Een goede bas moet teringduur zijn.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Een goede bas hoeft niet meer dan 1000 euro te kosten!

JA! Belachelijk, zo hoog als de prijzen van Alembics en Laklands zijn. En zó geweldig zijn ze niet.
70
74%
NEEN! Voor échte kwaliteit zul je moeten dokken. Anders neem je maar genoegen met minder.
25
26%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Unlord schreef:
en Adriaan schreef: Het bouwen van een bas hoeft niet meer dan 100 tot hooguit 200 arbeidsuren te kosten.
De tijd dat een bas te drogen hangt zijn geen arbeidsuren.
Wanneer je de uren dat een bas te drogen hangt ook arbeidsloon doorberekend krijgt, dan wordt je dus gewoon belazerd.
Denk je? Ik, als IT consultant, haal 100 euro per uur op bij klanten. Laten we zeggen dat ik daar 1/5 van krijg, dus 20 euro (ofzo). 20 euro voor 100 a 200 uur is dur 2000 tot 4000 euri. Materiaalkosten erbij (zeg 500) en we zitten op 2500 a 4500. BTW van 20% erop en we knallen naar 3000 a 5400 euri.

En GEEN drooguren doorberekend hierzo...

OEPS! :D

De € 5000 die dan nog overblijft om op een prijs van € 10.000 uit te komen is dan dus pure winst. En je vergeet voor het gemak dat in de € 80 die op de uurprijs gelegd wordt (wat al een hele flinke opslag is) ook al de winstopslag zit.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

The Mule schreef:Het kan waarschijnlijk weinig mensen iets schelen, maar ik zou het erg op prijs stellen als discussies als deze nu eens niet zouden uitdraaien op gezeik over Alembic. Vooral mensen die hier al langer komen, zouden moeten weten dat daar al een topic voor is. Ga dat uitgedroogde ouwe lijk maar opgraven, en investeer je tijd anders eens in een beetje verdieping in het onderwerp als je er zo ontzettend mee begaan bent. Of praat je gewoon veel liever anderen na dan je te laten betrappen op een eigen mening of een bijna-denkervaring?

Ik ben hier zo langzamerhand echt klaar mee. Superirritant dat mensen die echt geen flauw idee hebben de grootste shit als de absolute waarheid lopen te verkondigen. En dat terwijl er al zoveel besproken en weerlegd (!) is op nota bene ditzelfde forum. Met een beetje moeite kom je te weten hoe het wel zit, en komt er misschien zelfs een beetje respect bij kijken, al is het maar voor je mede-forummers. Ik moet echt eens goed nadenken of ik hier nog blijf komen, ik vond het altijd fantastisch om te merken dat dit forum zich zo positief ontwikkelde en uitgroeide tot een gezellige, tolerante club en een steeds betere bron van informatie voor beginners tot ouwe rotten, maar dit is pure degeneratie...
Relax, man. Sommigen kunnen alleen maar afzeiken. Laat ze maar lullen.
Gebruikersavatar
WillyG
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 okt 2005, 19:16

Bericht door WillyG »

Haha, ik denk wel dat ik een oude rot ben maar er is nog niets veranderd.
Alembic's worden nog steeds uitgevoerd met een extra snaar, de gevoelige.
En begrijp me niet verkeerd maar het gaat hier over of je een goede bas kan kopen voor 1000 euro en daar koop je een prima bas voor.
Laat ik het zo zeggen, ik speel dus als ik het goed begrijp op een middelmatige bas ( musicman )
Maar daarom ga ik niet de jongens met een OLP overtuigen hoe goed mijn MM wel niet is.
En zo is het ook dat mensen met een dure bas of een op bestelling gemaakte bas, ( die als je m wilt verkopen geen hond wil hebben ) je in je strot proberen te rammen dat een bas van 10 ruggen zoveel beter is dan je Fender of je MM of whatever, en dat is gewoon niet zo.
Mijn vriend met de Squier noemt mijn MM altijd het ongestelde wijf omdat ie m te gevoelig vind. dus ik word ook afgezeken en zo zal het altijd wel blijven ook.
Het gaat om je eigen gevoel wat je achter je bas hebt offie nou 1 of 10 ruggen kost.
Dus respecteer mekaars keuze en wees lief voor elkaar en dan....

