Een goede bas moet teringduur zijn.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Een goede bas hoeft niet meer dan 1000 euro te kosten!

JA! Belachelijk, zo hoog als de prijzen van Alembics en Laklands zijn. En zó geweldig zijn ze niet.
70
74%
NEEN! Voor échte kwaliteit zul je moeten dokken. Anders neem je maar genoegen met minder.
25
26%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

WillyG schreef:... maar mijn ervaring is dat mensen met zo'n bas vaak wat laatdunkend over andere instrumenten zijn, valt mij op.
Raar. Ik ken dit eigenlijk alleen van gitaristen, niet van bassisten. Die zijn, volgens mij juist niet moeilijk. Als het maar lekker klinkt want daar gaat het uiteindelijk toch om.
Status-Graphite Electro 5-string
Status-Graphite Energy 5-string
Reverend Rumblefish 5L
Radial Bassbone
SWR 350X & Triad
andre van ham

Bericht door andre van ham »

misschien net als met auto's : als je een dure bak hebt wil dat niet zeggen dat je meteen goed kan rijden.
......
wil echter ook niet meteen zeggen dat iedereen met een dure auto niet goed kan rijden... (begrijp je em nog???)

anyway, dit soort discussies wordt een beetje vermoeiend. dat genuil altijd over 4,5,6, 100snarige bassen en dat gelul over "voor jaco waren 4 snaren ook genoeg" en "als je op een barrel niet kan spelen kan je dat ook op een dure bas niet". het zijn allemaal dooddoeners.

het gaat om de mens achter bas, zijn/haar creativiteit (nog niet eens de techniek). die maken de muziek!

mijn baslijntjes klinken op een richwood net zo "typisch André" als op m'n BassCulture bassen, en daar gaat het mij om. Stel dat m'n huis afbrand en ik al m'n bassen kwijt ben, ben ik dan geen bassist meer? IK speel de bas, zonder mij is het gewoon een stuk hout met snaren.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik denk dat dit het "gevaar" is van een forum.
Zoveel mensen, zoveel meningen.

Een discussie is vervolgens onvermijdelijk.
Ik deel de mening van The Mule, ik ben zoals inmiddels wel bekend volledig verzot op Alembic en natuurlijk Jaydee.
Wat het kost is wat je er voor over hebt.

Een goede bas heb je 2e hands al voor 600~700 eur.
Een goede bas heb je ook voor 6000 eur....en meer
What ever.
Vaak word onze keuze in bas beperkt door de financiële mogelijkheden.
Gelukkig zijn bassen als Alembic 2e hands voor een mooie prijs te krijgen.

Misschien moet de discussie niet gaan over welke bas beter is, of "of een goede bas duur moet zijn".
Maar of je veel geld voor een goede bas over hebt als er ook goeie zijn voor weiniger.
Ik vind alembic buiten zijn afwerking gewoon het meest aantrekkelijk qua vorm.
Nog maar te zwijgen over de bespeelbaardheid, deze is subliem.

Het zijn overigens niet alleen de manuren die je betaald.
Bij een autospuiterij betaal je echt niet alleen de verf en de man die het doet.
Je betaald de ruimte, de materialen, afschrijving, verwarming duur van drogen etc etc etc.
Er zitten veel meer kosten in een dergelijk bouwproces dan in eerste instantie lijkt!
Bijv. een ruw stukje onbewerkt hout voor een body kan 100~800 euro kosten.
Aan dit stukje hout is geen mens te pas gekomen....dus geen manuren!!!!!
Maar de kosten worden al gemaakt door het soort hout, het droogproces, de duur dat het hout "ligt" en ruimte in beslag neemt....noem maar op.
Dit "liggen" kan 4 jaar zijn, maar ook 20 jaar.

Maar dit terzijde.

Tis eigenlijk allemaal te persoonlijk om er een discussie over te kunnen voeren.
:wink:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

WillyG schreef:Maar heb je nu een goede bas voor onder de 1000 euro. Ja. Mijne was nieuw 862 euro en rockt en funkt en jazzt al 16 jaar als een tiet.
Will
16 jaar geleden hadden ze nog geen euro's. ;)

't Is fijn dat mensen veel geld over hebben voor een bas, mijn grens is echt 2k. De een zal dat ontzettend veel vinden (zeker voor een student...) maar de ander zal vinden dat ik net om het hoekje begin te kijken zodat ik ooit aan een USA Sadowsky kan proeven. Ook zoiets. Het lijkt hier Talkbass wel... daar is iedereen lyrisch over dat merk, want iedereen heeft het erover. Het zal vast supergoed zijn hoor.. maar andere bassen zijn ook goed. Een Sad voor 5000 gaat me net ff wat te ver.. een vd End voor minder dan de helft (waar ook wel van gezegd wordt dat ie minimaal net zo goed is dan hij) geeft je misschien wel net zo veel lol.

Als er 't merkje op staat wat je wilt... en van die mensen zijn er ook nogal een aantal, dan wil je wel kopen. Is met amps zo, gitaren, auto's... soit.. dat je daar meer dan 10.000 euro voor over gaat hebben wat een basgitaar betreft vind ik bij het gestoorde af. Maar ja.. daarvoor moet ik uiteraard die ene specifieke bas bespeeld hebben (nee ik doel niet op kinderachtig afgeven op Alembic..relax jongens! :lol: ) en dan begrijp je het pas. Fuck it. Koop een keuken, een mooie tweedehands kar of weet ik het. Geen losse basgitaar.

'weescht blij en miert niet!'

(Makkelijk praten na mijn zoektocht van zo'n vijf jaar, waar ik een klap geld mee armer geworden ben, en van alles bespeeld heb, maar goed. Ik lijk The Mule wel! ;))
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

en Adriaan schreef:
johnbob schreef: Hoeveel uur denk jij dan dat er in een handmade bass zitten?
Ik heb het niet over een kant en klare body en neck in elkaar schroeven, spuiten en klaar.
Als een bas in een ruimte te drogen hangt voor een week of de bas ligt een week onder een pers, je bekostigd de ruimte waar het gebeurd, de afschrijving van de machines over een hele week enz enz.
Als je alle uren bij elkaar opteld plus de manuren en je gaat deze echt doorrekenen dan kom je echt wel in de buurt.

Kijk maar eens hoeveel uren er in een almebic gaan!
Wanneer je de uren dat een bas te drogen hangt ook arbeidsloon doorberekend krijgt, dan wordt je dus gewoon belazerd.
De kosten worden ook doorberekend dus in dit geval de huur/afschrijving van het schuurtje, het gas/water/electriciteit-gedoe etc etc.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Iets met Egypte... oh ja.. piramides! :nono:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

johnbob schreef:Vaak word onze keuze in bas beperkt door de financiële mogelijkheden.
Ik denk eerder dat onze keuze bepaald wordt door wat je zelf voor een bas over hebt.
Er zijn zat muzikanten die basgitaren van meer dan 12000 euro makkelijk kunnen betalen, maar misschien is een Precision bas het ultieme voor hen.
johnbob schreef: Misschien moet de discussie niet gaan over welke bas beter is, of "of een goede bas duur moet zijn".
Maar of je veel geld voor een goede bas over hebt als er ook goeie zijn voor weiniger.
Ja dat bedoel ik :)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Mogguh mede-forummers! :wink:

Mijn ervaring is dat bassisten over het algemeen minder op spullen gefixeerd zijn dan gitaristen. Maar alsnog kunnen zowel mensen met dure spullen als met een goedkoop basje zich elitair gedragen en dan hebben we het nog niet eens over ‘vier snaren is genoeg’ vs. ‘mag gerust een snaartje meer zijn’, vintage-puristen en échte merkensnobs. Als iemand blij is met zijn nieuwe bas, zal het mij een zorg zijn of dat een Fodera of een Richwood is en feliciteer ik hem/haar altijd van harte. Als iemand goed speelt en daarbij een goed geluid heeft is het gereedschap waarmee dat gebeurt onbelangrijk.

Natuurlijk heeft iedereen z’n voorkeur, en daar mogen we met z’n allen blij mee zijn, omdat we anders allemaal op dezelfde bas zouden spelen en de evolutie na 1951 krakend tot stilstand was gekomen. In dat opzicht waren, zijn en blijven de ‘dure’ custombouwers onmisbaar. Vergelijk maar met de Formule 1, daar vinden ook innovaties plaats die uiteindelijk in gewone auto’s worden doorgevoerd. Niet voor niets gaat het boek (aanrader) ‘How the Fender bass changed the world’ uitvoerig in op Alembic. Er wordt oprechte waardering uitgesproken voor het pionierswerk dat is gedaan waardoor nu in alle prijsklassen goede instrumenten te koop zijn met uitgebreide toonregeling, met volop keuze in houtsoorten en met een originele vormgeving. En zo is de cirkel weer rond. Kijk vervolgens naar de gitaarwereld en zie dat men daar op het punt van innovatie op zijn minst flink achterloopt.

Goed, laten we anders 'gewoon' afspreken om de discussie over spullen te laten gaan, en niet over mensen. Met een geintje is niets mis, maar gebruik dan alsjeblieft smileys, daar zijn ze voor. Ik ben zelf allergisch voor onwaarheden en vooroordelen die als feiten worden gepresenteerd, maar anderen kunnen daar blijkbaar beter tegen. Ik zal proberen daar wat minder fel bovenop te springen in het vervolg, maar foutieve informatie wel blijven weerleggen, zodat de discussie uiteindelijk nog wat oplevert ook...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

On-topic, een goed bas hoeft niet duur te zijn, een dure bas is niet per definitie beter dan een goedkope(re) bas maar een dure bas is ook niet per definitie te duur omdat er ook goede goedkope(re) bassen bestaan. Deze poll is dus voor mij niet in te vullen, maar dat had ik al eerder gezegd.

Ik kies er bijvoorbeeld bewust voor om in een tweedehands auto te rijden van 3500 euro, en net zo bewust heb ik twee tweedehands basgitaren waar ik per stuk bijna hetzelfde voor neergelegd heb. Desondanks heb ik er alle vertrouwen in dat van de Richwood die ik besteld heb óók een prima bas te maken valt. Veel mensen vinden een bas van meer dan 1000 euro te duur, maar kopen voor een veelvoud van dat bedrag wel een nieuwe auto die als je bij de dealer wegrijdt al 10.000 euro minder waard geworden is. Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen en alles is relatief...

(en als je in de juiste stemming bent, mea culpa, mea culpa, dus ook te relativeren :wink:)
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Marijn schreef:
en Adriaan schreef:Wanneer je de uren dat een bas te drogen hangt ook arbeidsloon doorberekend krijgt, dan wordt je dus gewoon belazerd.
De kosten worden ook doorberekend dus in dit geval de huur/afschrijving van het schuurtje, het gas/water/electriciteit-gedoe etc etc.
Natuurlijk worden die overhead kosten ook doorberekend, maar in de berekening van Johnbob ging hij uit van 400 manuren.
Overigens zullen bij een arbeidsintensief product als een handgebouwde bas de overheadkosten in verhouding maar een klein deel van de totale kostprijs uitmaken.
Begrijp me goed, iedereen mag van mij een mooie dure bas kopen en met de kwaliteit van die bassen is helemaal niets mis.
Maar als bassen (of gitaren) meer dan € 4.000 moeten kosten, dan heb ik zo mijn vraagtekens waar je dan eigenlijk voor betaalt.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

mea maxima culpa :wink:
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

en Adriaan schreef:Maar als bassen (of gitaren) meer dan € 4.000 moeten kosten, dan heb ik zo mijn vraagtekens waar je dan eigenlijk voor betaalt
Als je dat er niet aan af kunt zien - ook als je je erin verdiept hebt, en via internet kan je bij verschillende bouwers een kijkje in de keuken nemen - moet je het er gewoon niet voor betalen. Er komen totaal andere dingen dan objectieve feiten, normen en kosten bij kijken...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik las net over alembic dat goldplated hardware nu op dit moment alleen al 950 dollar kost, dit is sterk afhankelijk van de goudkoers!!!

but I rest my case....dit is zinloos 8)
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

The Mule schreef:On-topic, een goed bas hoeft niet duur te zijn, een dure bas is niet per definitie beter dan een goedkope(re) bas maar een dure bas is ook niet per definitie te duur omdat er ook goede goedkope(re) bassen bestaan. Deze poll is dus voor mij niet in te vullen, maar dat had ik al eerder gezegd.
Toch lijkt me dit passen bij de keuze JA, als ik het zinnetje erachter weg had gelaten.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Bericht door samuel »

duur of niet duur, het is net wat je zelf eist aan je basgitaar en geluid.
Plaats reactie