Basgitaar is niet geaard

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
i-Bella
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2010, 08:55

Basgitaar is niet geaard

Bericht door i-Bella »

Hoi,
Vorige week tijdens mijn eerste bas-gitaarles werd mij door mijn leraar verteld dat mijn basgitaar niet geaard is. Hij geeft een hard zoemgeluid als hij is aangesloten op de versterker van hem, als ik contact hou met de snaren houdt het gezoem op. Ik heb thuis een kleine behringerversterker om te beginnen gekocht en daar doe hij dat niet. Ik speel tijdelijk op een Boston, shortscale (viersnarig ) gekocht op MP, om het op te leren. Weet iemand hier of het een moeilijke klus is om hem te aarden?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

De basgitaar is wel geaard hoor, mocht deze niet geaard zijn, zou deze niet zoemen maar brommen, en zou deze brom doorgaan ook als je de snaren aanraakt. Speel je bij die leerkracht toevallig in de buurt van een oude beeldbuis (monitor, televisie,...) of TL-lamp, en/of via een ongeaard stopcontact?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
i-Bella
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2010, 08:55

Bericht door i-Bella »

Ik bedoel eigenlijk ook bromgeluid :) , en dat houdt inderdaad wel op bij het vasthouden of het bespelen van de snaren. De basgitaar van mijn leraar heeft er verder geen last van op dezelfde versterker. Ik zal a.s. woensdag tijdens mijn les eens kijken of hij bij een oude beeldbuis in de buurt staat, misschien is de mijne gevoeliger of zo.En er komen ook nog nieuwe snaren op.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Er is sowieso een hoop te zeggen voor zogeheten 'shielding'. Dat houdt eigenlijk in dat je de elektronica van je bas afschermt voor straling van buitenaf, wat dus vaak voor ruis en brom zorgt.

Dit kun je op verschillende manieren doen, de meest voorkomende is de holtes waar de elektronica zit beplakken met kopperfolie :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

De elementen van de bas doen ook veel. Singlecoils (jazzbasselementen bvb) zijn gevoeliger voor ruis & brom dan humbuckers (precisionbasselementen, gibson-elementen,...). Mijn jazz bass ruiste ook een beetje thuis, mijn P & Gibson zijn dan weer muisstil. Shielden kan inderdaad helpen, maar als je singlecoils hebt blijf je toch een beetje ruis hebben.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Het clou van shielden is:
1 AARDEN zorg dat alle holtes(dus ook alle vlakken in holte) met elkaar verbonden zijn tot 1 punt; die vervolgens geaard wordt naar je output(solderen).
(volgens mij is je brug gewoon niet geaard i-Bella; loopt een koper draaitje onder je brug naar je electronicaholte of brugelement holte. Kun je even checken door dat
brugelement eruit te halen )
2 Als gevolg van het goed aarden heb je geen last meer van straling van buitenaf (maar dit is een bijgevolg omdat het dan geïsoleerde 'ruimte' die geaard is )

Ook singlecoils kun je muisstil krijgen(mits van goede kwaliteit(humcanceling pu's); je moet heel erg goed en secuur shielden en vervolgens goed checken of alles met elkaar(pickup+brug+electronicaholte+electronicadeksel+knoppen) in verbinding staat. Als dit zo is dan kun je een draadje aan de koperfolie solderen naar de aarde van je output (je basskabel aard dan naar je versterker die in het stopcontact zit(geaard)).
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Humcanceling pickups zijn technisch gezien geen singlecoils toch?
Gebruikersavatar
i-Bella
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2010, 08:55

Bericht door i-Bella »

Bedankt voor de reacties!
Het shielden laat ik wel over aan een kenner :) , en ik zal het brugelement gaan checken. Het is ook wel grappig dat hij niet bromt op mijn eigen kleine versterker, maar wel irritant op de versterker van mijn leraar tijdens het lessen. Dus ik kan wel wat met deze tips.
Mijn Boston heeft overigens precisionbasselementen, (humbuckers dus?)
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

deevit schreef:Humcanceling pickups zijn technisch gezien geen singlecoils toch?
Nee humcanceling houdt volgens mij in dat de twee elementen in tegenovergestelde richting gewikkeld zijn en de polen van de magneten staan in tegenovergestelde richting. Daarom zijn de versies van neck en brug element (ook het aantal winding kan verschillend zijn maar dat is voor het geluid)
i-Bella schreef:Bedankt voor de reacties!
Het shielden laat ik wel over aan een kenner :) , en ik zal het brugelement gaan checken. Het is ook wel grappig dat hij niet bromt op mijn eigen kleine versterker, maar wel irritant op de versterker van mijn leraar tijdens het lessen. Dus ik kan wel wat met deze tips.
Mijn Boston heeft overigens precisionbasselementen, (humbuckers dus?)
Het kan zijn dat je versterker dat geluid niet zo expliciet weergeeft; zet em maar es snoeihard dan hoor je de brom wel. Je leraar heeft vast een hi-end versterker en die geven alles (ook imperfecties van je bass) weer.
Zo een een precision element is een split coil; haha nog meer verwarring. (je hebt singlecoils(jazz elementen; 1 kern) dualcoil(humbuckers; 2kernen) en splitcoil(precision;1kern die opgedeeld is in twee stukken)
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Sanders schreef:De elementen van de bas doen ook veel. Singlecoils (jazzbasselementen bvb) zijn gevoeliger voor ruis & brom dan humbuckers (precisionbasselementen, gibson-elementen,...). Mijn jazz bass ruiste ook een beetje thuis, mijn P & Gibson zijn dan weer muisstil. Shielden kan inderdaad helpen, maar als je singlecoils hebt blijf je toch een beetje ruis hebben.
Heb je mij een ruis-jazz verkocht Sanders? ;)
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

ruiste thuis, omdat ik op zo'n roland microcube ding speel, dat niet geaard is ;) op mijn 4x10 of death in het repetitiekot is die muisstil ;)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Gelukkig, anders was je nog niet van me af... ;)
Ik kan alvast niet wachten om de Jazz op repetitie eens los te laten. Ik ben benieuwd in welke nummers ie leuk zou passen. :)
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
D@ninja
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jul 2008, 21:10

Bericht door D@ninja »

Brom of zoem over de versterker blijft (voor mij) een lastig verhaal.

Laatst in de oefenruimte met mijn passieve bas brom, je raakt de snaren aan weg. Van alles gedaan als stekker om draaien, on-geaarde en geaarde stop contacten geprobeerd, niets hielp. Vaak de zelfde set mee gehad in de zelfde ruimte zonder problemen.
Sluit thuis alles weer aan geen brom (dit alles op een Taurus SLT12), wel iets ruis maar geen vervelende brom of zoem. Mijn actieve bas is sowieso een stuk stiller. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat je hier aan kunt doen. Ruis maakt me niet zoveel uit, maar een brom of zoem is erg irritant.

Zul je er ook minder last van krijgen als je draadloos gaat ????
Gebruikersavatar
i-Bella
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2010, 08:55

Bericht door i-Bella »

Pushifier schreef:Het kan zijn dat je versterker dat geluid niet zo expliciet weergeeft; zet em maar es snoeihard dan hoor je de brom wel. Je leraar heeft vast een hi-end versterker en die geven alles (ook imperfecties van je bass) weer.
Zo een een precision element is een split coil; haha nog meer verwarring. (je hebt singlecoils(jazz elementen; 1 kern) dualcoil(humbuckers; 2kernen) en splitcoil(precision;1kern die opgedeeld is in twee stukken)
Ik ga hem vanavond thuis maar eens snoeihard zetten :) , kijken of ie hier ook bromt ..enne weer wat termen geleerd vandaag, thanks
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Nou dan ga ik alvast even de buren waarschuwen schatje........
Brug (en elektronica) zijn iid niet ge-aard. Zal eens kijken of ik dat voor je kan fixen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie