Precision(of MM) + plectrum + Ampeg...waarom? (Pinkpop-vraag

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
*Pieter*
Berichten: 266
Lid geworden op: 03 jan 2006, 14:29

Precision(of MM) + plectrum + Ampeg...waarom? (Pinkpop-vraag

Bericht door *Pieter* »

Hoi, net terug van Pinkpop. Viel me op dat veel, heel veel bassisten daar spelen op 'n MM of een Precision, vrijwel altijd met plectrum gespeeld, en dan door een ronkende Ampeg of andere buizenbak.

Op zich een mooi rockgeluid. Ronkend! Maar niet helemaal mijn smaak - kom je met een Jazz en een cleane versterker niet 'over' op een Festival? Of is dit alles een kwestie van smaak?

(Ik heb zelf nooit voor meer dan 50 mensen gespeeld, dus weet t niet!)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Kwestie van smaak. Veel bassisten, zeker in metalbands, vinden het stoer om met een MM of P over een grote Ampeg-bak te spelen.
Heb zelf in een redelijk grote zaal gespeeld met mijn eigen jazz en cleane Ashdown, kwam uitstekend over, maar is iets minder de "rock"-sound die men op festivals kennelijk wil.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

BassAgent schreef:Veel bassisten, zeker in metalbands, vinden het stoer om met een MM of P over een grote Ampeg-bak te spelen.
Ik denk dat ze het voornamelijk doen omdat ze dat een mooie sound vinden.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Viel mij op dat er veel bassisten (laat ik het niet tussen aanhalingstekens zetten) plectra gebruiken. (Van wat ik van Pinkpop gezien heb)
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Plectrum met MM is gewoonweg hemels. Ik beleef het iedere keer als ik het doe, maar toch vind ik fingerstyle leuker. Footloose speel ik met plectrum en dat snijdt gewoon door de mix heen, zalig ronkend. Hoef je zelf helemaal geen ampeg-stack voor te hebben. De growl van een MM komt er boven alles uit.
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
HJvK
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 sep 2006, 08:06

Bericht door HJvK »

koentje_bassist schreef:Plectrum met MM is gewoonweg hemels.
Net zoals en ATK :twisted:
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

BassAgent schreef:Kwestie van smaak. Veel bassisten, zeker in metalbands, vinden het stoer om met een MM of P over een grote Ampeg-bak te spelen.
Heb zelf in een redelijk grote zaal gespeeld met mijn eigen jazz en cleane Ashdown, kwam uitstekend over, maar is iets minder de "rock"-sound die men op festivals kennelijk wil.
Naar eigen ervaring zie ik zelden of nooit metal bassisten op een Ampeg SVT spelen, en ook zeer zelden met een MM of een P-bass...
Bovendien staat er zelden (of nooit) metalacts op Pinkpop...
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

Squire schreef:Viel mij op dat er veel bassisten (laat ik het niet tussen aanhalingstekens zetten) plectra gebruiken. (Van wat ik van Pinkpop gezien heb)
:roll:

Ik denk dat de meeste het gewoon lekker vinden klinken
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ach.. ik ben gewoon jaloers. :) Ik kan niet eens met plectrum spelen. Zou het best graag willen.
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Pyroman schreef:Naar eigen ervaring zie ik zelden of nooit metal bassisten op een Ampeg SVT spelen
Dat is bij mij juist andersom (qua prof bands dan)

Slayer, Metallica, Fear Factory, Pantera om maar een paar te noemen. Op festivals als Waldrock kunnen ze die SVT's wel standaard op het podium zetten, daar staat zelden iets anders.
Grote voordeel: het valt direct op als er Mesa op het podium staat, beste bassounds die ik op Waldrock gehoord heb kwamen van NOFX, Pro-Pain en Madball allemaal over Mesa :twisted:
Jason Newsted had op Dynamo een Mesa Buster Bass combo als monitor voor op het podium btw.
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Fiercevictor
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 feb 2007, 19:39

Bericht door Fiercevictor »

Squire schreef:Ach.. ik ben gewoon jaloers. :) Ik kan niet eens met plectrum spelen. Zou het best graag willen.
kwestie van oefenen, zo moeilijk is het niet hoor
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

FC Spoiler schreef: Grote voordeel: het valt direct op als er Mesa op het podium staat, beste bassounds die ik op Waldrock gehoord heb kwamen van NOFX, Pro-Pain en Madball allemaal over Mesa :twisted:
maarja, die zijn dan ook weer niet zo metal... in punk en hardcore heb je sowieso heel andere basssounds dan in metal, lijkt me.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

De Ampeg wel door pinkpop zijn neergezet, wellicht de bassen deels ook wel.... Dus hoeft niet iedere bassist zijn eigen reuzestack mee te slepen :D
let's JayDee !
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

FC Spoiler schreef: Jason Newsted had op Dynamo een Mesa Buster Bass combo als monitor voor op het podium btw.
Met Voivod? Of bedoel je vroeger met Metallica?
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

BassAgent schreef:Veel bassisten, zeker in metalbands, vinden het stoer om met een MM of P over een grote Ampeg-bak te spelen.
:roll: :bat: :mrgreen:

klinkt gewoon vetter! met een plectrum komt wat meer lo-mid in je geluid (Precision) en dat klinkt gewoon super en het snijdt natuurlijk door de mix heen! Het basgeluid op pinkpop was trouwens best teleurstellend, had het idee dat de bassdrum zowieso erg zwaar klonk en daardoor een beetje ging overheersen en zo het geluid van de bas een beetje modderig deed maken. Het beste basgeluid kwam dit jaar van een Ashdown ABM810, mids all the way 8)

ter vergelijking: beste bassgeluid live op pinkpop 2006: blof! ampeg svt + MM en dan toch een retestrakke cleane sound! (hoe doe je dat tekentje?)

@Superbas: denk het niet eigenlijk.. werd veel gekloot met het standaard uiterlijk van de stacks dit jaar. logootje ergens anders, geen logo, met een spuitbusje erover etc maar ik geloof best dat de 'begeleidende' bands (voor singer/songwriters) het spul van Pinkpop gebruikt hebben
Laatst gewijzigd door gothax op 29 mei 2007, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie