Stijve polsen?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
longfinmako
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2014, 09:01

Stijve polsen?

Bericht door longfinmako »

Beste medeforummers
Ik ben pas begonnen met bas te spelen (slechts een week geleden) en ik merk dat mijn rechterhand (mijn frethand, jawel ik ben linkshandig) wel eens pijn doet. Meerbepaald aan pols en dan vooral aan de kant van mijn pink.
Ik kwam dus hier eens kijken en zag de hele goede post over CTS en nu ben ik toch een beetje bang dat ik fout speelde. Ik ben er dan maar op gaan letten de pols van mij rechterhand goed gestrekt te houden tijdens het spelen, maar ik heb er nog steeds soms last van. Ik heb nog geen leerkracht want de volgende lessenreeks begint pas in januari :( dus ik kwam hier om raad vragen:
Moet ik nu al best iets drastisch veranderen aan mijn speelstijl of is het waarschijnlijk gewoon een vermoeide/stijve pols omdat ik er nog geen kracht in heb?
Bedankt voor jullie feedback
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Post even een filmpje van hoe je speelt.
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
longfinmako
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2014, 09:01

Bericht door longfinmako »

Op uw verzoek:
Ik ben er van bewust dat alles niet perfect klinkt (en dat ik blijkbaar soms een heel vreemde snuit trek als ik me concentreer) maar hier is dus je gevragde filmpje:
Ik kon niet rechtstreeks van mijn gsm naar dit forum uploaden dus het moest via youtube: https://youtu.be/I9y3sf7_7DU
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Je pols is nu wel recht, maar er zit nog een heel rare knik ik je vingers. Als je je pols meer verticaal houd zal het een stuk beter voelen, laat maar weten of t helpt!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Dat lijkt mij ook. Probeer eens je elleboog wat meer naar voor te brengen, terwijl je je pols gestrekt houdt. Zodat je onderarm wat meer verticaal komt.
longfinmako
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2014, 09:01

Bericht door longfinmako »

Bedankt voor de tips
Die rare knik waar je over praat is dat dan bij het induwen van de snaren of bij het loslaten? Want de vingers die ik niet gebruik doen al wel eens rare dingen.
Ik zal jullie tips onthouden en mijn stijl proberen te verbeteren, hartelijk bedankt!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dat zijn de dingen die je ook bij lessen gaat leren. Zoveel mogelijk ontspannen tijdens het spelen, je hoeft minder kracht te zetten dan je denkt en het onder controle krijgen van de afzonderlijke vingers van je frethand.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Probeer niet te overbelasten, dus niet te lang achter elkaar spelen, zolang je nog geen docent naar je techniek hebt laten kijken.

Wat me opvalt is dat je je hand een beetje houdt als een klassiek gitarist, met je duim in de lengte van de hals. Probeer je duim eens verticaler te houden dat als je de hals niet vasthoudt, je duim de vingertop van je middelvinger raakt. Op die manier "dwing" je je arm en je pols in een betere hoek.

Afbeelding
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dat is ook een hele normale en herkenbare beweging voor je hand: als je nl iets oppakt vd tafel, doet je hand dit namelijk ook al automatisch zo.
duim en middelvinger staan dan parallel tov mekaar, het ideale uitgangspunt als je in positie wilt spelen.

trouwens, lees net het berichtje vd TS: die pijnlijke pols wordt veroorzaakt door een verkeerde houding gecombineerd met een laag uithoudingsvermogen en het gebruik van te veel kracht in je frethand..
ga rechtop zitten, bas op je schoot en in een hoek van +/- 45 graden tov van je lichaam houden.
dit dwingt je linker elleboog om niet tegen je lichaam aan te rusten en zorgt dat de hoek in de linker pols niet te klein of te scherp wordt.
ook niet voorover over je bas gaan hangen want dat zorgt dat je hele lichaamshouding de k*t op gaat.

