Het Snelle Vraagjes Topic
- en Adriaan
- Berichten: 4083
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44
Die preamp is toch niet standaard voor dat model Pedulla? Ik heb er ook zo een gehad en die was helemaal passief.viersnaar schreef:Bedankt!
We gaan het zien. Heb zojuist de pre-amp eruit/eraf gehaald. [iemand interesse in een Bartolini NTBT 918 voorversterker? ]
Morgen de spullen gaan solderen, ben benieuwd.
Wel met Barto pu's.
Altijd!viersnaar schreef: [iemand interesse in een Bartolini NTBT 918 voorversterker? ]
Zolang je beide pickups hetzelfde soldeert maakt de plus of min weinig uit. In deze opstelling althansviersnaar schreef:Morgen de spullen gaan solderen, ben benieuwd.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Oké, meteen een vraag vergelijkbaar met die van Viersnaar:
De set-up: bas met twee '442R Alnico Bass Humbuckers', maar daar is weinig informatie over te vinden, behalve dat die blijkbaar typisch zijn voor een Epiphone Les Paul Bass. Oké, zoveel weet ik wel nog te begrijpen: het gaat om elementen met aluminium-nikkel-cobaltmagneten, in tegenstelling tot de gebruikelijke keramische magneten van de meeste gitaar- en baselementen. Ze zijn wat smaller dan je van een humbucker verwacht, lijken erg op de zogenaamde 'soap bars'.
Drie potmeters, 1 x volume per element, 1 x toon algemeen, maar die werken alle drie meer als aan/uitschakelaars dan als traploze draaiknoppen.
Welke waardes [250 of 500 of anders] zou ik moeten gebruiken voor de volume- en de toonpotmeters, en welke moeten LIN en welke LOG zijn, om dat aan/uiteffect weg te werken? En kan een van die legendarische 'orange drops' ook voor verbetering zorgen?
De set-up: bas met twee '442R Alnico Bass Humbuckers', maar daar is weinig informatie over te vinden, behalve dat die blijkbaar typisch zijn voor een Epiphone Les Paul Bass. Oké, zoveel weet ik wel nog te begrijpen: het gaat om elementen met aluminium-nikkel-cobaltmagneten, in tegenstelling tot de gebruikelijke keramische magneten van de meeste gitaar- en baselementen. Ze zijn wat smaller dan je van een humbucker verwacht, lijken erg op de zogenaamde 'soap bars'.
Drie potmeters, 1 x volume per element, 1 x toon algemeen, maar die werken alle drie meer als aan/uitschakelaars dan als traploze draaiknoppen.
Welke waardes [250 of 500 of anders] zou ik moeten gebruiken voor de volume- en de toonpotmeters, en welke moeten LIN en welke LOG zijn, om dat aan/uiteffect weg te werken? En kan een van die legendarische 'orange drops' ook voor verbetering zorgen?
--
Maurice Vandebroek
Maurice Vandebroek
500K voor humbuckers, 1Meg kan je ook proberen. Log volume, Lin tone idd. Alhoewel je Log ook voor beide kan gebruiken. Die Orange Drop heeft alleen zin als je je toneknop bij tijd en wijle gebruikt, anders kan je de hele tone knop net zo goed achterwege laten.MacDaion schreef:Oké, meteen een vraag vergelijkbaar met die van Viersnaar:
De set-up: bas met twee '442R Alnico Bass Humbuckers', maar daar is weinig informatie over te vinden, behalve dat die blijkbaar typisch zijn voor een Epiphone Les Paul Bass. Oké, zoveel weet ik wel nog te begrijpen: het gaat om elementen met aluminium-nikkel-cobaltmagneten, in tegenstelling tot de gebruikelijke keramische magneten van de meeste gitaar- en baselementen. Ze zijn wat smaller dan je van een humbucker verwacht, lijken erg op de zogenaamde 'soap bars'.
