Het grote GAS topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Mach1 schreef:Ik zou alleen gaan voor zo oud mogelijk. Deze is iets duurder en misschien kan er nog wat af. Maar de kans dat die beter klinkt is substantiëel en bij Bassmatters kun je goed terecht:

https://www.bassmatters.nl/nl/bassen/fen ... bass-11340" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarop baseer je dit?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10848
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Waarschijnlijk heeft hij het in de fabeltjeskrant gelezen.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8324
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Op het feit dat de kwaliteit eind jaren '70 zo inconstant was dat een echt goede vinden een kleinere kans is dan eentje uit 1970. Plus het feit dat wanneer Bassmatters een oude bas verkoopt je ervan uit mag gaan dat het geen rommel is. En dat is bij particuliere verkoop niet zo natuurlijk.
Of bedoel je dat er misschien nog wel wat van de prijs af kan? Dat kon bij mijn P ook een beetje.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Nee ik doelde inderdaad op het eerste.

Ik zou niet mijn hand in het vuur willen steken over de relatie tussen een ouder of een nieuwer instrument enerzijds en de kwaliteit ervan anderzijds. Elk instrument is verschillend en ouder wil niet per definitie zeggen beter.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8324
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Hoewel ik daar een andere mening over heb zeg ik dat ook niet in mijn antwoord. Ik noemde alleen het verschil tussen eind jaren '70 en 1970. En dat geldt inderdaad niet voor elke bas.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Mach1 schreef: Plus het feit dat wanneer Bassmatters een oude bas verkoopt je ervan uit mag gaan dat het geen rommel is. En dat is bij particuliere verkoop niet zo natuurlijk.
Het feit dat je hem bij Bassmatters koopt geeft niet automatisch de garantie dat het een goed exemplaar is. Maar de kans is inderdaad groter als dat je hem bij een particulier koopt. Je betaalt er dan ook een stuk meer. Prijzen van 2350 voor een '78 Fender P vind ik toch aan de hoge kant, daar betaal je normaal rond de 1500-1600 of minder voor.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8324
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Ik zeg ook niet dat het de garantie geeft, alleen dat je ervan uit mag gaan dat het geen rommel is en dat je bij een particulier daar niet vanuit moet gaan.

Ja, je betaalt meer. Je kan hem ook zeer uitgebreid testen over meerdere amps en vergelijken met meerdere bassen. Ook een groot voordeel vind ik. Zo ben ik aan mijne gekomen want ik kwam eigenlijk voor een '55 er P.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Toch veel Bongo-GAS de laatste tijd, zou leuk zijn naast m'n stingray (tenminste, dat maak ik mezelf wijs :facepalm: )

Afbeelding
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Nu je het zegt :mrgreen:
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

hmm, ja GAS.. het is een ziekte :mrgreen:
GAS voor een Pedulla MVP met soap bars en een Stingray 2EQ met Rosewood toets. Niet perse ter vervanging van iets, maar meer als toevoeging aan het arsenaal.

Maar gezien mijn niet meer dan 5 bassen policy, misschien toch maar mijn Fender PJ met Lane Poor pups van de hand doen....
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22624
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Jij hebt het ook aardig zitten, hé ? :-) (ik las van mezelf gisteren iets waarin stond : "nu stopt het, dit is een blijver" terwijl ik net aan het denken was of ik 'm niet zou verkopen)
GAS is echt een ziekte en an sich is er weinigs charmants aan. Ik kan perfect uitvoeren wat ik wil op de bassen die ik wil maar iets zegt me dat ik 5 minuten meer bas zou spelen of anders of beter als ik die bepaalde bas zou hebben terwijl het echt op niks slaat...
Er zou op BGF een boete moeten komen wanneer je geschreven hebt "dit is een blijver" en 'm binnen de x aantal weken toch verkoopt (bvb een G-snaar voor iedereen in de provincie waar je woont)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

:) Je slaat de spijker op zijn kop. De oncharmante eigenschap om aan twijfel toe te geven.. Aan een kant het dilemma van 'welke bas zou ik het minst missen als hij weg is', en aan de andere kant 'welke instrument zou iets toevoegen (in klank, spel, plezier)'. Vooral gezien de instrumenten die ik ter beschikking heb.. De grootste onzin..
Zo'n boete systeem zou een goeie zijn inderdaad. :) Wellicht dat het de neiging tot twijfel in toom kan houden. :D
Laatst gewijzigd door SpcMnk op 31 mar 2015, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Goed idee van die boete. Hoewel ik er zelf weinig/geen zou moeten betalen.
Nu, volgens mij is het forum zelf ook één van de mogelijke oorzaken voor GAS. Je kan hier zoveel lezen, horen en bijleren over nieuw materiaal, dat GAS soms een onvermijdelijk gevolg is.

Al die tijd zouden we ook hebben kunnen oefenen :mrgreen: .

Zelf quasi GAS-loos, hoewel ik wel eens een EB-0 van Epiphone (of één van de varianten op dat thema) zou willen proberen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22624
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Zelf blijf ik kwijlen wanneer ik zo'n Fender Starcaster bass zie (maar niet de zwarte uitvoering).... zo verfijnd, die headstock, njam.
Heb het ding totaal niet nodig (ik heb deze week helaas nog een bas gekocht en ik zit er nu alweer aan 7 :facepalm: ) maar gewoon de looks :kwijl:
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Dat is, tezamen met die (oude) Gibson EB-bassen ongeveer de meest onwombatboterige bas die ik ken. :)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie