Rechts aanleren voor linkshandigen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
robinh00d
Berichten: 604
Lid geworden op: 27 jun 2007, 13:31

Rechts aanleren voor linkshandigen

Bericht door robinh00d »

Ik ken een linkshandige drummer die vanaf het begin zich heeft aangeleerd om als rechtshandige te drummen. Dit op advies van zijn muziekleraar, omdat je anders bij festivals steeds het drumstel moet ombouwen.
Zou dit bij (bas)gitaar ook kunnen als je er meteen mee begint? Je hebt dan meer keus in instrumenten. Ik heb trouwens wel eens een linkshandige gitarist gezien die gewoon een rechtshandige gitaar bespeelde met de snaren zelfs niet verwisseld, dus met de hoge snaren boven.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Als je het alleen wilt omdat je meer keuze hebt bij aanschaf van een instrument zou ik het niet doen. Ik merk zelf dat er steeds meer merken aardig wat linkshandig maken. En als er meer mensen zijn die het bespelen linkshandig aanleren des te meer merken zullen zijn die een of meerdere linkshandige modellen zullen hebben. :wink:
Gebruikersavatar
Shinoda
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 mei 2005, 15:22

Bericht door Shinoda »

Ik ben een linkshandige die rechtshandig speelt.
Ik heb er nooit spijt van gehad. Integendeel, vooral in het begin vond ik het erg fijn, ik had de nek al snel onder de knie. Ik heb vroeggah ooit eeeeeeventjes gedacht dat ik nooit soepel zou kunnen slappen, omdat ik met mn "zwakke hand" moest slappen...maar ik doublethump er nu op los ;)
iets met opnemen
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Ik ben ook linkshandig wat schrijven betreft, maar bassen doe ik rechtshandig. Voor mij was het eigenlijk logisch, ik ben zo'n iemand die alles rechtshandig doet, behalve schrijven, maja, ik ben soms ook wel raar. :wink:

Anyway, ook ik merk dat ik handiger ben op de hals dan dat mn rechterhand bijbeent met het aanslaan van de snaren. Slappen ben ik geen held in, maar daar richt ik me ook niet zoveel op.

Het moet gewoon zijn waar je je het prettigste bij voelt. Toen ik begon heb ik een keer een bas linkshandig en een keer rechtshandig vastgehad. Het maakte me toen weinig uit, maar volgens mij had mn basleraar stiekem al wel door dat de stand van mn linkerhand bij het rechtshandig spelen beter was ofzo. Misschien dat jij daar ook iemand naar kunt laten kijken? :)
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik ben erg links (zowel qua handen als politiek ;) ) maar ik bas rechts. Waarom? Omdat ik toen ik 5 was een rechtshandige gitaar in mn handen gedrukt kreeg, en m niet heb omgedraaid.

Het kan dus wel, maar het lijkt me er moeilijk om het aan te leren als je niet anders gewend bent.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

Ik ben ook links en speel rechts :)
Bewust voor gekozen ook omdat me dat eigenlijk veel praktischer leek toen ik nog bassn00b was: ik dacht links moet je veel ingewikkeldere dingen doen dan rechts ;mrgreen:

Nooit spijt van gehad en gaat prima zo.
And never even ask the reason why
She said so
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik bas met twee linkerhanden zelfs :?
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 449
Lid geworden op: 18 okt 2005, 10:09

Bericht door Ramon »

WouterN schreef:
Anyway, ook ik merk dat ik handiger ben op de hals dan dat mn rechterhand bijbeent met het aanslaan van de snaren. Slappen ben ik geen held in, maar daar richt ik me ook niet zoveel op.
Ik ben ook een linkshandige die speelt op een rechts handige bas. Met als resultaat dat ik flink soepeltjes en snel over de hals heen kan lopen, maar aan mijn rechter hand moet ik nog altijd bewust aandacht geven tijdens het spelen...in de zin van ritme en snelheid.

Als ik de tijd kon terug draaien dan had ik zeker voor een linkshandige bas gekozen.
Gebruikersavatar
RhythmJunk
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 jan 2006, 16:46

Bericht door RhythmJunk »

grappig dat veel bassisten links zijn en rechts bassen. ikzelf ben dat ook, heb een rechtshandige bas gekocht, wist ik veel haha.
G&L LB100
Fender Bassman 100 + Bassman cab
Green Audio Fireball B-)

https://www.fatangel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
dejohan

Re: Rechts aanleren voor linkshandigen

Bericht door dejohan »

robinh00d schreef:. Ik heb trouwens wel eens een linkshandige gitarist gezien die gewoon een rechtshandige gitaar bespeelde met de snaren zelfs niet verwisseld, dus met de hoge snaren boven.
dick dale speelt ook zo
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Re: Rechts aanleren voor linkshandigen

Bericht door Rikkers6 »

dejohan schreef:
robinh00d schreef:. Ik heb trouwens wel eens een linkshandige gitarist gezien die gewoon een rechtshandige gitaar bespeelde met de snaren zelfs niet verwisseld, dus met de hoge snaren boven.
dick dale speelt ook zo
Afbeelding
Albert King.

Ik ken zelf ook een linkshandige die zo speelt. Niet echt bijzonder, hoor.
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Het ligt er denk ik aan hoe linkshandig je bent en op welke leeftijd je met spelen begint. Als je zoals BA op hele jonge leeftijd als linkshandige begint met rechtshandig spelen raak je er helemaal aan gewend. Een vriendin van mij is ook linkshandig en is op haar 21ste begonnen met gitaar spelen. Ze heeft er voor gekozen linkshandig te spelen omdat rechtshandig voor haar helemaal niet fijn en 'goed' aanvoelde, ze is zeg maar erg linkshandig gewoon.

Ik ben overigens rechtshandig en speel ook zo.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ik ben ook linkshandig, en mijn vader had een gitaar, zodoende ben ik het op die manier gaan leren, was toen 12 denk ik... daarna bas gaan spelen ( aantal jaren ). Nee nooit spijt, je kan makkelijker een andere bas kopen / proberen, en lenen. En ik merk er geen nadeel van; immers je weet niet beter meer!
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

ik ben links en ik speel links :)
ben op mijn 13e begonnen en een jaar gitaar gespeeld en toen overgestapt op bas. nooit spijt van gehad :P
linkshandig spelen is niet erg als je wat extra geld hebt.....maar dat heb ik niet maar het is toch te laat om over te gaan op rechts :(
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Morrison3000
Lakland-fan
Berichten: 735
Lid geworden op: 22 feb 2007, 23:19

Bericht door Morrison3000 »

*weg*
Laatst gewijzigd door Morrison3000 op 16 jul 2013, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
No treble
Plaats reactie