Gewoon handig

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Net bezig een nummer uit te zoeken (Supertramp - School) en dacht van: "laat ik eens zo'n handige pagina uitprinten". Ik schrijf alles op als tab (ja, ik weet het.. tab is een slechte manier, maar ik vind het gewoon handig en ik kan niet snel noten lezen/schrijven) en die pagina is compleet onbruikbaar. Veels te dikke zwarte lijnen. Als je daar nog met een dun zwart pennetje bij gaat schrijven dan is het compleet onleesbaar.

Daarom zelf maar eventjes een blaadje uitgeprint waar in lichtgrijs lijntjes op staan. Werkt veel en veel fijner!
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

basswasp schreef: Hoe gaat dat dan in z'n werk? Vaak improviseer ik m'n partijen... natuurlijk kan ik een opname compleet uit gaan schrijven, maar ik speel 't toch altijd anders...
Dat lijkt me toch wel erg stug, gezien je rol als bassist in een band. Je speelt toch wel een bepaalde basispartij die grotendeels altijd hetzelfde is? Of hebben jullie nóg een bassist of zo? :D
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

variaties, OK

maar ik probeer mn baspartijen wel vast te leggen, vooral in combinatie met de Bassdrum probeer ik een stevige grondtoon te maken.

maar mijn baspartijen zijn ook niet altijd hetzelfde, maar ze komen wel op hetzelfde neer. :lol:
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Lazy B. schreef:
basswasp schreef: Hoe gaat dat dan in z'n werk? Vaak improviseer ik m'n partijen... natuurlijk kan ik een opname compleet uit gaan schrijven, maar ik speel 't toch altijd anders...
Dat lijkt me toch wel erg stug, gezien je rol als bassist in een band. Je speelt toch wel een bepaalde basispartij die grotendeels altijd hetzelfde is? Of hebben jullie nóg een bassist of zo? :D
Ja okee, het meeste bassen is gewoon ondersteunend en moet goed met de drum werken, maar daarbinnen kan je heel veel variëren. Tap eens een paar nootjes ertussendoor, speel de grondtoon eens een octaaf hoger, verzin elke 'fill' ter plekke, speel eens een stukje met de zang mee etc etc.

Natuurlijk blijf ik vaak wel hetzelfde spelen, want anders gaat 't chaotisch klinken en gaat er een stukje groove uit.

Met 2 bassisten spelen lijkt me wel eens gaaf, zolang je een beetje uit elkaars frequentiegebied blijft, kan je dan lekker freaken :)
Plaats reactie