Nieuwe bas kopen, maar welke een P of een R ?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Nog even ter info, het niet zo doordat ik nu in een R&R bandje speel er precies zo'n bas moet komen, integendel zelfs, je weet hoe dat gaat, vandaag een RR-bandje, volgend jaar mischien weer iets anders. Ik merk alleen wel dat mijn Warwick gewoon net wat te modern klinkt. Daarbij wil ik gewoon graag een keer een "echte" bas (alhoewel mijn Warwick behoorlijk echt is".

Voorkeur gaat uit naar iets passiefs, twijfel tussen een J en een P met een lichte voorkeur naar een P. Heb al veel merken bespeeld maar nog nooit een Rickenbacker maar wil dit merk zeker eens een keer een kans gaan geven.

Uiteraard kan je in dit prijssegment wsl ook een supersjieke handmade bas bij een bassenbouwer kopen maar ik kies bewust voor een gerenomeerd merk ivm waardevastheid. Wie weet ben ik er over 5 jaar wel helemaal klaar mee, krijg ik er iig nog iets voor terug.
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Er hangt bij de Rickenbacker Farm nog veul meer smakelijks en je kunt je lol daar op. De keuze is reuze, zeg maar :D
En ja, een Ric is zeker waardevast.
Ik had een soort van haat-liefde verhouding met Rics maar na het laastste bezoek aan Gouda weet ik wel wat het zou moeten worden als ik ooit voor een Ric zou gaan. En ja, Peter, hij is teal, of hoe heet dat bij een Ric.
Maar gelukkig heb ik er geeneen nodig, dus bezorgt het me ook geen GAS. :lol:

@Padawatje: een '57 P met splitcoil en flats en schuim is ook fifties natuuâhlek :wink: :mrgreen:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Ik heb anders geen probleem met een contrabas geluid te benaderen mocht ik dat willen.

Niet elke P is het zelfde natuurlijk :wink:
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Mooie gebruikte Rick 4004L. Hoef je niet eens een pickup cover vanaf te slopen:

https://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... L_CAR.html

Afbeelding
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Mooie Rick ????

Dat vind ik een heel lelijke Rick. Voor mij is er maar een en die is Fireglow :D

Even ter info : heb een afspraak gemaakt voor maandagavond, ga dan voor het eerst een Rick in mijn handen hebben, heb er nu al zin in.

Het kan uiteraard altijd nog een P worden, zo'n hele mooi en fiesta Red.

Ik heb nog tot December (nog 10 gigs, wordt het potje tenminste een beetje gevuld, beetje kerstbonus erbij en vooral niets tegen het vrouwtje zeggen :D ).

Ook de J doet nog mee in de keuze

Gr,
Ron
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

FunkyFingerFunker schreef:.... en vooral niets tegen het vrouwtje zeggen :D ).
Succes ! Vrouw Clover heeft een soort 6e zintuig voor dat soort zaken !
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Tja die vrouwen zien dat heel anders.

Nog ff over die fimpjes, die gozer met dat petje en die zonnebril is goed, heb ook al andere fimpjes gezien. Moet je eens naar dat wijsvingertje van zijn rechterhand kijken !!!

Ook een geweldige sound, lekker met een hoop "oempf".

Toffe bassist.
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Vandaag weer even bij de Bax geweest en wat P's bespeeld waaronder een AV '58. Had wel wat moeite met de hals, wat een enorme knuppel is dat zeg, sodeju, ding klinkt wel fantastisch.

Verder een Roadworn P in fiesta Red geprobeerd, speelt en klint goed maar is geen Amerikaan en zal het nooit worden. Tevens is dat wel leuk dat gerelicte, maar dan moet je wel de enige zijn die er mee loopt, sla hem over.

Verder 2 x een American Standard P, 1 x met rosewood toets, de andere met maple. Voorkeur gaat zeker uit naar Maple. Blijft toch echt wel een echte stoere mannenbas zo'n P.

Maandag dus de Ricks bekijken.
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Nou ... vandaag dus voor het eerst op een Rick gespeeld en behoorlijk onder de indruk. Echt een bas met ballen.

De hals (waar ik zo bang voor was) valt me enorm mee, vind hem zeer goed bespeelbaar.

Tot op heden zou de voorkeur uitgaan naar een 4003 Fireglow, dus de versie met de bindings, inlays etc. Vind een 4003s toch een beetje een Rickenbacker Light. Maar ik ben er nog niet helemaal uit voor mijzelf (een P of een R).

Gelijk mijn 70's Ibanez Jazzbass achtergelaten bij hem ivm afstellen, is over ca 2 weken klaar. Kan ik bij het ophalen iig nog even een Rick bespelen :D
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Wiro schreef:Mooie gebruikte Rick 4004L. Hoef je niet eens een pickup cover vanaf te slopen:

https://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... L_CAR.html

Afbeelding
Prachtige bas Wiro.... Weer es wat anders. Is deze ook met dubbele output?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

@muziekschuur:
Bij de specificaties staat enkel: Outputtype: mono
Dus mag ik aannemen dat dit geen Rick-o-sound-type is.

@FunkyFingers:
Deze dan maar?
Dusseldorf is prima te doen vanaf Rotjeknor, toch?
Enne, de verkoper is een prima kerel.

https://www.geba-online.de/12-12587-Rick ... reglo-2006
Afbeelding
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Nou, de keuze is eindelijk gemaakt.

Sinds vandaag ben ik de bezitter van een hagelnieuwe Fender American Standard Precision met Rosewood toets in de kleur Olympic White.

Gr,
Ron
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

't Is toch een P geworden? Gefeliciteerd, en we willen wel plaatjes zien natuurlijk. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Zal eens kijken of ik wat kan uploaden.

Maarruh ... Vanavond gaattie gelijk mee naar de repetitie vd band. Zo 10 jan ziet ze d'r eerste podium :D
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Plaats reactie