakon aansluiting voor versterkers?
Ik wil een ander signaal erover sturen, maar dan kom ik met 25V AC, dus weet niet of dat een succes gaat worden als men er per ongeluk een cabinet op aansluit..
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik zit op guitarsupplies te kijken voor nieuwe fretjes, en zie dat ze ook REPAIR fretwire hebben. Heeft dit type echt voordelen qua pasmaat, of zijn er juist nadelen te bespeuren? Of maakt het juist weer totaal niets uit?
Plaats reactie