Het Monster van Fret Less
Welke elenten hebben jullie t liefst op een fretless? P, J of Piezo? En welke toets en waarom? K heb zelf sindskort een soort van semi-akoestische Ibanez (talman intertour) met een rosewood toets en een piezo. Deze klinkt naar mijn oren erg akoestisch/contrabass-achtig met flats erop.
Failure is always an option.
Da's mooi voor je, een betaalbare contrabas imitatie.
Ik heb een solid body PJ, met ebben toets en La Bella blacks (nylon coating) en dat bevalt prima.
Ik heb een solid body PJ, met ebben toets en La Bella blacks (nylon coating) en dat bevalt prima.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Mensen met voorkeur voor gelakte toetsen? Schoonpa heeft nog een oude 7ender fretless maar k vind dat niet zo'n lekkere bas, is een 70's essen Jazzbody met een 70's maple precision boomstam gelakt. Loeizwaar, met een (later ingebouwde) XLR-input ipc Jack. Ikzelf heb meer t idee dat je op een fretless soepeltjes moet kunnen spelen, op dit ding is t echt hard werken, wat ik bij een gefrette bas wel weer lekker vind.
Failure is always an option.
- Peachabell
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38
Mijn eerste fretless had P & J elementen, met een soort flinterdunne houtlaagjes in grafiet geperste toets. Dat vond ik heel lekker klinken.
Nadat die gestolen was, ben ik geen bas meer tegengekomen die zo klonk.
Als vervanger heb ik een ander type fretless gekocht, wel met PJ elementen, maar met een kleinere body en 2 octavige hals met pallissander toets.
Door de plaatsing van de elementen op de kleinere body, vond ik het J (brug) element niet uit de verf komen. Dat heb ik eerst vervangen door een Hofner 512b element,
later voor een DiMarzio Model G humbucker (DP 121). Achteraf bekeken maakte dat maar weinig uit, het zijn vooral de P elementen die de klank bepalen,
die humbucker geeft iets meer dikte en een wat andere klank in het hoog er bij, maar klinkt aan de dunne kant op zichzelf.
Later heb ik nog een Yamaha BBN5II fretless overgenomen. Ook een 2 octavige hals met palissander toets.
Maar met humbuckers die parallel aangesloten staan o.i.d. . Komt enigszins bij een Jazzbass in de buurt.
Eigenlijk vind ik de klank van deze bas aan de saaie kant, maar hij snijdt wel goed door de mix en heeft een prettige hals.
Met piëzo's op bas heb ik geen ervaring. Ik heb wel een Yamaha AEX 500 gitaar, die ik prima vind klinken, dus het lijkt me goed mogelijk dat de BEX4C
in fretloze versie me ook bevalt.
Met gelakte toetsen word ik niet snel vriendjes, doe in plaats daarvan maar grafiet composiet, heb je die plaklaag ook niet nodig.
Nadat die gestolen was, ben ik geen bas meer tegengekomen die zo klonk.
Als vervanger heb ik een ander type fretless gekocht, wel met PJ elementen, maar met een kleinere body en 2 octavige hals met pallissander toets.
Door de plaatsing van de elementen op de kleinere body, vond ik het J (brug) element niet uit de verf komen. Dat heb ik eerst vervangen door een Hofner 512b element,
later voor een DiMarzio Model G humbucker (DP 121). Achteraf bekeken maakte dat maar weinig uit, het zijn vooral de P elementen die de klank bepalen,
die humbucker geeft iets meer dikte en een wat andere klank in het hoog er bij, maar klinkt aan de dunne kant op zichzelf.
Later heb ik nog een Yamaha BBN5II fretless overgenomen. Ook een 2 octavige hals met palissander toets.
Maar met humbuckers die parallel aangesloten staan o.i.d. . Komt enigszins bij een Jazzbass in de buurt.
Eigenlijk vind ik de klank van deze bas aan de saaie kant, maar hij snijdt wel goed door de mix en heeft een prettige hals.
Met piëzo's op bas heb ik geen ervaring. Ik heb wel een Yamaha AEX 500 gitaar, die ik prima vind klinken, dus het lijkt me goed mogelijk dat de BEX4C
in fretloze versie me ook bevalt.
Met gelakte toetsen word ik niet snel vriendjes, doe in plaats daarvan maar grafiet composiet, heb je die plaklaag ook niet nodig.
Mijn fretlozen en enige specs (in volgorde van tijd in m'n bezit):
Westone Thunder I
Ik ben de enige eigenaar geweest tot nu toe, begin jaren 80 nieuw gekocht en ik heb door jaren heen dit ding gemodificeerd tot in de afgrond.
Rosewood toets met witte plastic fretlines. Frets er uit gehaald, plastic strips ingelijmd en gevlakt en de topkam aangepast, meer is niet nodig om een fretless te maken.
Hij is zijn leven begonnen met een split-P pickup, daar heb later een Jazz pickup en preamp bij gezet, op een gegeven moment gaf de split-P de geest waarna ik de boel heb vervangen met de pickups en preamp uit een Hohner B2A (Steinberger kopie), ooit de brug vervangen door een Gibson 3D brug.
Na al die jaren is dit nog steeds de fretless waar ik me het meest op thuis voel.
Squier VM
Heeft de hals van mijn andere VM, deze hals heeft dezelfde behandeling ondergaan als de Thunder I, is ook een rosewood toets.
Pickups zijn nog origineel, enige dat ik heb aangepast zijn een orange drop en een balans i.p.v. twee volume knoppen.
de afwerking mk4-5fl
Deze heb ik zelf gebouwd, roestvast stalen toets, humbucker is te schakelen tussen series/single/parallel, de spoel het dichts bij de brug is degene die single coil geschakeld wordt, de hals pickup is een single coil.
Mocht je meer willen weten over deze, check mijn dhz gedoe topic.
Warwick ProSerie Corvette Std 6 FL
Deze is pas een paar weken in mijn bezit.
Nog geen mods gedaan, ebben toets en split coil soapbars.
Mijn voorkeur gaat uit naar een houten toets, die rvs toets is iets helderder en meer gedetailleerd (klinkt meer gefret, zeg maar), hout geeft meer warmte aan het geluid dat fretloos tot leven doet komen.
Ik heb ook bas met een maple fretloze toets gehad (zitten nu weer frets in), deze klonk net ietsjes doffer en gedempter dan rosewood en ebben.
Pickups maakt me eigenlijk niet al te veel uit zolang er twee op de bas zitten is het juiste geluid er wel uit te halen.
Op allemaal zitten roundwounds, flatwounds vind ik helemaal niets, ze klinken dood en spelen niet lekker.
Westone Thunder I
Ik ben de enige eigenaar geweest tot nu toe, begin jaren 80 nieuw gekocht en ik heb door jaren heen dit ding gemodificeerd tot in de afgrond.
Rosewood toets met witte plastic fretlines. Frets er uit gehaald, plastic strips ingelijmd en gevlakt en de topkam aangepast, meer is niet nodig om een fretless te maken.
Hij is zijn leven begonnen met een split-P pickup, daar heb later een Jazz pickup en preamp bij gezet, op een gegeven moment gaf de split-P de geest waarna ik de boel heb vervangen met de pickups en preamp uit een Hohner B2A (Steinberger kopie), ooit de brug vervangen door een Gibson 3D brug.
Na al die jaren is dit nog steeds de fretless waar ik me het meest op thuis voel.
Squier VM
Heeft de hals van mijn andere VM, deze hals heeft dezelfde behandeling ondergaan als de Thunder I, is ook een rosewood toets.
Pickups zijn nog origineel, enige dat ik heb aangepast zijn een orange drop en een balans i.p.v. twee volume knoppen.
de afwerking mk4-5fl
Deze heb ik zelf gebouwd, roestvast stalen toets, humbucker is te schakelen tussen series/single/parallel, de spoel het dichts bij de brug is degene die single coil geschakeld wordt, de hals pickup is een single coil.
Mocht je meer willen weten over deze, check mijn dhz gedoe topic.
Warwick ProSerie Corvette Std 6 FL
Deze is pas een paar weken in mijn bezit.
Nog geen mods gedaan, ebben toets en split coil soapbars.
Mijn voorkeur gaat uit naar een houten toets, die rvs toets is iets helderder en meer gedetailleerd (klinkt meer gefret, zeg maar), hout geeft meer warmte aan het geluid dat fretloos tot leven doet komen.
Ik heb ook bas met een maple fretloze toets gehad (zitten nu weer frets in), deze klonk net ietsjes doffer en gedempter dan rosewood en ebben.
Pickups maakt me eigenlijk niet al te veel uit zolang er twee op de bas zitten is het juiste geluid er wel uit te halen.
Op allemaal zitten roundwounds, flatwounds vind ik helemaal niets, ze klinken dood en spelen niet lekker.
Laatst gewijzigd door blablas op 28 sep 2014, 18:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Mijn zelfgebouwde 'de afwerking' basgitaren.
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Erg goed, alleen de juiste vinger plaatsing op de C snaar valt niet mee, wat ook wel logisch is want die kende ik nog niet en moet ik nog gevoel voor ontwikkelen.
Mijn zelfgebouwde 'de afwerking' basgitaren.
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
ik heb (allemaal met daddario chromes)
een p (Seymour duncan SPB1) met maple ongelakte toets
een p j (Seymour duncan SPB1 en dimarzio model j (das een p element in een j jasje) met rosewood toets
van deze 2 klinkt de maple iets helderder (enkel p-element ingeschakeld).
een PJ yamaha BB1100s met rosewood gelakte toets (goede definitie en warmte)
een ibanez AFB200F rosewood toets shortscale met 2 mini humbuckers (gaat heeeeeeeeeeeeeeel diep )
een cort akkoestische bas met fischman preamp en piezo , rosewood zonder lijntjes (ik ben niet zo gecharmeerd door de piezo klank)
een p (Seymour duncan SPB1) met maple ongelakte toets
een p j (Seymour duncan SPB1 en dimarzio model j (das een p element in een j jasje) met rosewood toets
van deze 2 klinkt de maple iets helderder (enkel p-element ingeschakeld).
een PJ yamaha BB1100s met rosewood gelakte toets (goede definitie en warmte)
een ibanez AFB200F rosewood toets shortscale met 2 mini humbuckers (gaat heeeeeeeeeeeeeeel diep )
een cort akkoestische bas met fischman preamp en piezo , rosewood zonder lijntjes (ik ben niet zo gecharmeerd door de piezo klank)
- wombatboter
- Berichten: 22641
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Een mens zit toch raar in elkaar...dat gortdroge van die nylonsnaren op de Kawai begint me nu wat te storen, werkt erg goed als je iets percussiefs speelt maar in bepaalde fraseringen werkt het minder goed (moeilijk om uit te leggen)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JIxGUGMgCXM[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JIxGUGMgCXM[/youtube]
what fools these mortals be
Ik hoor wat je bedoeld Geert. Ik mis net de sustain en de mwah die roundwounds wel hebben. Daarom ook nooit flatwounds op fretloos voor mij.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
- wombatboter
- Berichten: 22641
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03