ik denk dat je er verstandig aan zou doen eens een paar lesjes te nemen of een middagje met een ervaren bassist samen te zitten.
Jack

Bericht door Jack »

:stupid:

Precies dat advies opvolgen, die meneer weet donders goed waar hij over praat.

zomaar een losse goed bedoelde vrijdag avond tip. :idea:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dankjewel Jack maar het is allemaal gewoon gezond verstand, niets meer.
je vingers zitten aan je hand, die weer aan je pols vastzit, die weer aan je arm enz enz.

ik heb heel veel geleerd door gewoon naar goeie bassisten te kijken: hoe ze staan, hoe ze hun armen en handen houden, hoe ze aanslaan, dat soort dingen.
en dat probeer je dan al dan niet bewust toch allemaal te emuleren.


een ander iets trouwens mbt tot dat uithoudingsvermogen voor de topic starter: probeer vaak, maar kórt te oefenen als je niet-muzikale, technische dingen wilt oefenen. dat werkt ook beter voor je muscle memory.
en luister altijd goed naar wat je lichaam je wil zeggen: stop vóór dat ietwat zeurderig gevoel in je hand, arm, pols of schouder pijn begint te doen. ga ff wat anders doen, schijten bv, of een kopje koffie pakken, maar leg die bas ff weg. :wink:


pfffff, er is zoveel te vertellen eigenlijk...ik wens je gewoon veel plezier met spelen en oefenen de komende tijd! :thumbsup:
longfinmako
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2014, 09:01

Bericht door longfinmako »

Allemaal ontzettend bedankt jongens, dit is echt een geweldige comunity.
Maar nog 1 vraag over de hoek:
Bedoelen jullie 45 graden ten opzichte van een horiontale lijn of ten opzichte van het vlak van mijn borst?
Want momenteel doe ik zowat beide, in hoeverre ik dat zelf lijk te zien vanuit mijn standpunt...
En ook:
moet ik zorgen dat ik zowel staand als zittend mijn bas hetzelfde vasthoud? Of gelden voor staan andere normen?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je bas hangt (nagenoeg) plat tegen je buik, met de hals 45º omhoog. Dat is voor je polsen de meest comfortabele positie :) Als je je bas ook nog naar voren zou kantelen, komt er weer teveel druk op de pols van je aanslaghand te staan.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Dezelfde positie staand als zittend.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Rieno schreef:Je bas hangt (nagenoeg) plat tegen je buik, met de hals 45º omhoog. Dat is voor je polsen de meest comfortabele positie :) Als je je bas ook nog naar voren zou kantelen, komt er weer teveel druk op de pols van je aanslaghand te staan.
fout! :D

het gaat er nu net om dat je bas een hoek van, natte vinger werk, 45 graden maakt t.o.v. je lichaam.
dus juist niet evenwijdig aan je borst en plat tegen je lichaam aan!

als je het plat tegen het lichaam aan houdt, wordt automatische de elleboog van je fret arm áchter je lichaam gedrukt waardoor de hoek die je pols maakt ook scherper wordt.
daarnaast zorg je zo dat je elleboog niet tegen je zij aan kan liggen: als je dit doet, heb je nl geen twee delen (boven- en onderarm) meer aan je arm maar één...en dat speelt een beetje als een gehandicapte.
beginners hebben hier vaak een handje aan, ook omdat ze graag over hun bas leunen om te kijken.

als je elleboog zich áchter je lichaam bevindt, kun je trouwens ook beide delen van je arm minder goed bewegen dus dat is écht een big no no en een belangrijk punt om op te letten als je speelt.

oh ja: je frethand grijpt de hals "vanonder" itt "vanachter" dus de hals zal iets omhoog moeten wijzen.
heb je hem te laag of te horizontaal, dan krijg je wss moeite met de duim van je frethand goed te plaatsen.
een belangrijk punt als je wilt leren in positie te spelen.
Plaats reactie