LAGNAF

Will
667, the neighbour of the beast
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

WillyG schreef: Mijn vriend met de Squier noemt mijn MM altijd het ongestelde wijf omdat ie m te gevoelig vind.
Ik ken ook mensen die het anderen niet gunnen en daarom hun bas afzeiken (zo ook een jongen bij mij uit de klas) Dus puur uit jaloezie.. die mensen verdienen echt een rotschop
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

LAGNAF :?: :shock:
Æ

Bericht door Æ »

Mule, even arrogant zijn en ervan uitgaand dat je ondere andere mij bedoelde: mijn opmerking dat Alembics bassen maakt voor $12.000 (dat was m'n enige fout, het €-tekentje in m'n vorige post), is slechts een feit. Verder gaf ik geen waarde-oordeel over het merk zelf, alleen mijn mening dat zo'n bedrag ridicuul is voor elke bas.
Leren lezen is een vak apart, net zoals onterecht sneren onder water geven.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

LAGNAF Let's All Get Naked And Fly (polite form)
LAGNAF Let's All Get Naked And Fornicate (polite form)
LAGNAF Let's All Go North And Fish
LAGNAF Love All Good Neighbors And Friends


Jongens, zand erover, smaken verschillen, de één heeft niet meer dan 2000 euro voor een bas, een ander wel.
Niemand hier heeft elke bas op deze wereld bespeeld, ja behalve "soulbrother" dan, je kunt niet over elke bas een mening hebben. Ik heb nog nooit op een Alembic gespeeld, dus veel zinnigs kan ik er niet over zeggen, wel dat ik geen één bas meer dan 2000 euro waard vind, misschien pas als ik een vaste baan heb, maar nu moet ik rondkomen van een stagevergoeding van amper 250 euro per maand.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
WillyG
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 okt 2005, 19:16

Bericht door WillyG »

Zo is het, en de beste bas ter wereld is nog steeds niet gemaakt en zelfs het mooiste meisje uit Amsterdam heeft weleens een pukkeltje op dr kont.
Deze 4 LAGNAFS kon ik nog niet.
667, the neighbour of the beast
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Jammer dat onze muilezel gepikeerd is, dat is natuurlijk volledig niet de bedoeling van een forum en uiteraard ook niet van deze thread. Ik ben met een bepaald gegeven begonnen, waar - zoals wel vaker gebeurt - daarna verschillende interpretaties aan worden gegeven.
Ik begrijp heel erg goed wat Mule bedoelt met het steevast afzeiken van bepaalde zaken - laat ik maar even in het midden wie of wat of waarom of hoe of links of rechts - zoals enkele van jullie weten kan ik ook aardig een grote scheur opentrekken. Of, beter gezegd, dat deed ik voorheen nogal eens. Soms moet je een beetje relativeren en nadenken bij het posten: er zit gewóón een persoon achter een pc die iets typt. Dom gelul is altijd overbodig; holle posts met nietszeggende mededelingen behoren daar ook toe. Dat internet enige anonimiteit geeft wordt wel eens misbruikt door figuren die zich oppompen achter het toetsenbord en in het echte leven hun bek niet lostrekken. Dat is simpelweg compensatiegedrag.
Probeer daarom in je posts te relativeren; ik verander zowat iedere post voordat 'ie definitief online staat (en ik wil nog steeds soms aardig fel zijn, geloof ik). Radicaal gedrag is niet altijd even gewenst en zeker niet bruikbaar op een forum. Natuurlijk, een mens moet ergens voor staan, maar dat kan ook op minder obstinate manieren.
Dus, Mule, neem sommige forumites met een korrel zout - zou iedereen moeten doen - en negeer bepaalde topics inderdaad. Dat hoeft niet het hele forum te zijn! Het gaat erom info met elkaar te delen, niet om egotripperij of andere frust-bezigheden!
Mike 'The Treehugger'
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik denk dat als je over het algemeen kijkt je toch meestal krijgt waarvoor je betaalt. Als ik studiomuzikant zou zijn en dus mijn beroep zou uitoefenen wanneer ik muziek maakte zou ik waarschijnlijk iets als sadowsky/alembic oid nemen, een timmerman kiest ook voor een maquita boor (oid).
Alleen gaat hier de discussie vaak tussen mensen die van handgemaakte topinstrumenten houden (maar voor de lol spelen) en mensen die meer van vintage houden (en ook voor de lol spelen). En het leuke is dat je op een jazz/stingray oid alles kan doen! voor 1000 euro!
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Æ schreef:Mule, even arrogant zijn en ervan uitgaand dat je ondere andere mij bedoelde: mijn opmerking dat Alembics bassen maakt voor $12.000 (dat was m'n enige fout, het €-tekentje in m'n vorige post), is slechts een feit. Verder gaf ik geen waarde-oordeel over het merk zelf, alleen mijn mening dat zo'n bedrag ridicuul is voor elke bas.
Leren lezen is een vak apart, net zoals onterecht sneren onder water geven.
Æ, ik bedoelde inderdaad o.a. jou. Ga nou niet opeens lopen terugkrabbelen, komt heel beroerd over en slaat helemaal nergens op. Wat je hebt gezegd, heb je gezegd, daar hoef je geen cursus begrijpend lezen voor gevolgd te hebben. Geen waardeoordeel over het merk, wel over de mensen, lees maar na...
Æ schreef:€12.000 voor een bas:

de·ca·den·tie (de ~ (v.))
1 geleidelijk verval
2 overdreven zucht naar genot, naar het schone

Doet me denken aan die té rijke figuren die van gekkigheid niet meer weten wat met hun geld te doen en hun hondjes maar gaan aankleden.

Dit heeft niks meer met bassen te maken. :nono:
Het feit dat Alembic nog steeds bassen weet te verkopen voor dit soort krankzinnige prijzen, bewijst nog maar eens dat er meer gekken dan wijzen rondlopen.
Het is een feit dat Alembic ook bassen maakt met een listprice van 12.000 dollar (of 20.000 of 40.000 dollar of wat de 'gek' voor z'n droombas overheeft), maar ook bassen van 3000 dollar. En als je die naast een Fender productiebas (wat is het, 1500 dollar listprice?) zou zetten, pakt de vergelijking opeens heel anders uit. Zet ze naast een Fender customshop die meer kost, kijk wat je voor je geld krijgt en iedereen houdt opeens z'n mond. Want dat willen we hier niet horen, dus wordt er constant gehamerd op extremen en wordt alle nuance die er in het verleden geduldig aan toegevoegd is er weer net zo hard uitgeramd. Meningen zijn meningen, maar feiten zijn feiten en onzin is onzin.

En wat als iemand het geld (ervoor over) heeft om een nieuwe toeters-en-bellen Alembic te kopen? Heeft daar uiteindelijk iemand iets mee te maken? Geeft dat het recht om de ander maar voor van alles en nog wat uit te maken? Ik heb op een gegeven moment VIER Alembics gehad, met een modaal salaris en zonder 'PL-etjes' bij 1 van die aasgierbanken van Dirk Scheringa te hoeven afsluiten. Ik heb er hard voor gewerkt, ik heb er (want tweedehands) heel veel waar voor mijn geld en superveel plezier van gehad en er is er eentje overgebleven die de vergelijking met elke bas op dit forum moeiteloos aankan. Hetzelfde geldt trouwens voor mijn eveneens nieuw superdure (maar door mij ook tweedehands aangeschafte) Benavente waar veel mensen hier raar genoeg wel enthousiast over zijn.

Ik zal inderdaad voortaan proberen weg te blijven uit topics als dit en ik raad iedereen die nog nooit een Alembic heeft uitgeprobeerd en misschien door alle negativiteit twijfels heeft, er gewoon ZELF eens eentje uit te proberen en ZELF te beoordelen of het wel of niet iets voor je is, en of je het geld ervoor overhebt...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Mule, ik versta je frustratie...

maar tracht het allemaal wat te [Zen]relativeren[/Zen]. Dit topic gaat over de prijs van goede bassen. Als jij zoveel geld over hebt voor een Alembic waar je apetrots op bent, dan is dat toch je volste recht. Maar het is evengoed andere hun recht om te zeggen dat zij vinden dat het vrij ridicuul is. En dan ligt het aan de taalvaardigheid van sommigen hoe ze hun mening naar voor brengen. Maar zelfs al zeg je het beleefd, de mening blijft dezelfde. Prijs je gelukkig dat er verschillende meningen zijn, stel je voor dat er maar één perfecte basbestaat: dit forum zou dan ook wel enorm boeiend moeten zijn denk ik... t'is toch net de bedoeling van een forum dat er enige vorm van discussie is? als iedereen elkaar altijd gelijk heeft is er geen zak meer aan!

