Er zijn nogal wat dingen waar ik me aan stoor als het gaat om jazzmuziek en jazzmuzikanten... Onder andere het eeuwige ge-dzjing dzjingedzjing ben ik echt goed beu en veel mensen lijken niet meer te kunnen dan dat en noemen zichzelf dan jazzmuzikanten. Verder vind ik het echt een achterlijk idee dat jazzmuziek beter zou zijn dan andere stijlen. Technisch zo nu en dan uitdagender, dat zeker (maar denk aan prog, mathmetal en soul/funk en kom dan nog eens praten) maar béter? Donder op. Er is niet zoiets als een stijl die per definitie beter is dan de andere. Ik heb héle goeie popmuziek en zelfs nederpop gehoord en héle slechte jazz...
Verder vind ik dat sommige jazzmusici de hemel in geprezen worden omdat ze met die-en-die gespeeld hebben, maar als je objectief gaat kijken blijkt nogal eens dat het eigenlijk gewoon geen goeie muzikanten zijn. Maar omdat ze met Chet, Miles of Coltrane gespeeld hebben móeten het wel goeie gasten zijn. Dat gebeurt in popmuziek ook wel hoor, maar in jazz is het vaak nog extremer.
Wat ik nog het ergste vind is dat als ik zeg dat ik een bepaalde stijl/muzikant/plaat niet goed vind, ik ófwel het verwijt krijg dat ik dat niet mag vinden omdat het een classic of legendarische muzikant is, ófwel krijg je de klassieker "doe het zelf beter dan" voor je kiezen. Ja, zo kun je elk gesprek over muziek wel kapotmaken.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik op zich niet zo heel veel tegen jazzmuziek an sich heb, maar veel meer met de mensen die ermee te maken hebben..
EDIT: Shit, ik had me zo voorgenomen niet weer een verhaal af te steken over de nadelen van jazzmuziek