Deleted

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

inderdaad, Bona is een wijs man.

Maar om niet te ver af te dwalen van de content van het artikel. Het voorkomen van "Flying Fingers" en een realistische perceptie van eigen spel (oa timing) zijn voor veel de twee dingen die grote winst opleveren.
Denk niet dat je iets 'nieuws' hebt gevonden (check oa de Utubes voor instructies over hoe hier aan te werken), maar dat neemt niet weg dat het een lekker te lezen artikel is.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Dat artikel is om kennis toegankelijk te maken/te delen. Ik verkondig nergens dat ik het wiel uitgevonden heb
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

rich13 schreef:Richard Bona is een wijs man........

Groove is inderdaad een gevoel, en eigenlijk niet uit te leggen.
Het is wel uit te leggen , hoe lang laat je een noot duren,waneer zet je hem in.
Maar je mede muziekanten zijn het belangrijkste,en je reactie daar op .
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik heb geen medemuzikanten nodig om een groove neer te leggen hoor. Hoogstens om het te versterken of te verzieken.

[quote="janbasman]Het is wel uit te leggen , hoe lang laat je een noot duren, wanneer zet je hem in.[/quote]

Dat is geen uitleg.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
EddiePlaysBass
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mei 2010, 12:01

Hoe verbeter ik mijn techniek, groove en spel?

Bericht door EddiePlaysBass »

Leuk stuk, en heel herkenbaar. Ik ben sinds kort beginnen oefenen op walking bass, middels een boek van Jay Hungerford. Laatst dacht ik dat het wel eens leuk zou zijn om mezelf op te nemen terwijl ik een van de oefeningen meespeelde met de backing track (waar ik middels Audacity de bas uitgehaald had). Viel me dat effe tegen! Te snel, te traag, geen groove, heel onzeker ... Een ware eye-opener dus :) Ik ben er ff depressief van geworden, maar heb besloten om toch maar gewoon verder te oefenen en mezelf periodiek eens te evalueren middels opnames - in de hoop dat er toch een positieve progressie waarneembaar wordt :)
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Leuk Eddie! Goed te horen dat je er wat aan hebt :)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

'Groove' is een beetje zo'n term waar vaak heel mystiek over wordt gedaan: je hebt het of je hebt het niet, het is een gevoel, dat kun je niet uitleggen, dat valt niet te leren, etc. Daar heeft natuurlijk niemand iets aan. De uitspraak 'wow, dat groovet lekker' betekent over het algemeen dan ook vaak 'wow, dat klinkt lekker' en dat is uiteraard vrij subjectief. De één heeft meer met laid-back, de ander juist met stuwend. Maar het hoeft helemaal niet aan de timing te liggen: timbre, toonhoogte en dynamiek kunnen net zo, of zelfs sterker bepalend zijn.

Het heeft weinig zin om je blind te staren op 'groove' als een soort magische standaard waaraan je eigenlijk alleen kunt voldoen als je veel mazzel hebt. Richt je liever op de concrete, meetbare dingen. Daarbij horen dus:
1. timing (meer/minder laid-back/stuwend),
2. timbre (meer/minder puntig/rond/dof/scherp/laag/mid/hoog/etc.; waar speel ik op de hals? welk element gebruik ik? welk instrument? welke effecten?)
3. toonhoogte (hoe wissel ik laag, midden en hoog af?) en
4. dynamiek (harder/zachter; welke noten accentueer ik?)
maar daarnaast natuurlijk ook
5. ritme (kwarten/achtsten/zestienden; syncoperen of juist niet?) en
6. harmonie (speel ik grondtonen of juist omkeringen ('slash chords')? speel ik 'inside' of juist 'outside'? kan ik hier ook een 'pedal' spelen (één toon aanhouden onder wisselende akkoorden)?).

Gebruik al die aspecten van muziek om te analyseren wat je leuk vindt, om te experimenteren met je eigen ideeën en daarop te variëren en om gaandeweg een repertoire samen te stellen van lijnen, patronen, geluiden en technieken voor de muzikale stijlen/contexten die je graag wilt leren beheersen. Je komt er vanzelf achter wat wel of niet 'groovet' en zo verandert dat mystieke in iets concreets, waarover je zelf de controle hebt.

EDIT: Voor Dennis https://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... len_tijde/" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Thanks Wouter voor de taalles
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

WouterTron schreef:'Groove' is een beetje zo'n term waar vaak heel mystiek over wordt gedaan: je hebt het of je hebt het niet, het is een gevoel, dat kun je niet uitleggen, dat valt niet te leren, etc. Daar heeft natuurlijk niemand iets aan. De uitspraak 'wow, dat groovet lekker' betekent over het algemeen dan ook vaak 'wow, dat klinkt lekker' en dat is uiteraard vrij subjectief. De één heeft meer met laid-back, de ander juist met stuwend. Maar het hoeft helemaal niet aan de timing te liggen: timbre, toonhoogte en dynamiek kunnen net zo, of zelfs sterker bepalend zijn.

Het heeft weinig zin om je blind te staren op 'groove' als een soort magische standaard waaraan je eigenlijk alleen kunt voldoen als je veel mazzel hebt. Richt je liever op de concrete, meetbare dingen. Daarbij horen dus:
1. timing (meer/minder laid-back/stuwend),
2. timbre (meer/minder puntig/rond/dof/scherp/laag/mid/hoog/etc.; waar speel ik op de hals? welk element gebruik ik? welk instrument? welke effecten?)
3. toonhoogte (hoe wissel ik laag, midden en hoog af?) en
4. dynamiek (harder/zachter; welke noten accentueer ik?)
maar daarnaast natuurlijk ook
5. ritme (kwarten/achtsten/zestienden; syncoperen of juist niet?) en
6. harmonie (speel ik grondtonen of juist omkeringen ('slash chords')? speel ik 'inside' of juist 'outside'? kan ik hier ook een 'pedal' spelen (één toon aanhouden onder wisselende akkoorden)?).

Gebruik al die aspecten van muziek om te analyseren wat je leuk vindt, om te experimenteren met je eigen ideeën en daarop te variëren en om gaandeweg een repertoire samen te stellen van lijnen, patronen, geluiden en technieken voor de muzikale stijlen/contexten die je graag wilt leren beheersen. Je komt er vanzelf achter wat wel of niet 'groovet' en zo verandert dat mystieke in iets concreets, waarover je zelf de controle hebt.

EDIT: Voor Dennis https://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... len_tijde/" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Mooi omschreven, hier heb ik iets aan want er staan punten in waardoor ik besef dat ik vaak te achteloos speel
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

:stupid:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie