Akkoorden voor basgitaar en contrabas

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Adriaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 okt 2007, 11:31

Akkoorden voor basgitaar en contrabas

Bericht door Adriaan »

Beste mensen
Afgelopen dagen heb ik een rapport geschreven genaamd: "Akkoorden voor basgitaar en contrabas. Dit rapport is te downloaden van de website van de contrabassist (en basgitarist) Philip Baumgarten. Een directe link naar het rapport is: https://baumgarten.nl/adriaankragten.html
In dit rapport worden de vingerzettingen gegeven voor veertien type akkoorden, voor alle twaalf toonaarden en voor de twaalf laagste posities. Het rapport is een gewoon Word-bestand en heeft 16 pagina's. Als u commentaar op het rapport heeft verzoek ik u om dat te geven op het basforum van Philip Baumgarten aangezien ik het basgitaarforum maar zo nu en dan bezoek.
Adriaan Kragten
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Cool, heb het gedownload en even snel bekeken. Zal het later nog eens beter bestuderen.
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 okt 2005, 21:52

Bericht door Matthijs »

Dit is bedoeld als lesmateriaal? Ik denk dat ik geen leerlingen meer zou overhouden als ik hiermee zou aankomen.

Waarom niet werken vanuit halskennis en notennamen, dan kan je voor iedere pagina in dit rapport met een enkel diagram toe. Of, van een andere kant: werken vanuit relatieve posities. (1, b3, 5, b7... enz...)

Loop je door het gebruik van een dergelijk uitgeschreven rapport niet het risico dat een leerling slechts leert opzoeken, in plaats van het zelf uit te vinden?
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)

(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Ik sluit me aan bij Mathijss. Het is gortdroge kost en het is allemaal heel moeilijk te volgen. Diagrammetjes zouden echt wonderen doen!

Daarnaast zijn er veel van dit soort werken geschreven. Voor degenen die een duidelijk overzicht zoeken met diagrammen, tabs, en notenschrift : "A Comprehensive Chord Tone System for Mastering the Bass" van Jeff Berlin is een echte aanrader.

Hierin vind je majeur7, mineur7, dominant7, mol5 etc. allemaal uitgaande van C. Je leert de akkoordtonen dus eigenlijk relatief.

Een ander goed boek is "Fingerboard harmony for bass" van Gary Willis. Dit gaat voornamelijk over positiespel. Combineer deze twee boeken en je hebt naar mijn idee een hele goede theoretische basis waarmee je zo'n beetje alles aan kunt!
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Ik vind het ook erg droog allemaal. En om het allemaal wat te comprimeren en het toegankelijk te maken voor meer pc's zou je het nog even converteren naar PDF.

https://online.primopdf.com/
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Bericht door Pian0maN »

Ik vind het best overzichtelijk. Het is denk ik sowieso niet bedoeld als iets dat je uit je kop moet knallen, maar meer om in te kunnen opzoeken hoe je bepaalde akoorden het beste kunt spelen, pas als je ze nodig hebt.

Maaruh... ik vrees dat het op contrabas een stuk lastiger zal zijn akkoorden te spelen dan op een basgitaar :roll:
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Lekker droog. Hou ik wel van.
Maar eh , waarom dit rapport ? Voor wie is dit eigenlijk bedoeld ?
Adriaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 okt 2007, 11:31

Bericht door Adriaan »

Omdat er nogal wat reacties zijn gekomen zal ik toch hier op dit basforum reageren. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dit rapport is primair bedoeld als achtergrondinformatie maar het kan ook als studiemateriaal gebruikt worden. Ik kon tot op heden alleen snel akkoordenschema's lezen in de laagste posities. Ik heb gewoon eens uitgezocht waar de akkoorden in de hogere posities liggen en dat vastgelegd in de twaalf gegeven oefeningen.

Natuurlijk moet je weten hoe een akkoord relatief in elkaar zit en als je dan de namen van de tonen op elke positie weet kun je het akkoord op elke plaats samenstellen. Maar ik heb gemerkt dat het doorspelen van de oefeningen in de volgorde zoals ze gegeven zijn, dus telkens een kwart hoger, mij geholpen heeft bij improvisatie en om een stuk ook in hogere posities sneller van akkoordenschema te kunnen lezen.

Philip heeft geprobeerd om er een PDF-file van te maken maar daarbij ging de lay-out verloren en nam het aantal pagina's toe van 16 to 26 stuks wat een beetje te gortig werd. Daarom is het gewoon een Word-bestand gebleven.

Een voordeel van een Word-bestand is ook dat ieder er voor zichzelf mee kan experimenteren en bijvoorbeeld het schema mee af kan leiden van een akkoord dat niet genoemd is, zoals bijvoorbeeld een 7 mol 10 akkoord dat in de jazz redelijk vaak gebruikt wordt. Men kan ook de namen van de tonen van een bepaalde oefening wissen en eens kijken of men de tonen zelf kan samenstellen. Dit is heel leerzaam en het geeft een goed inzicht. Ik vond het zelf leuk om te doen en helemaal niet droog. Als het goed is zou men dan op hetzelfde uit moeten komen waar ik op uitgekomen ben (als ik tenminste geen fouten gemaakt heb).

Ik vind het voordeel van mijn methode dat je heel overzichtelijk ziet waar alle tonen van een bepaald akkoord zitten en dat je ook ziet hoe die tonen heten. Bepaalde akkoorden zoals de dim akkoorden en de plus akkoorden (oefening 3 en oefening 12) geven een heel opvallend regelmatig patroon te zien en als je dat eenmaal weet kun je deze akkoorden heel snel op alle posities spelen.
Gebruikersavatar
stringsalt
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2009, 16:33

akkoorden

Bericht door stringsalt »

geweldig, precies wat ik zocht.bedankt voor de link
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Bazz Lightyear schreef:Cool, heb het gedownload en even snel bekeken. Zal het later nog eens beter bestuderen.
+1!

Ik ga het zeker uitprinten!

Thnx!
Joep Kock
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2013, 07:08

Akkoorden voor basgitaar en contrabas

Bericht door Joep Kock »

Met alle respect voor Adriaan: ook ik vond het artikel niet zo makkelijk leesbaar, dus ik heb er wat aan geknutseld en er een pdf van gemaakt. Overigens: knap dat Philip (hartelijke groeten overigens, hoe gaat het met je?) zoveel pagina's erbij heeft gepdfed. Nou wilde ik die PDF als bijlage bij dit bericht plaatsen, maar dat staat dit forum niet toe. Wie het wil hebben stuurt me maar een bericht: dan komt het langs die weg naar je toe. Met vriendelijke groet, Joep Kock
Bassmanneke
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2013, 19:15

Bericht door Bassmanneke »

JAMMER..!! Ik kan het niet dwnl cq openen. Delink geeft bij mij een foutmelding.
Heeft iemand het in PDF formaat misschien?
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Omdat het wat is weggezakt in de topics. Ik heb ooit een filmpje gemaakt met de meest gangbare akkoorden op een basgitaar met piccolosnaren. Doe er je voordeel mee. (of niet)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rRoI7hTpYEI[/youtube]
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

20.000 views, niet slecht ! :worship:
what fools these mortals be
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Terwijl ik toch heel duidelijk in mijn kanaal heb vermeld dat ik Gary Willis niet ben. :lol:
Plaats reactie