Bogey schreef:FF Ontopic een goede bas hoeft niet teringduur te zijn. Voor mij is een goede bas een bas die je op (semi)professioneel niveau kunt gebruiken en er zijn zat voorbeelden van bassen en bassisten die ze gebruiken die niet vreselijk duur hoeven te zijn. Ik heb bijv net de nieuwe cd van Jamiroquai gekocht en volgens mij hoor je daar vrij veel een stingray en zo zie je maar dat zo' n fabrieksbas in de handen van een pro moddervet klinkt. Net als one hot minute, daar is een alembic voor gebruikt, maar de vetste sound op die plaat vind ik toch echt aeroplane (=stingray), en dat is helemaal geen dis naar alembic, daarmee bedoel ik alleen dat hij net zo goed op de stingray de cd had kunnen inspelen. Net als een jazzbas daar kun je ook overal mee aankomen.
Een goede bas moet teringduur zijn.
Helemaal gelijk Bogey.
Het verschil maakt hem misschien wel fabrikanten die niet zo precies op hun instrumenten zijn. Dat is tevens ook mede het bestaansrecht van individuele bouwers. Fender jaren geleden was rotzooi, het schijnt nu beter te zijn. Leuk dat ze USA/Mexico/Japan versies hebben, maar ze schoffelen zichzelf onder de zoden.. G&L zijn echt heel goede bassen, net zoals Musicman. De range van 1k tot 1,5k kan echt wel het maximum zijn voor een echt goede bas, maar als je niet van de laatste twee basmerken houdt... dan moet je Fender bvb... en daar wil je niet 1500 euro aan uitgeven voor wat je krijgt. Dan ga je naar de bouwer naar je eigen keuze.. duurder, mooier, vetter, meer knopjes...etc... plaatje weer compleet.
Het verschil maakt hem misschien wel fabrikanten die niet zo precies op hun instrumenten zijn. Dat is tevens ook mede het bestaansrecht van individuele bouwers. Fender jaren geleden was rotzooi, het schijnt nu beter te zijn. Leuk dat ze USA/Mexico/Japan versies hebben, maar ze schoffelen zichzelf onder de zoden.. G&L zijn echt heel goede bassen, net zoals Musicman. De range van 1k tot 1,5k kan echt wel het maximum zijn voor een echt goede bas, maar als je niet van de laatste twee basmerken houdt... dan moet je Fender bvb... en daar wil je niet 1500 euro aan uitgeven voor wat je krijgt. Dan ga je naar de bouwer naar je eigen keuze.. duurder, mooier, vetter, meer knopjes...etc... plaatje weer compleet.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.
Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Ben ik het mee eens. Maar wat ik vooral het voordeel vind van een boutique (Alembic, vd End e.d.) bas is de bouwkwaliteit. En als je zoals in mij geval (tweedehands) maar 1100 euro hoeft neer te tellen voor een bouwkwaliteit die zonder twijfel hoger is dan een fabrieksbas dan is voor mij die keuze snel gemaakt.
Het enige nadeel is nu dat ik niets anders meer wil omdat ik nu gewend ben aan de (vooral bouw-) kwaliteit van mijn bas. Als ik tegenwoordig een fender of musicman vastheb voelt het simpelweg niet zo solide meer. Het enige dat erin zit voor mij is dus ebay en marktplaats blijven volgen tot die ideale 5-snaar compaan van mijn Essence langskomt voor een schappelijke prijs. Want 4400 dollar (de nieuwprijs), nee dat heb ik er ook niet voor over.
Het enige nadeel is nu dat ik niets anders meer wil omdat ik nu gewend ben aan de (vooral bouw-) kwaliteit van mijn bas. Als ik tegenwoordig een fender of musicman vastheb voelt het simpelweg niet zo solide meer. Het enige dat erin zit voor mij is dus ebay en marktplaats blijven volgen tot die ideale 5-snaar compaan van mijn Essence langskomt voor een schappelijke prijs. Want 4400 dollar (de nieuwprijs), nee dat heb ik er ook niet voor over.
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)
(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
Hahaha, zelfs dan kom ik uit op:Bogey schreef:misschien komen we er wel uit, forumleden krijgen korting he!
Maar iid wel een voorbeeld van een bas met zeer goede specs (en geluid) voor een aantrekkelijke prijs.
2 Bassen inruilen, en 400 bijleggen Dus denk niet dat je zoveel korting geeft!
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)
Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410
Korg G5
Nobels ODRB
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)
Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410
Korg G5
Nobels ODRB
- big_Les_Claypool_fan
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33
als je een goede wilt, dan moet je gewoon heel wat centjes sparen
ik heb dus (het middeleeuwse) NEEN gestemd
ik heb dus (het middeleeuwse) NEEN gestemd
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass
mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
Was Aeroplane niet een Wal? Een bas die Flea enorm goed vond klinken, maar omdat hij niet met zo'n patser-boutique-bas op het podium wilde, speelde hij live op een Stingray.Bogey schreef:Bogey schreef:FF Ontopic een goede bas hoeft niet teringduur te zijn. Voor mij is een goede bas een bas die je op (semi)professioneel niveau kunt gebruiken en er zijn zat voorbeelden van bassen en bassisten die ze gebruiken die niet vreselijk duur hoeven te zijn. Ik heb bijv net de nieuwe cd van Jamiroquai gekocht en volgens mij hoor je daar vrij veel een stingray en zo zie je maar dat zo' n fabrieksbas in de handen van een pro moddervet klinkt. Net als one hot minute, daar is een alembic voor gebruikt, maar de vetste sound op die plaat vind ik toch echt aeroplane (=stingray), en dat is helemaal geen dis naar alembic, daarmee bedoel ik alleen dat hij net zo goed op de stingray de cd had kunnen inspelen. Net als een jazzbas daar kun je ook overal mee aankomen.
Is bekend of iemand van het forum wel eens op een Wal gespeeld heeft? Ik heb er zelfs nog nooit eentje gezien, echt een soort 'mythische' verschijning in de baswereld, en hoorde ik nou onlangs dat ze niet meer gemaakt worden? De electronica schijnt ook gebaseerd te zijn op low-pass filters i.p.v gewone tonecontrols...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
- Spinal Tap
- Berichten: 3039
- Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57
Ik heb wel eens op de Wal van een bevriende bassist gespeeld
Zeer zwaar, alsof je een contrabas om je nek hebt!
Bas was zeer hoog afgesteld (persoonlijke voorkeur) maar daardoor vond ik de bas niet zo lekker spelen.
Geluid: Zeer veelzijdig, en kan zeer mooi in de mix liggen. niet te dominant maar toch vol aanwezig.
Nog een kleine bonus, hij kon via die filters een hele goede didgeridoo imitatie neerzetten
Zeer zwaar, alsof je een contrabas om je nek hebt!
Bas was zeer hoog afgesteld (persoonlijke voorkeur) maar daardoor vond ik de bas niet zo lekker spelen.
Geluid: Zeer veelzijdig, en kan zeer mooi in de mix liggen. niet te dominant maar toch vol aanwezig.
Nog een kleine bonus, hij kon via die filters een hele goede didgeridoo imitatie neerzetten
Ik heb ooit eens op een Wal gespeeld, was inderdaad loodzwaar. Het geluid vond ik super, superdiepe warme heldere knor echt een heel mooi instrument. Als ik nog ooit een 'dure' bas koop zal dat of een jazzachtig iets worden of een Wal, liever een Wal als ik er nu over nadenk dat ding klink echt vet, had eigenlijk wel het geluid wat ik zoek en de looks zijn ook .
https://www.trevorandthea.eclipse.co.uk/wal_history.htm
https://walbasses.homestead.com/
https://www.basscentral.com/2003/wal.shtml
ze worden nog gemaakt. ik begin aardig te GASSEN hier, wat een beauty's! Ik kom terug van mijn stem, ik wil zo'n Wal!
https://www.trevorandthea.eclipse.co.uk/wal_history.htm
https://walbasses.homestead.com/
https://www.basscentral.com/2003/wal.shtml
ze worden nog gemaakt. ik begin aardig te GASSEN hier, wat een beauty's! Ik kom terug van mijn stem, ik wil zo'n Wal!