Douwe Bas schreef:Waar kan ik die theorie vinden? Ik weet inmiddels wel zo'n beetje waar de noten op de hals liggen, maar hoe die zich tot elkaar verhouden?
Wat je wil weten is, in deze volgorde:
Wat zijn intervallen en welke intervallen zijn er allemaal? (probeer informatie te vinden hierover die verder telt dan 8!)
Wat zijn akkoordtrappen? (je kan googlen op "scale degrees")
Hoe klinken de verschillende trappen? (veel uitproberen; creëer je eigen progressies; kijk wat goed oplost en wat niet)
Wat is de harmonische functie van die trappen? (dominant, sub-dominant, pre-dominant, etc)
Ik weet zo even niet waar je al deze informatie helder op één pagina kunt vinden, maar je mag er best een paar uurtjes aan besteden om allerlei verschillende sites te lezen, daar word je alleen maar wijzer van. Vaak is ook de niet-essentiële info erg interessant en leerzaam!
Ik kan je vertellen dat ik pas het gevoel kreeg dat ik muziek begon te snappen, toen ik liedjes begon te analyseren niet meer in de vorm van "Em-C-Am-G-D", maar als "1-b6-4-b3-7" of nog specifieker "i-bVI-iv-bIII-VII", etc. Het zijn niet de noten die je wilt onthouden, maar de verhoudingen en de patronen. Patroonherkenning is het fundament van expertise, in welke wetenschap of welk vakgebied dan ook. Je weet dat je daar de vruchten van begint te plukken wanneer de zangeres een nummer inzet wat je misschien ooit lang geleden een keer op de radio hebt gehoord, maar nog nooit hebt gespeeld of uitgezocht, maar toch kun je het in één keer foutloos begeleiden.