Algemeen aangenaam gewicht voor een bas?!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Algemeen aangenaam gewicht voor een bas?!

Bericht door Jeroen.D »

Hier ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar! Vandaar ook de start van dit topic! :D Het viel me bv. tijdens de MM-meet op dat bassen, vaak ook van dezelfde merken en modellen, erg variëren in gewicht. Nu wou ik eens informeren wat voor jullie een 'aangenaam' gewicht is en wat voor jullie 'te veel' van het goede is? Wie wil kan ook eventueel zijn bassen eens opsommen en er de gewichten bijzetten. Ik ga alvast morgen mijn bassen eens op de weeg zetten en dan plaats ik ze hieronder bij! :)

Edit:

* Fender (MIM) Precision: 3,8 kg
* SX Jazz bas: 4 kg
* Musicman Stingray: 4,2 kg
* Fender (MIM) Jazz bas: 4,5 kg :shock:

De Jazz vind ik eigenlijk zelf best zwaar (dat vond ik daarvoor ook al van de Stingray). :)
Laatst gewijzigd door Jeroen.D op 07 nov 2012, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Tijdje terug gedaan met 2 van m'n bassen, omdat ik vond dat ze nogal verschilden. En dat klopte... :P

Sandberg JM4: 4570 gr.
Yamaha BBG4SII: 3835 gr.

Ik vind de Sandberg wel op het randje zitten, kan ik nog net comfortabel omhangen en een tijd mee spelen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Mijn Kubicki weegt ook iets van rond de 4,5 kilo. Door de ergonomie is dit prima te doen (zo beaamden meerdere MM-meeting-bezoekers) :) Verder heb ik geen basgitaren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

Een aangenaam gewicht voor een bas vind ik 3 tot 4 kg. Daarboven vind ik het niet meer aangenaam. Mijn SX Precisions wegen 4 kg en is nog net aangenaam.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Mijn Fender Am.Std. Jazz weegt 4.1 kg.
Ik heb er geen moeite mee.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Ik had eigenlijk niet verwacht dat er toch zoveel bassen tussen de 4 en 4,5 kg zouden zitten. Ik denk dat voor mij 4,5 kg echt wel het absolute maximum is! :D

@Tieleman: wat me toch ook sterk verbaast is dat je Sandberg toch ook zoveel weegt. Van een bas die voornamelijk handmade is had ik dat niet verwacht. :)
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Of een stuk hout door mensenhanden of een CNC-machine van alle er niet als basgitaar uitziende delen wordt ontdaan heeft geen enkele invloed op het soortelijk gewicht.
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Net op de weegschaal geweest:

Rickenbacker 2030: 4,6kg
Rickenbacker 4003: 4,1kg
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Mijn Squier Jazz durf ik zo niet te vertellen, maar ik weet dat de Morris Jazz 3.8kg weegt en vind ik prima, zware body en dus al meer sustain dan de meeste lichte body's.

Algemeen aangenaam ligt voor mij meer aan wat voor strap en welke hoogte de bas hangt, de Kubicki van Rieno bijvoorbeeld, hangt best hoog en heeft een hele brede strap en voelde voor mij lichter aan dan de Morris, ondanks dat ie uiteindelijk toch 700gr zwaarder is.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Wat Ruis zegt, en verder denk ik dat ik net een stuk hout te pakken had wat wat aan de zwaardere kant was. Verder wel tevreden mee, en zit ook helemaal goed qua sustain e.d., verschil met de Yamaha was wel fors in ieder geval.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ik schat zo in dat mn stingray5 tegen de 5 kilo zal wegen (vandaar misschien de 5 :mrgreen:). Da's nogal n flinke jongen iig!
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

4.2 kg ongeveer voor mn Classic 70s Jazz. Ondervind geen problemen om lang te spelen er mee. Ik gebruik zo'n standaard Fender strap en das ideaal.
Gebruikersavatar
palindroom
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 jan 2011, 09:15

Bericht door palindroom »

Mijn Lakland weegt 4.7 kilo en mijn Squier vm 4.5 kilo goed te doen.
Je mist meer dan je meemaakt

Prolude Little Brick----Markbass 2x 102 P. En diverse bassen

https://www.viruslive.nl
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Mijn 5-snarige custom Maruszczyk weegt maar 3,5 kilo (7.7 lbs). Ik heb specifiek gevraagd om een zo licht mogelijke bas en ze hebben het perfect gedaan... Houten bassen worden volgens mij niet heel veel lichter.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Epiphone Thunderbird IV: 4,1 kg
De oude Samick was 4,6 kg, vond het een zwaar ding. 4,1 is prima te doen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie