Een goede bas moet teringduur zijn.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Een goede bas hoeft niet meer dan 1000 euro te kosten!

JA! Belachelijk, zo hoog als de prijzen van Alembics en Laklands zijn. En zó geweldig zijn ze niet.
70
74%
NEEN! Voor échte kwaliteit zul je moeten dokken. Anders neem je maar genoegen met minder.
25
26%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Bogey schreef:FF Ontopic :wink: een goede bas hoeft niet teringduur te zijn. Voor mij is een goede bas een bas die je op (semi)professioneel niveau kunt gebruiken en er zijn zat voorbeelden van bassen en bassisten die ze gebruiken die niet vreselijk duur hoeven te zijn. Ik heb bijv net de nieuwe cd van Jamiroquai gekocht en volgens mij hoor je daar vrij veel een stingray en zo zie je maar dat zo' n fabrieksbas in de handen van een pro moddervet klinkt. Net als one hot minute, daar is een alembic voor gebruikt, maar de vetste sound op die plaat vind ik toch echt aeroplane (=stingray), en dat is helemaal geen dis naar alembic, daarmee bedoel ik alleen dat hij net zo goed op de stingray de cd had kunnen inspelen. Net als een jazzbas daar kun je ook overal mee aankomen.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Helemaal gelijk Bogey.

Het verschil maakt hem misschien wel fabrikanten die niet zo precies op hun instrumenten zijn. Dat is tevens ook mede het bestaansrecht van individuele bouwers. Fender jaren geleden was rotzooi, het schijnt nu beter te zijn. Leuk dat ze USA/Mexico/Japan versies hebben, maar ze schoffelen zichzelf onder de zoden.. G&L zijn echt heel goede bassen, net zoals Musicman. De range van 1k tot 1,5k kan echt wel het maximum zijn voor een echt goede bas, maar als je niet van de laatste twee basmerken houdt... dan moet je Fender bvb... en daar wil je niet 1500 euro aan uitgeven voor wat je krijgt. Dan ga je naar de bouwer naar je eigen keuze.. duurder, mooier, vetter, meer knopjes...etc... plaatje weer compleet.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 okt 2005, 21:52

Bericht door Matthijs »

Ben ik het mee eens. Maar wat ik vooral het voordeel vind van een boutique (Alembic, vd End e.d.) bas is de bouwkwaliteit. En als je zoals in mij geval (tweedehands) maar 1100 euro hoeft neer te tellen voor een bouwkwaliteit die zonder twijfel hoger is dan een fabrieksbas dan is voor mij die keuze snel gemaakt.

Het enige nadeel is nu dat ik niets anders meer wil omdat ik nu gewend ben aan de (vooral bouw-) kwaliteit van mijn bas. Als ik tegenwoordig een fender of musicman vastheb voelt het simpelweg niet zo solide meer. Het enige dat erin zit voor mij is dus ebay en marktplaats blijven volgen tot die ideale 5-snaar compaan van mijn Essence langskomt voor een schappelijke prijs. Want 4400 dollar (de nieuwprijs), nee dat heb ik er ook niet voor over.
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)

(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Bogey schreef:misschien komen we er wel uit, forumleden krijgen korting he! :lol:
Maar iid wel een voorbeeld van een bas met zeer goede specs (en geluid) voor een aantrekkelijke prijs.
Hahaha, zelfs dan kom ik uit op:

2 Bassen inruilen, en 400 bijleggen :wink: Dus denk niet dat je zoveel korting geeft! 8)
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
big_Les_Claypool_fan
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33

Bericht door big_Les_Claypool_fan »

als je een goede wilt, dan moet je gewoon heel wat centjes sparen

ik heb dus (het middeleeuwse) NEEN gestemd
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass

mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Bogey schreef:
Bogey schreef:FF Ontopic :wink: een goede bas hoeft niet teringduur te zijn. Voor mij is een goede bas een bas die je op (semi)professioneel niveau kunt gebruiken en er zijn zat voorbeelden van bassen en bassisten die ze gebruiken die niet vreselijk duur hoeven te zijn. Ik heb bijv net de nieuwe cd van Jamiroquai gekocht en volgens mij hoor je daar vrij veel een stingray en zo zie je maar dat zo' n fabrieksbas in de handen van een pro moddervet klinkt. Net als one hot minute, daar is een alembic voor gebruikt, maar de vetste sound op die plaat vind ik toch echt aeroplane (=stingray), en dat is helemaal geen dis naar alembic, daarmee bedoel ik alleen dat hij net zo goed op de stingray de cd had kunnen inspelen. Net als een jazzbas daar kun je ook overal mee aankomen.
Was Aeroplane niet een Wal? Een bas die Flea enorm goed vond klinken, maar omdat hij niet met zo'n patser-boutique-bas op het podium wilde, speelde hij live op een Stingray.
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

nee de Wal heeft hij voor blood sugar sex magic veel gebruikt, aeroplane is een stingray.
Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

Bogey schreef:nee de Wal heeft hij voor blood sugar sex magic veel gebruikt, aeroplane is een stingray.
Laat dat nu net hun allerbeste plaat zijn. BloodSugarSexMagic
Status-Graphite Electro 5-string
Status-Graphite Energy 5-string
Reverend Rumblefish 5L
Radial Bassbone
SWR 350X & Triad
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Absoluut..!

Ruig, vies, lekker, gedurfd... en ontzettend vettig! :mrgreen:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Is bekend of iemand van het forum wel eens op een Wal gespeeld heeft? Ik heb er zelfs nog nooit eentje gezien, echt een soort 'mythische' verschijning in de baswereld, en hoorde ik nou onlangs dat ze niet meer gemaakt worden? De electronica schijnt ook gebaseerd te zijn op low-pass filters i.p.v gewone tonecontrols...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Ik heb wel eens op de Wal van een bevriende bassist gespeeld

Zeer zwaar, alsof je een contrabas om je nek hebt!

Bas was zeer hoog afgesteld (persoonlijke voorkeur) maar daardoor vond ik de bas niet zo lekker spelen.

Geluid: Zeer veelzijdig, en kan zeer mooi in de mix liggen. niet te dominant maar toch vol aanwezig.

Nog een kleine bonus, hij kon via die filters een hele goede didgeridoo imitatie neerzetten :D
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Iemand op dit forum heeft een fretloze Wal.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Luiter eens naar de CD "Welkom in Utopia" van de Frank Boeijen Groep. De toenmalige bassist Nels Busch speelde in die dagen op een fretloze Wal.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik heb ooit eens op een Wal gespeeld, was inderdaad loodzwaar. Het geluid vond ik super, superdiepe warme heldere knor echt een heel mooi instrument. Als ik nog ooit een 'dure' bas koop zal dat of een jazzachtig iets worden of een Wal, liever een Wal als ik er nu over nadenk dat ding klink echt vet, had eigenlijk wel het geluid wat ik zoek en de looks zijn ook 8) .

https://www.trevorandthea.eclipse.co.uk/wal_history.htm
https://walbasses.homestead.com/
https://www.basscentral.com/2003/wal.shtml

ze worden nog gemaakt. ik begin aardig te GASSEN hier, wat een beauty's! Ik kom terug van mijn stem, ik wil zo'n Wal!
Plaats reactie