Drie potmeters, 1 x volume per element, 1 x toon algemeen, maar die werken alle drie meer als aan/uitschakelaars dan als traploze draaiknoppen.
Welke waardes [250 of 500 of anders] zou ik moeten gebruiken voor de volume- en de toonpotmeters, en welke moeten LIN en welke LOG zijn, om dat aan/uiteffect weg te werken? En kan een van die legendarische 'orange drops' ook voor verbetering zorgen?
Als ie maar niet zo passief is geworden dat je 'm niet meer hoort. Blij te vernemen dat alles werkt.viersnaar schreef:Heren, bedankt voor de antwoorden.
Met het aansluitschema en jullie antwoorden is het gelukt om mijn actieve bas geheel passief te maken.
Zo heb ik vier jaar geleden m'n Ibby ontdaan van die batterijenvretende ruisgenerator. Ik denk er ook over om de G&L te ontdoen van de voorversterker, want ik gebuik 'm maar zeer zelden. Eigenlijk wil ik de humbucker bij de brug splitsen. De elementen van G&L hebben een 'middenaftakking', om zowel serie als parallel te kunnen schakelen. Ik wil wel eens weten hoe een halve humbucker (single coil dus) klinkt.
- Monkeybassines
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
denk dat het voornamelijk 0,022 en 0,047 zijn voor bassen, 0,22 en 0,47 geven een te hoge drempel waardoor teveel hoog wordt weggefilterd.
22n (0,022) is minder bassig dan 47n (0,047). Voltage maakt helemaal niets uit.
Orange drops ben ik trouwens niet echt een voorstander van..... de zogeheten 'magische' tonen haal je ook uit een simpele film condensatoren. De echte 'orange drops' die in de oude instrumenten zaten waren ceramische caps en die zijn compleet ruk!!
Zelf ben ik een fan van oude, lekke, PIO condensatoren in een bas. Maar die kun je niet kopen.......
22n (0,022) is minder bassig dan 47n (0,047). Voltage maakt helemaal niets uit.
Orange drops ben ik trouwens niet echt een voorstander van..... de zogeheten 'magische' tonen haal je ook uit een simpele film condensatoren. De echte 'orange drops' die in de oude instrumenten zaten waren ceramische caps en die zijn compleet ruk!!
Zelf ben ik een fan van oude, lekke, PIO condensatoren in een bas. Maar die kun je niet kopen.......
Elke goede, moderne kunststof condensator moet het frequentiebereik van een bas zondermeer aankunnen. Eventuele inductie door de bouwwijze is in het basbereik van geen belang. De waarde van die condensator wordt mede bepaald door de impedantie van de potmeters en de eigenschappen van het element, zoals Ohmse impedantie en reactantie. Ik heb de 22 nF condensator in m'n G&L L2000 overigens vervangen door een 220 nF exemplaar. Dit geeft me heel wat meer bereik op de toonpot. Zo kan ik van een volledig spectrum terugregelen naar zo'n Motown-achtig basgeluid. Condensatoren kosten geen ruk, dus een handje vol vanaf 22 nF tot 470 nF kan geen kwaad. Gewoon insolderen en kijken wat het best bevalt.
Voor de duidelijkheid: 0,022 uF = 22 nF en 0,22 uF = 220 nF.
Voor de duidelijkheid: 0,022 uF = 22 nF en 0,22 uF = 220 nF.
- Monkeybassines
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25
Thanks voor de uitleg . Als ik het goed begrijp , is er niet echt een voordeel om orange drops te nemen .
Heb een goedkoop basje gescoord waar ik de pots moet vervangen en wou het in een keer goed doen . Orange Drops zijn toch wel beter dan die minuscule groene dingetjes die erin steken ? Of ook niet .
Heb een goedkoop basje gescoord waar ik de pots moet vervangen en wou het in een keer goed doen . Orange Drops zijn toch wel beter dan die minuscule groene dingetjes die erin steken ? Of ook niet .
If you pay nuts , you'll get monkeys .