Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Nog een snel vraagje: [zie mijn post stukje verderop mbt de electronica vervangen].
Welke waardes [250 of 500] zou ik moeten gebruiken voor de VVT potmeters, en welke moeten LIN en welke LOG zijn?
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Bij single coils kun je best 250 gebruiken, log voor volume, lin voor toon.
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

viersnaar schreef:Bedankt!
We gaan het zien. Heb zojuist de pre-amp eruit/eraf gehaald. [iemand interesse in een Bartolini NTBT 918 voorversterker? :mrgreen: ]
Morgen de spullen gaan solderen, ben benieuwd.
Die preamp is toch niet standaard voor dat model Pedulla? Ik heb er ook zo een gehad en die was helemaal passief.
Wel met Barto pu's.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Je hebt niet toevallig nog fotos van de control cavity?
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

viersnaar schreef: [iemand interesse in een Bartolini NTBT 918 voorversterker? :mrgreen: ]
Altijd!
viersnaar schreef:Morgen de spullen gaan solderen, ben benieuwd.
Zolang je beide pickups hetzelfde soldeert maakt de plus of min weinig uit. In deze opstelling althans
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Net even gekeken, maar geen foto's van gemaakt destijds.
Maar het was "gewoon" standaard vvt met drie potmeters.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Oké, meteen een vraag vergelijkbaar met die van Viersnaar:

De set-up: bas met twee '442R Alnico Bass Humbuckers', maar daar is weinig informatie over te vinden, behalve dat die blijkbaar typisch zijn voor een Epiphone Les Paul Bass. Oké, zoveel weet ik wel nog te begrijpen: het gaat om elementen met aluminium-nikkel-cobaltmagneten, in tegenstelling tot de gebruikelijke keramische magneten van de meeste gitaar- en baselementen. Ze zijn wat smaller dan je van een humbucker verwacht, lijken erg op de zogenaamde 'soap bars'.

Drie potmeters, 1 x volume per element, 1 x toon algemeen, maar die werken alle drie meer als aan/uitschakelaars dan als traploze draaiknoppen.

Welke waardes [250 of 500 of anders] zou ik moeten gebruiken voor de volume- en de toonpotmeters, en welke moeten LIN en welke LOG zijn, om dat aan/uiteffect weg te werken? En kan een van die legendarische 'orange drops' ook voor verbetering zorgen?
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15141
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Volume is logaritmisch, toon is lineair. Meer ken ik er ook niet van :oops:
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5678
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

MacDaion schreef:Oké, meteen een vraag vergelijkbaar met die van Viersnaar:

De set-up: bas met twee '442R Alnico Bass Humbuckers', maar daar is weinig informatie over te vinden, behalve dat die blijkbaar typisch zijn voor een Epiphone Les Paul Bass. Oké, zoveel weet ik wel nog te begrijpen: het gaat om elementen met aluminium-nikkel-cobaltmagneten, in tegenstelling tot de gebruikelijke keramische magneten van de meeste gitaar- en baselementen. Ze zijn wat smaller dan je van een humbucker verwacht, lijken erg op de zogenaamde 'soap bars'.

Drie potmeters, 1 x volume per element, 1 x toon algemeen, maar die werken alle drie meer als aan/uitschakelaars dan als traploze draaiknoppen.

Welke waardes [250 of 500 of anders] zou ik moeten gebruiken voor de volume- en de toonpotmeters, en welke moeten LIN en welke LOG zijn, om dat aan/uiteffect weg te werken? En kan een van die legendarische 'orange drops' ook voor verbetering zorgen?
500K voor humbuckers, 1Meg kan je ook proberen. Log volume, Lin tone idd. Alhoewel je Log ook voor beide kan gebruiken. Die Orange Drop heeft alleen zin als je je toneknop bij tijd en wijle gebruikt, anders kan je de hele tone knop net zo goed achterwege laten.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Heren, bedankt voor de antwoorden.
Met het aansluitschema en jullie antwoorden is het gelukt om mijn actieve bas geheel passief te maken.
:yes:
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

viersnaar schreef:Heren, bedankt voor de antwoorden.
Met het aansluitschema en jullie antwoorden is het gelukt om mijn actieve bas geheel passief te maken.
:yes:
Als ie maar niet zo passief is geworden dat je 'm niet meer hoort. :shock: Blij te vernemen dat alles werkt. :)
Zo heb ik vier jaar geleden m'n Ibby ontdaan van die batterijenvretende ruisgenerator. Ik denk er ook over om de G&L te ontdoen van de voorversterker, want ik gebuik 'm maar zeer zelden. Eigenlijk wil ik de humbucker bij de brug splitsen. De elementen van G&L hebben een 'middenaftakking', om zowel serie als parallel te kunnen schakelen. Ik wil wel eens weten hoe een halve humbucker (single coil dus) klinkt. 8)
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Hoe bepaal je de waarde van een orange drop ? Bij onderdelenshops zie ik meestal 2 waardes , 0,22 uF en 0,47 uF . Is het voltage ook van belang ?
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

denk dat het voornamelijk 0,022 en 0,047 zijn voor bassen, 0,22 en 0,47 geven een te hoge drempel waardoor teveel hoog wordt weggefilterd.

22n (0,022) is minder bassig dan 47n (0,047). Voltage maakt helemaal niets uit.

Orange drops ben ik trouwens niet echt een voorstander van..... de zogeheten 'magische' tonen haal je ook uit een simpele film condensatoren. De echte 'orange drops' die in de oude instrumenten zaten waren ceramische caps en die zijn compleet ruk!!

Zelf ben ik een fan van oude, lekke, PIO condensatoren in een bas. Maar die kun je niet kopen.......
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Elke goede, moderne kunststof condensator moet het frequentiebereik van een bas zondermeer aankunnen. Eventuele inductie door de bouwwijze is in het basbereik van geen belang. De waarde van die condensator wordt mede bepaald door de impedantie van de potmeters en de eigenschappen van het element, zoals Ohmse impedantie en reactantie. Ik heb de 22 nF condensator in m'n G&L L2000 overigens vervangen door een 220 nF exemplaar. Dit geeft me heel wat meer bereik op de toonpot. Zo kan ik van een volledig spectrum terugregelen naar zo'n Motown-achtig basgeluid. Condensatoren kosten geen ruk, dus een handje vol vanaf 22 nF tot 470 nF kan geen kwaad. Gewoon insolderen en kijken wat het best bevalt.

Voor de duidelijkheid: 0,022 uF = 22 nF en 0,22 uF = 220 nF.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Thanks voor de uitleg . Als ik het goed begrijp , is er niet echt een voordeel om orange drops te nemen .
Heb een goedkoop basje gescoord waar ik de pots moet vervangen en wou het in een keer goed doen . Orange Drops zijn toch wel beter dan die minuscule groene dingetjes die erin steken ? Of ook niet .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Plaats reactie