Samenspel met 1 gitarist

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Samenspel met 1 gitarist

Bericht door Meowmix »

Hee lui,

Nu ik bijna drie jaar aan het bassen ben merk ik steeds vaker dat ik iets verder over dingen nadenk. Ik speel nu in twee bands met eigen werk, en daar zit natuurlijk ook mijn input in ( gelukkig :P ) - alleen in sommige gevallen vind ik het lastig om iets te schrijven. Met enige regelmaat komt (bij de ene band) de gitarist aan met een gaaf thematje of een lick van een seconde of tien... maar dan heb ik geen idee waar ik moet beginnen met iets er bij verzinnen. Bij een stukje akkoorden kan ik m'n eigen weg vaak wel vinden, maar hoe begin je met een enkel thema?

Stel dat: gitarist speelt een stukje als volgt (losse noten/overdrive):
C/A/C/C/A/G/C/D, C/A/C/C/D/C/G~

Het is maar iets wat ik hier op 't werk verzin maar het gaat om het idee - als je zoiets voor je krijgt, waar begin je dan mee? Hoe benader je dit? :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Goeie vraag! Iedereen zal dit anders aanpakken en het lijkt mij ook niet dat hier iets goed of fout in is. Ook heel benieuwd naar hoe anderen dit aanpakken.

In het geval van een rif is het mijn streven de rif niet klakkeloos mee te gaan spelen. Of een fragment in een nummer moet er om vragen, soms werkt het.

Wat ik meestal doe:
- Het akkoord of akkoorden, en bijbehorende toonladder (s) (eigenlijk andersom..), die de basis van de rif zijn vinden
- Maatvoering / tel / ritme / groove ontleden.

Als tegen die tijd de drummer nog niets aan het doen is, dan de accenten van het ritme bepalen (gewoon even op de grondtoon). Als de drummer al iets aan het doen is, overnemen en accenten weglaten/toevoegen naar smaak.

Dan, is iemand al iets van een melodie er overheen aan het weven? Als dat zo is, dan is het de melodie uitzoeken en het midden vinden van Rif, Ritme en Melodie. Weer, invullen naar smaak... de ene keer ga ik meer mee met de melodie en laat ik het ritme wat losser. Andere dingen vragen om een meer ritmische bas.

Aanpak is 1, smaakvolle invullingen bedenken komt het uiteindelijk op neer. Een aanpak vinden die voor je werkt kan wel zeker helpen. Succes!!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Eric66
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 nov 2012, 00:00

Bericht door Eric66 »

Ik speel dan niet mee maar luister alleen.
Even de gitarist lekker laten freubelen tot hij het een beetje vaste vorm krijgt en hij zelf snapt wat hij spelen wil.
Gedurende deze tijd heeft in mijn hoofd de baslijn zich al gevormd. :idea:
Dan speel ik de baslijn.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

+10!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Eric66 schreef:Ik speel dan niet mee maar luister alleen.
Even de gitarist lekker laten freubelen tot hij het een beetje vaste vorm krijgt en hij zelf snapt wat hij spelen wil.
Gedurende deze tijd heeft in mijn hoofd de baslijn zich al gevormd. :idea:
Dan speel ik de baslijn.
Jup, 9 van de tien keer zeker. En in dat :idea: momentje gebeurd bij mij zo'n beetje alles wat ik eerder uitschreef. De ene keer ben ik me daar bewuster van dan een andere keer.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Vind het idee van niet meteen meespelen inderdaad wel 'n goeie. Als je 't niet in je hoofd hoort, kan je 't ook niet spelen eigenlijk :) Hm...
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik zorg meestal dat ik eerder een nieuw dingetje heb waar de gitarist maar iets op moet verzinnen. :mrgreen:

Ik heb wel altijd een heel drumspektakel in mijn hoofd wat onze drummer vervolgens niet kan (of wat anatomisch gezien niet mogelijk is....). :D
face down in the dirt
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik luister ook eerst alleen maar. De gitarist mag wat mij betreft gewoon lekker zijn riff in een loop spelen en dan vormt zich vaak wel iets in mijn hoofd.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie