Ibanez BTB-555 tegen Ibanez Roadstar??

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Ibanez BTB-555 tegen Ibanez Roadstar??

Bericht door Hajvb »

Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een dilemma en ik vraag me af of jullie mij daar een handje mee kunnen helpen. Sinds jaar en dag heb ik eigenlijk maar één favoriete bas. De Ibanez BTB 405 / 555 / 1005. De middelste (de BTB-555 dus) heb ik nu al weer een tijdje in bezit. Maar nu is het zo dat ik verschoven ben qua muziekstijl en dat eigenlijk al mijn basvoorbeelden een 4 snaar bespelen (Cass Lewis, Flea, Bootsy, Larry Graham en zo nog een paar). Nou is een Jazz model niks voor mij, maar een P-bass (mijn eerste bas was dr zo een en heb ook nog een 5-snaar P gehad) heeft mij altijd kunnen bekoren. En nu ben ik dus op het punt gekomen, mede geinspireerd door het P-Bass topic, om mijn BTB mogelijk te vervangen voor een P-Model. Ik kan nu mijn BTB ruilen (met bijbetaling van de andere kant) met een Ibanez Roadstar uit 1983. Maple neck, mooie sunburst en goeie refs zowel hier als op Talkbass en Harmony Central. Met de centen die overblijven kan ik hem nog een beetje pimpen met een zwarte slagplaat en een SD Quarter Pound element en nog eens wat effecten kopen die ik vaak wil gaan gebruiken. Dusssss...... Wat zouden jullie doen in dit geval???
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Als je bas goed bevalt, waarom zou je hem dan weg doen omdat je voorbeelden met een snaar minder spelen?
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

deevit schreef:Als je bas goed bevalt, waarom zou je hem dan weg doen omdat je voorbeelden met een snaar minder spelen?
Goed punt.... Maar ik gebruik die lage B eigenlijk ook niet meer. Hij begint zelfs een beetje in de weg te zitten, vooral met slappen. :roll:
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4342
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Slechte actie. De BTB serie staat bekend als enorm goed. Zo'n ouwe roadster mag een leuk hebbeding zijn, maar haalt het bij lange niet bij de kwaliteit van je BTB.

Wat me ook opvalt is dat veel van jouw voorbeelden (Bootsy, Graham, Flea) typische slappers zijn (of waren). Wat moet je dan in vredesnaam met een P-bas?
DeGecko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 dec 2008, 16:50

Bericht door DeGecko »

Het hangt er ook een groot deel van af hoeveel er opgelegd wordt...
Als ik lees dat je een quarter punder, een slagplaat en wat effectjes kan kopen met de opleg lijkt het me niet zo'n enorm slecht idee...
- '82 Gibson Victory Standard
- '72 & '78 Fender Musicmaster Basses
- '60s Egmond Princess 2
- Fender BG-32 Acoustic
- Some stuff for sale => PM ;)

Proud endorser of Crime Industries => https://www.myspace.com/crimeindustries
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Bericht door 4$ »

Ik heb de BTB555 MP gehad en verkocht omdat ik liever een 34" scale en een smallere stringspacing heb. Qua bespeelbaarheid ben ik er imo op vooruit gegaan(maar dat is geheel subjectief) maar de sound van de BTB is toch wel een van de beste die ik heb gehad. Overigens snap ik niet waarom mensen met een 4snaar spelen. Al gebruik je de B snaar niet onder de 5e positie dan heb je nog altijd nog meer vrijheid in positiespel. Ik zou het dus niet doen want je krijgt er een oud barrel voor terug in vergelijking met de BTB.

Succes...
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
DeGecko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 dec 2008, 16:50

Bericht door DeGecko »

Hehe,

En een 35" thumbrest is ook altijd handig ;-)
- '82 Gibson Victory Standard
- '72 & '78 Fender Musicmaster Basses
- '60s Egmond Princess 2
- Fender BG-32 Acoustic
- Some stuff for sale => PM ;)

Proud endorser of Crime Industries => https://www.myspace.com/crimeindustries
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Unlord schreef:Wat me ook opvalt is dat veel van jouw voorbeelden (Bootsy, Graham, Flea) typische slappers zijn (of waren). Wat moet je dan in vredesnaam met een P-bas?
Een Jazz is gewoon echt niks voor mij, en een P-Bass met een extra brugelement heeft ook wel wat...
DeGecko schreef:Het hangt er ook een groot deel van af hoeveel er opgelegd wordt...
Als ik lees dat je een quarter punder, een slagplaat en wat effectjes kan kopen met de opleg lijkt het me niet zo'n enorm slecht idee
4$ schreef:Ik zou het dus niet doen want je krijgt er een oud barrel voor terug in vergelijking met de BTB.

Succes...
En dat is dus het dillema.... ik ga vanaaf eerst nog maar eens een hele avond met die BTB in mijn handen zitten. Dan kom ik er hoop ik wel uit.
Is 275 voor een Roadstar trouwens een beetje leuke prijs?

Groet,
Henk.

O, en natuurlijk bedankt voor jullie reacties :dance:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

4$ schreef:Overigens snap ik niet waarom mensen met een 4snaar spelen.
Kwestie van smaak, heeft weinig met snappen te maken verder lijkt me. :wink:
4$ schreef:Ik zou het dus niet doen want je krijgt er een oud barrel voor terug
Ho ho, de Ibanez Roadstar bassen zijn prima bassen hoor!
DeGecko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 dec 2008, 16:50

Bericht door DeGecko »

275€ is geen slechte prijs, maar nou ook niet het koopje van het jaar :) Ik zou het zeker overwegen... Hehe, dilemma :p
- '82 Gibson Victory Standard
- '72 & '78 Fender Musicmaster Basses
- '60s Egmond Princess 2
- Fender BG-32 Acoustic
- Some stuff for sale => PM ;)

Proud endorser of Crime Industries => https://www.myspace.com/crimeindustries
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4342
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik snap de rationale allang niet meer. Een BTB inruilen voor een Roadster terwijl je een slapper bent (of ambieert te zijn).

Bottom line: je moet het zelf weten :dance:
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Kogel is door de kerk! De BTB blijft, mede ingegeven door mijn gelukkig wat nuchtere wederhelft. :dance: Dank dank voor de reacties en de hulp :worship: :worship:

Groet,
Henk.
Gebruikersavatar
JeroenS
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 okt 2006, 14:14

Bericht door JeroenS »

Bootsy een typische slapper? :nono:
Fender Deluxe Jazz Bass 5-string
MIJ Fender Jazz 75RI
Glockenklang Heartcore
EBS Classic 4x10
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Hajvb schreef:Kogel is door de kerk! De BTB blijft, mede ingegeven door mijn gelukkig wat nuchtere wederhelft. :dance: Dank dank voor de reacties en de hulp :worship: :worship:

Groet,
Henk.
Roadstar is een leuk ding maar staat niet in verhouding tot de BTB. Goeie keuze dus :D
Gebruikersavatar
Talisman
Berichten: 315
Lid geworden op: 14 jan 2006, 16:52

Bericht door Talisman »

Ik zoek nog een Roadstar (Lefty) Sunburst uit sentimentele overweging.

Je kent het wel. eerste bas en in een opwelling ingeruild voor iets anders...
Zorg dat je uniek bent-speel linkshandig !

Warwick Thumb NT 5
Pedulla Series II 5
Trace Elliot Quatra Valve
Vanderkley 210NT
Vanderkley 112MNT

https://www.snakedrive.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie