Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik vind de standaard pickups wel een beetje braaf, en ik zoek iets vetters....wat agressiever. Dus ik heb Dimarzio model J pickups gekocht op marktplaats, om eens te kijken wat het met de sound doet.

Standaard zouden ze in serie geschakeld worden, aldus de dimarzio installation guide...ik vraag me alleen af of er dan niet teveel van het J karakter verdwijnt. Ze zijn ook te installeren met een Push/Pull voor series/parallel, maar is het ook mogelijk om ze gewoon Parallel te schakelen zoals een standaard J? Ik zoek in de basis gewoon de standaard J sound, maar dan net even wat vadsiger.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Dat kan.. Je kan ze afzonderlijk in serie zetten, maar met drie push/pull pots kan je: schakelen van serie naar parallel per element en beide tegelijk in serie zetten. Ik heb ze op m'n bas, en in parallel vond ik ze veel te iel. In serie is't lekker met genoeg J. Uiteindelijk heb ik ze samen in serie (dus afzonderlijk én tegelijk) in serie gezet met alleen een volume en toon knop, net als een P. Dat is de sound voor mij. Weinig J, maar verdomd lekker.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Oke, thanks. Ik sluit ze wel gewoon aan in serie, zoals de standaard richtlijn van Dimarzio. Ik hoop daarmee een vette J-sound te scoren. Ik verwacht ze overmorgen te hebben, dus dan zal ik het weten :)
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

De pickups zijn er al.

Afbeelding

Nu is mijn vraag: Welke draden moet ik waar bevestigen? Het is een ouder setje, en de kleuren (Geel+Bruin en Groen+Wit) van de draden komen niet overeen met het huidige Dimarzio schema:

https://www.dimarzio.com/sites/default/f ... ModelJ.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik durf het niet aan om op de gok maar wat te doen :)
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Nou het bleek dus mooi kut te zijn: 3 van de 4 draden van het brugelement zijn veeeel te kort. Ze steken echt net aan het kopje in de cavity. Zonder nieuw draad is plaatsen totaal geen optie. Ik had geen zin in gerommel dus lekker teruggestuurd.

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu kan er iemand anders ongelukkig mee worden die denkt ze in 1 keer in de bas te kunnen werpen.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10780
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Waarom soldeer je niet gewoon extra draad aan de pickups...? :?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat snap ik ook niet zo goed idd..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Omdat ik die elementen er direct in wil gooien als ik ze heb, en geen zin heb om stukken draad te bestellen en die eraan te zetten. Zo'n soldeerheld ben ik ook niet.

Bovendien was ik nogal geïrriteerd omdat ik voor aankoop specifiek vroeg of er genoeg draad aan zat. Ja was het antwoord van de verkoper, maar nee was het in de praktijk. Ontzettend balen als er dan een paar korte sprietjes aan zitten, en vooral niet echt netjes van de verkoper. Ook zag 1 pickup er aan de onderzijde niet fris uit (moest veel aangekoekte prut eraf schrapen), wat naar mijn idee vermeld had mogen worden...

Het was dus ook een klein optelsommetje. Ik kreeg m'n geld+verzending terug, dus prima.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Wij suggereerden solderen, jij kiest zagen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

PMJ schreef:Nou het bleek dus mooi kut te zijn: 3 van de 4 draden van het brugelement zijn veeeel te kort. Ze steken echt net aan het kopje in de cavity. Zonder nieuw draad is plaatsen totaal geen optie. Ik had geen zin in gerommel dus lekker teruggestuurd.

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu kan er iemand anders ongelukkig mee worden die denkt ze in 1 keer in de bas te kunnen werpen.
Was ik achteraan aan het gaan. Maar toen het laatste bod bij de € 40,- kwam hield ik het voor gezien.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Afbeelding
1969 IBM Jazz Bass
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Mjam. Daar zou m'n burgundy mist JO voor mogen wijken.
Answers will be questioned
Pitt
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 sep 2008, 11:07

Bericht door Pitt »

Kent iemand deze bas toevallig?
https://www.dijkmansmuziek.nl/online-win ... 969-detail

Ik hoop komende week eeeeeindelijk budget te hebben om in deze prijscategorie een ouwe J te kopen :dance:
Weet iemand nog andere 60's jazz bassen die te koop staan in NL? Ik ben op zoek naar een echte player met die heerlijk rijke sound.
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2868
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Pitt schreef:Kent iemand deze bas toevallig?
https://www.dijkmansmuziek.nl/online-win ... 969-detail

Ik hoop komende week eeeeeindelijk budget te hebben om in deze prijscategorie een ouwe J te kopen :dance:
Weet iemand nog andere 60's jazz bassen die te koop staan in NL? Ik ben op zoek naar een echte player met die heerlijk rijke sound.
Ik heb een aantal keer bij deze bas staan kwijlen, en er een paar keer op gespeeld, maar aangezien het volledig buiten mijn budget is, heb ik niet naar de details gekeken. Daarvoor kun je het beste William benaderen..

Ik ken de eigenaar van Dijkmans wel (Jan-Willem) en ik zou met een gerust hart een dergelijk duur instrument van hem durven kopen. Jan-Willem heeft regelmatig dit soort 'speciale' bassen, laatst nog een hele mooie Burns, die uiteindelijk naar Michel van Schie is gegaan. Ik kan altijd heel goed met hem overweg, en hij heeft altijd het beste voor (zelfs als dit in zijn nadeel werkt..). Gewoon een ouderwets betrouwbare muziekwinkel!
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Pitt
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 sep 2008, 11:07

Bericht door Pitt »

Paul heeft een zwarte J (matching headstock) te koop en ik vraag me altijd af waar die bassen toch vandaag blijven komen.
https://www.bassmatters.nl/nl/vintage-co ... bass-10826" onclick="window.open(this.href);return false;

En nou kwam ik dit YT filmpje tegen met, het zal toch niet, precies die bas.

Plaats reactie