Ik heb niet zo lang geleden op een alembic gespeeld. Het was een zeer goede bas en ik kan perfect verstaan dat jij dit wilt hebben. Persoonlijk vond ik hem echter te modern klinken. Maar moest ik hem nu wel fantastisch gevonden hebben, dan nog zou ik waarschijnlijk kijken om een goedkopere bas te kopen, die lekker speelt en kijken om er andere elementen in te laten steken. Da's wat ik nu wil doen, mijn jazz van Fender is zeker OK. Maar wat klank betreft is Shadowsky stukken beter, de zoektocht achter gelijkaardige elementen is hierbij nu begonnen... En zo heb ik voor ongeveer 1000€ een ideaal basje :D

t'is bovendien een kwestie van prioriteiten, wie weet rijden al die Alembic-zeikers met een vette BMW en kros het land door in een fiat Pandatje (bij wijze van spreken)
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

"Let's just agree to disagree - vive la difference!"
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Bogey schreef:"Let's just agree to disagree - vive la difference!"
Klopt, maar er zijn grenzen. Ach, ik zal wel ongesteld zijn vandaag. En binnenkort heb ik 'forum-wise' weer wat street-credibility erbij dankzij m'n Richwood. Laat duidelijk zijn dat ik - ondanks wat in een paar posts gesuggereerd wordt - GEEN gearsnob ben die "je in je strot probeert te rammen dat een bas van 10 ruggen zoveel beter is dan je Fender of je MM of whatever". De meeste 'omgekeerde' gearsnobs zitten van oudsher in het andere kamp, als je het zo wilt noemen, de verstokte traditionalisten en figuren met een misplaatste arbeidersmentaliteit (duur = onbereikbaar voor jan met de pet = fout).

Semi-grappig of gewoon ongefundeerd lomp op de man spelen is iets totaal anders dan simpelweg van mening of smaak verschillen. Zulke dingen kunnen me pissig maken, niet als een bas van merk X of Y je niet aanstaat. Weten jullie gelijk (voor zover je het nog niet wist) waarmee je me op de kast kunt krijgen. Lekker makkelijk voor een volgende keer, al probeer ik het te vermijden. Laten we maar weer overgaan tot de orde van de dag en ECHT belangrijke zaken: ik ga nog even lekker loos met m'n onbeschoft dure meubelstuk...

:wink:

Peace!
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
WillyG
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 okt 2005, 19:16

Bericht door WillyG »

Goed idee, welke van mn 2 musicman's zal ik vandaag eens pakken, of zal ik gaan contrabassen of op mn vintage Gibson gaan spelen, over mn Ampeg SVT of over 1 van mn 2 ashdown's, of zal ik even een rondje op mn Harley, of in 1 van mn 4 auto's stappen of zal ik alles verkopen en een heeeele dure bas kopen.
He, sorry, ik heb het nooit over geld gehad, in tegendeel, je moet lekker zelf doen wat je wilt, ik hoef geen bas van zoveel geld de meeste vind ik geeneens mooi, maar mijn ervaring is dat mensen met zo'n bas vaak wat laatdunkend over andere instrumenten zijn, valt mij op.
Ik ben nog steeds gek op mn Musicman, ome Edwin heeft m weer perfect afgesteld dus hij kan er weer een jaartje tegenaan.
Jij bent blij met je Alembic, nou dan is iedereen toch blij.

Maar heb je nu een goede bas voor onder de 1000 euro. Ja.
Mijne was nieuw 862 euro en rockt en funkt en jazzt al 16 jaar als een tiet.
Will
667, the neighbour of the beast
Plaats reactie